16% wzrostu przychodów Grupy AB w I kw. nowego roku finansowego

Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, rozpoczęła nowy rok finansowy kontynuacją dynamicznego wzrostu skali biznesu. W okresie lipiec-wrzesień (I kw. roku finansowego  2019/2020) przychody wzrosły o 16%, do prawie 2,2 mld PLN. Oznacza to, że w ostatnich czterech kwartałach Grupa AB odnotowała sprzedaż na poziomie 9,1 mld PLN.

Oczywiście cieszy nas fakt przebicia progu kolejnego miliarda obrotów za okres roczny. Zanotowaliśmy również drugi z kolei kwartał z więcej niż 2 mld PLN sprzedaży poza szczytowym okresem w branży, czyli czwartym kwartałem roku kalendarzowego. Kulminację tego gorącego okresu mamy właśnie przed sobą w grudniu. Mocno pracujemy, aby był to również rekordowy kwartał dzięki najlepszej ofercie handlowej, najszerszej bazie klientów i najefektywniejszej zautomatyzowanej logistyce wraz z nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi e-commerce – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Grupie AB sprzyja systematyczny wzrost rynku IT, jeszcze szybciej rosnący rynek AGD, rozkręcający się rynek przetargów informatycznych i korporacyjnych inwestycji w IT (silna pozycja i ciągły rozwój działu VAD, wspierającego klientów Grupy AB). Optymistyczne są również prognozy rynkowe na najbliższe lata. Jednocześnie mając najszerszą rynkową ofertę, Grupa AB nadal systematycznie ją rozszerza. W minionym kwartale AB SA została master dystrybutorem OKI Europe na obszarze UE,  Liechtensteinu, Islandii i Norwegii. Należy również wymienić nowe umowy dystrybucyjne z zakresu gaming/konsole (Koch Media), smart home / CCTV (Netatmo) czy zabawki / książki edukacyjne (Wooden.city, Lucrum). W zdywersyfikowanym portfolio Grupy AB w kontekście minionego kwartału z pewnością należy wymienić segmenty RTV/AGD, telekomunikacyjny, digital signage i cloud (sprzedaż subskrypcji oprogramowania w chmurze na własnej platformie), które długoterminowo rozwijają się w dwucyfrowym tempie. Jednocześnie trwający czwarty kwartał to sezonowo szczytowy okres roku kalendarzowego w branży IT i elektroniki użytkowej – Grupa AB jest przygotowana do obsłużenia pików sprzedażowych zarówno od strony finansowej, jak również operacyjnej (e-commerce, automatyzacja transakcji, automatyka magazynowa, systemy IT). Rekordowe przychody Grupy AB przekładają się na solidne, stabilne zyski. W samym pierwszym kwartale roku finansowego 2019/2020 wynik EBITDA miał wartość 20,0 mln PLN, a zysk netto lekko wzrósł w ujęciu rok do roku do 11,7 mln PLN.

Rynki zachodnie wykazują dojrzałość, w którą zdaje się powoli wkraczać rynek polski po kolejnym roku presji na marże. Obserwowane zmiany struktury podmiotowej rynku sprawiają, że wykorzystujemy nasze przewagi, by umacniać pozycję wiodącej firmy w regionie. Skalę działalności postrzegamy jako bazę do generowania solidnych zysków także w przyszłości – mówi Prezes Andrzej Przybyło.

Pozycja bilansowa i silny strumień generowanej gotówki Grupy AB stwarzają dużo miejsca do dalszego rozwoju. Jednocześnie uruchomiony skup akcji własnych jest wyrazem oceny obecnej giełdowej wyceny akcji AB przez naszych akcjonariuszy jako mocnego niedowartościowania (C/WK 0,4, C/Z 5,8) i przeznaczenia części generowanej gotówki na wykorzystanie tej możliwości, jaką obecnie stwarza sytuacja na GPW – wskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.

Stanowiące o sile dystrybutora kapitały własne Grupy AB powiększyły się na koniec września br. w ujęciu rok do roku o 8%, do 798 mln PLN. Zadłużenie netto spadło o 6%, do niecałych 209 mln PLN (dług netto do EBITDA 2,3), a jednocześnie pomimo dynamicznego wzrostu skali sprzedaży kapitał pracujący netto pozostał praktycznie bez zmian (812 mln PLN). Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG[&]A (poniżej 3%), odzwierciedlającym najwyższą efektywność działania Grupy AB jako dystrybutora.

 

***
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 9 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa,w branży.

Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,8 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.

Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.