Grupa AB zwiększa udziały na rynku dystrybucji IT,

intensyfikuje wielokierunkowy rozwój także w nowych sektorach


  • Grupa AB dystrybutorem pierwszego
    wyboru w regionie CEE:
    miażdżący sukces w głosowaniu resellerów w Polsce,
    Czechach i na Słowacji;
  • Długoterminowy sukces projektów
    biznesowych:
    Grupa AB przenosi doświadczenie i kompetencje do rozwoju innych
    branż, gdzie zrealizowała spektakularne wzrosty w zakończonym roku obrotowym – AGD/RTV
    (+20%), Digital Signage (+53%), Wyspa Szkrabów (+29%), Gaming (+221%);
  • Wymierne efekty strategii
    długoterminowego rozwoju:
    Grupa AB, będąc bezwzględnym nr 1 w dystrybucji IT, dalej
    zwiększa udziały rynkowe (wzrost w Q2 2018 o 4% rdr), m.in. dzięki najszerszej
    dostępnej od ręki ofercie produktowej, narzędziom e-commerce i automatyzacji
    procesów logistycznych;
  • Wzrost rentowności w Q2 2018: pozytywny
    efekt strategii sprzedażowej skoncentrowanej na dywersyfikacji produktowej i
    kanałowej;
  • Sytuacja po FY 2017/2018: mocna pozycja
    nr 1 na rynku w Polsce i w całym regionie CEE w dystrybucji IT i elektroniki
    użytkowej; solidne zyski, bezpieczne wskaźniki finansowe, najniższe w branży
    koszty SG[&]A wypracowane w otoczeniu wymagających warunków rynkowych;

Dane firmy
badawczej Context pokazują, że Polska, Czechy i Słowacja, czyli główne rynki
działalności operacyjnej Grupy AB, to łącznie piąty największy rynek w Europie,
stanowiący 8% wartości rynku dystrybucji IT na Starym Kontynencie. Jest to już
rynek większy niż Hiszpania, doganiający Włochy czy Francję.

– Polska, Czechy i Słowacja to rynek o wciąż wielkim potencjale wzrostu,
a dzięki naszemu know-how oraz sile finansowej i logistycznej mamy tu jeszcze
dużo miejsca do rozwoju
– komentuje
Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów wielokierunkowego rozwoju projektów
biznesowych, jak chociażby AGD/RTV czy VAD. Przed nami jeszcze wiele pomysłów i
już rozpoczętych projektów, które chcemy realizować w przyszłości
– dodaje Prezes Przybyło.

Portfolio
produktowe Grupy AB w ostatnich latach poszerzyło się już m.in. o rozwiązania
telekomunikacyjne, serwery i rozwiązania sieciowe, AGD, RTV i asortyment
fotograficzny, oświetlenie, zabawki, digital signage, ofertę dla graczy
(gaming), asortyment dla szkół (np. tablice interaktywne) czy dystrybucję oprogramowania
w chmurze (cloud; AB partnerem strategicznym Microsoft). Wiele z tych projektów
rośnie przynajmniej w tempie kilkudziesięciu procent. Dobrym przykładem jest tu
sprzęt dla graczy (+221% rdr w FY 2017/2018). W tym obszarze Grupa AB oferuje
kompleksową ofertę, w tym Microsoft X-Box oraz Logitech. W zakresie obszaru
gaming Grupa AB wykorzystuje kompetencje z rynku czeskiego i słowackiego, gdzie
wprowadziła na lokalny rynek nową sieć franczyzową w formacie shop-in-shop
(X-Play) – łącznie to już 203 punkty sprzedaży. Zresztą, kompetencje Grupy AB w
zakresie detalicznych sieci franczyzowych są kolejną przewagą o charakterze
strategicznym, zapewniającą silną pozycję w szerokim kanale sprzedaży. Grupa AB
zarządza największą w regionie branżową siecią tego typu, licząca blisko 1,9
tys. punktów – w Polsce to m.in. Alsen (sprzęt IT, sponsor drużyny e-sportowej
A-Team), Kakto (RTV/AGD) i Wyspa Szkrabów (zabawki).

Natomiast Smart
Life jest przykładem nowego portfolio Grupy AB. Segment ten grupuje ściśle
powiązane ze sobą kategorie produktowe – smart home (rozwiązania tzw.
inteligentnego domu), HVAC (ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja), CCTV i
Security (telewizyjne systemy dozorowe, monitoring, bezpieczeństwo IT, systemy
alarmowe). Jednocześnie kanały sprzedaży AB powiększają się o instalatorów i
hurtownie elektrotechniczne.

