IV kwartał 2019 roku w Grupie AB: dwucyfrowy wzrost zysku netto w rekordowym kwartale z ponad 3 miliardami złotych sprzedaży
Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w regionie CEE, zanotowała w drugim kwartale roku finansowego 2019/2020 (okres październik-grudzień 2019) 3.256,5 mln PLN przychodów, przekraczając pierwszy raz w historii 3 mld PLN kwartalnej sprzedaży. Sukces najwyższego sezonu sprzedażowego (przychody +10% rdr) przełożył się na wzrost wyniku EBITDA o 10% rdr, do 39,4 mln PLN oraz zysku netto – o 13%, do 26,7 mln PLN. Wraz z pomyślnym otwarciem nowego roku finansowego oznacza to bardzo dobre rezultaty całego pierwszego półrocza (okres lipiec-grudzień 2019): przychody przekroczyły 5,4 mld PLN (+12% rdr), wynik EBITDA 63 mln PLN (+12% rdr), a zysk
netto 38 mln PLN (+9% rdr).
– Cieszą nas kolejne rekordy,ale skupiamy się na generowaniu wartości dodanej w łańcuchu dostaw i wsłuchiwaniu się w potrzeby 16 tysięcy klientów. Cały zespół Grupy AB może czuć satysfakcję z pełnego wyzwań roku 2019, w którym pomimo zawirowań w otoczeniu konkurencyjnym wypracowaliśmy przychody o 932 mln PLN wyższe niż rok wcześniej, osiągając 9,4 mld PLN rocznej sprzedaży i stając się ósmym największym dystrybutorem w skali Europy. Zanotowaliśmy również solidne wyniki finansowe (105 mln PLN EBITDA i 61 mln PLN zysku netto), będące odzwierciedleniem realizacji konsekwentnej strategii zdywersyfikowanego rozwoju z wpisanym w nią bezpieczeństwem i długoterminowym budowaniem wartości. W 10 lat potroiliśmy skalę działalności i wiemy, jak osiągnąć jeszcze więcej – wskazał Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Grupie AB sprzyjał rosnący popyt na elektronikę zarówno ze strony segmentu konsumenckiego, jak również korporacyjnego (dedykowany dział VAD) oraz korzystne uwarunkowania makroekonomiczne w regionie CEE. Grupa AB wykorzystuje
również wewnętrzne atuty, jak najlepszą ofertę handlową, najszerszą bazę klientów i najefektywniejszą zautomatyzowaną logistykę wraz z nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi e-commerce (85% sprzedaży realizowanej w modelu
automatycznym). Warto zauważyć, że dużą dynamikę prezentują relatywnie nowe segmenty działalności, jak wpisująca się w światową rewolucję modelu sprzedaży software’u dystrybucja oprogramowania w chmurze (cloud), w ramach której Grupa AB w roku kalendarzowym 2019 sprzedała o 89% więcej usług niż rok wcześniej. Jednocześnie przestrzeń do dalszego wzrostu stwarzają solidne fundamenty finansowe.
– Maksymalizując wartość dla akcjonariuszy, finansujemy wzrost skali działania ze źródeł zewnętrznych oraz w oparciu o gwarantujące bezpieczeństwo kapitały własne. W ramach finansowania dłużnego dywersyfikujemy okresy zapadalności poszczególnych instrumentów, opierając się na kredytach bankowych i obligacjach korporacyjnych. Obecne linie kredytowe mamy wykorzystane w mniej niż połowie, a nasz wskaźnik dług netto do EBITDA znajduje się na bezpiecznym poziomie 2,5 – powiedział Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Sytuacja fundamentalna AB wydaje się nieodzwierciedlona na rynku kapitałowym, w związku z czym w połowie października 2019 roku został uruchomiony skup akcji własnych o wartości do 15 mln PLN, w ramach którego spółka zakupiła do tej pory za pośrednictwem Santander BM podczas sesji giełdowych ponad 25 tys. walorów.
– Priorytetem jest dla nas rozwój biznesu, ale rozumiemy również wolę szerokiego kręgu akcjonariuszy, którzy oceniają giełdowy kurs jako wciąż mocno niedowartościowany (C/WK to jedynie 0,4, a C/Z tylko około 5), w związku z czym korzystne jest przeznaczenie części generowanej gotówki na wykorzystanie możliwości, jaką stwarza sytuacja na GPW. Oczywiście, pozytywnie oceniamy ogólny wzrostowy kierunek kursu akcji, zapoczątkowany w połowie zeszłego roku – powiedział Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
***
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,8 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.