Grupa AB po Q1 2019: solidne wyniki finansowe,
rosnące znaczenie nowych technologii
Grupa AB, notowany
na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie
CEE, kontynuuje trend wzrostowy. W I kwartale 2019 roku (III kw. roku
finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody zwiększyły się o 4% w ujęciu
rok do roku, osiągając wartość blisko 1,9 mld PLN. W całym roku 2018 było to
ponad 8,4 mld PLN, a w trakcie trzech kwartałów bieżącego roku finansowego –
6,7 mld zł.
– Jest to efekt konsekwentnej realizacji długoterminowej strategii rozwoju, w której
przywiązujemy szczególną wagę do myślenia długoterminowego i zapewnienia
najlepszej oferty oraz obsługi zarówno naszym klientom – a jest ich ponad 16
tysięcy – jak również naszym dostawcom. Używamy najlepszych rozwiązań e-commerce
i dokładamy starań, aby nasze działania cechowała
efektywność i skuteczność – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB
S.A.
– Zdobywamy wiele nagród, jak Innowatory „Wprost” czy – dosłownie w
ostatnich dniach – uhonorowanie tytułem Firma 30-lecia „Gazety Wyborczej”. W
samym I kw. otrzymaliśmy nagrody Dystrybutora Roku od vendorów: Dell EMC, HP
Enterprise i Lenovo. Szczególnie doceniamy nagrody przyznawane wprost przez
resellerów, gdzie możemy pochwalić się corocznym zdobywaniem tytułu
Dystrybutora Roku – dodaje Andrzej Przybyło, Prezes
Zarządu AB S.A.
W pierwszych
trzech miesiącach 2019 roku na szczególną uwagę zasługują wzrost popytu na
smartfony, wzrost sprzedaży oprogramowania w chmurze (cloud), wzrosty rynków
digital signage, dysków SSD i rozwiązań smart home. Grupa AB wykorzystuje
rozwój rynku i wprowadzanie przez producentów nowych, innowacyjnych urządzeń i
rozwiązań. Procentuje również silna dywersyfikacja geograficzna – oparcie
sprzedaży na trzech głównych rynkach: Polsce, Czechach i Słowacji, a także na
obsłudze podmiotów w ponad 30 krajach.
– Zanotowaliśmy wzrost zysków z rynków
zagranicznych, natomiast rynek krajowy pozostaje mocno wymagający od
przynajmniej dwóch lat. Historia pokazuje jednak, że lokalne marże po okresie
spadku w naturalny sposób się odbudowują. Liczymy się z tym, że czynnikiem
wyzwalającym ten proces będzie prawdopodobna konsolidacja rynku poprzez
przejęcie jednego konkurenta przez drugiego. Racjonalnie działające firmy na
świecie wiedzą, że wojna cenowa jest ostatnią rzeczą, do której warto dążyć
– wskazuje Prezes Przybyło.
– Już jednak teraz, dzięki dywersyfikacji
biznesu oraz silnej pozycji rynkowej z licznymi trwałymi przewagami
konkurencyjnymi wypracowaliśmy w minionym kwartale, podobnie jak w poprzednich
okresach, solidne wyniki finansowe – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek
Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
W pierwszym
kwartale 2019 roku Grupa AB zanotowała 20,2 mln PLN wyniku EBITDA oraz 10,3 mln
PLN zysku netto. Kapitały własne, odpowiadające za przestrzeń do wzrostu w
przyszłości, powiększyły się do rekordowych ponad 771 mln PLN. Zadłużenie
finansowe na koniec marca było na poziomie 251 mln PLN (spadek o ponad 100 mln
PLN, -28% rdr) i stanowiło jedynie 33% kapitałów własnych, a wskaźnik długu
netto do EBITDA spadł do 2,4. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w
parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG[&]A (poniżej 3%), odzwierciedlającym
najwyższą efektywność działania Grupy AB jako dystrybutora. Należy również
zauważyć skokowy wzrost operacyjnego cash flow – z 2,0 mln PLN na minusie przed
rokiem do 43,7 mln PLN na plusie w I kw. 2019 roku.
Grupa AB jest również
liderem w zakresie automatyzacji sprzedaży i logistyki. W odpowiedzi na rosnącą
skalę wykorzystywania smartfonów i tabletów rozwija platformę zakupową AB
Online w wersji mobilnej oraz szybkie płatności online (liczba klientów
korzystających z tej usługi w I kw. +59% rdr), zwiększające również skalę
automatyzacji przeprowadzania transakcji. W zakresie obsługi sklepów
internetowych warto zwrócić uwagę na formy dostawy, jak dropshipping i dostawa w
24 godziny, co jest standardem w Grupie AB. Wraz z najszerszą ofertą produktową
dostępną od ręki sprawia to, że systematycznie powiększa się grono dużych
podmiotów z branży e-tail, które zaopatrują się w Grupie AB. Dynamicznie rośnie również abonamentowa sprzedaż
oprogramowania w chmurze (+72% rdr w I kw.), a platforma CSP Grupy AB wprost
wpisuje się w globalne trendy zmiany modelu dystrybucji software’u,
rozszerzając obszar działalności dystrybucji IT poza hardware. W minionym
kwartale Grupa AB zwiększała również w tempie dwucyfrowym sprzedaż w obszarach spoza
IT, jak RTV/AGD i zabawki.
***
Grupa
AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów
IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i
Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje blisko 100 tys. produktów – w
tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple,
Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE),
Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym
dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD).
Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących
dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze
logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi
sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio
(Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto
(AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i
Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,8 tys. punktów
sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej
informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.
Raport okresowy kwartalny skonsolidowany 3/2018 QSr – link