Smart Life to realizacja długoterminowej
strategii wzrostu, w którą wpisana jest też dywersyfikacja. W tym obszarze
zamierzamy, tak jak historycznie w pozostałych segmentach, rozwijać rynek i
kreować go z wartością dodaną dla naszych partnerów i finalnych konsumentów –
podkreśla
Prezes Andrzej Przybyło.

Niezwykle ważny
dla Grupy AB jest obszar e-commerce, gdzie widać kolejne etapy trwającej
rewolucji w zakresie wzrostu znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży. W tym
obszarze Grupa AB notuje dynamiki wielokrotnie wyższe niż szeroki rynek,
generując sprzedaż w sposób całkowicie automatyczny poprzez XML (pełna integracja
systemów), udostępniając klientom m.in. moduł Allegro, jak również profesjonalne
prezentacje produktów.

Jesteśmy liderem w obsłudze partnerów
e-commerce. Przodujemy w innowacjach i automatyzacji procesów sprzedażowych, a
nasze przewagi opieramy m.in. na zaawansowanej automatyce magazynowej.
Jednocześnie stawiamy na nowe obszary produktowe. Konsekwentnie inwestujemy w
szkolenia, doradztwo i programy partnerskie
– mówi Zbigniew Mądry, Członek
Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.

Należy zauważyć,
że Grupa AB kolejny rok z rzędu jest dystrybutorem pierwszego wyboru w
klasycznym obszarze IT. W głosowaniu resellerów w ramach badania „Dystrybutor
roku” prestiżowej firmy badawczej Context, AB i ATC wygrało zdecydowaną
przewagą głosów w kategorii dystrybutor pierwszego wyboru.

W rezultacie Grupa
AB osiąga solidne wyniki finansowe. W roku finansowym 2017/2018, który
zakończył się 30 czerwca br., przychody Grupy AB przekroczyły 8,2 mld PLN. Przełożyło
się to na bardzo dobre wyniki finansowe: ponad 112 mln PLN wyniku EBITDA i
blisko 61 mln PLN zysku netto, pomimo wymagającej sytuacji rynkowej w Polsce. To
tylko potwierdza opinię o Grupie AB, że niezależnie od sytuacji rynkowej
realizuje swoją strategię, opartą na bezpiecznym i zdywersyfikowanym rozwoju. Patrząc
na wyniki zrealizowane w ostatnim kwartale, należy podkreślić solidny wynik
EBITDA w wysokości 26,6 mln PLN i 12,1 mln PLN zysku netto przy 1,78 mld PLN
przychodów. Co ważne, w ujęciu rok do roku wzrosła rentowność netto, marża
EBITDA oraz rentowność na poziomie zysku brutto ze sprzedaży.

Nasza długoterminowa strategia zrównoważonego
rozwoju przynosi wymierne efekty. Najszersza w Polsce i regionie CEE baza
resellerów, obejmująca ponad 16 tys. podmiotów, to jedna z naszych
strategicznych przewag konkurencyjnych, podobnie jak ultra nowoczesna logistyka
i oparcie o e-commerce czy najszerszy wybór produktów dostępnych na magazynie,
a nie tylko w ofercie.
– podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB
S.A.

Generowana przez
Grupę AB solidna gotówka z działalności operacyjnej (86,7 mln PLN w roku
finansowym 2017/2018) pozwoliła przy tym na wyraźną redukcję zadłużenia netto,
do niecałych 279 mln PLN (-16% rdr).

Zmniejszyliśmy zadłużenie oraz zakumulowaliśmy
więcej gotówki. Długoterminowy rozwój wymaga długoterminowego finansowania
opartego na stabilnych fundamentach. W połączeniu ze zdrowym bilansem oznacza
to
bardzo dobre ratingi w bankach i instytucjach
ubezpieczeniowych
– zaznacza Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB
S.A.

Wskaźnik
zadłużenia finansowego netto do kapitałów własnych spadł w Grupie AB na koniec
czerwca br. do zaledwie 39%, wskaźnik zadłużenia finansowego netto w relacji do
EBITDA spadł do poziomu 2,5, a kapitały własne stanowiły już 2,7-krotność
aktywów trwałych. Wskaźnik płynności szybkiej wzrósł przy tym do 0,85. Dzięki
wzorowej jakości rozliczeń finansowych Grupa AB jest także wyróżniania przez
instytucje finansowe, jak np. tytułem Złoty Płatnik przez Euler Hermes za
najwyższą moralność płatniczą.

***

Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów
IT w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodnie
j.
Oferuje blisko 100 tys. produktów – w tym największych światowych producentów
nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE),
Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym
dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD).
Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących
dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze
logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax
(rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów
(zabawki – Polska). Z blisko 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej to
największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.