Data: 1 września 2015 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie wyników finansowych Grupy AB w Q4 FY
2014/2015 i w całym FY 2014/2015 oraz perspektyw na przyszłość
W
rekordowym roku finansowym 2014/2015 Grupa AB zbudowała mocne fundamenty do
dalszej ekspansji
Grupa AB, największy dystrybutor
IT w Europie Środkowo-Wschodniej, zakomunikowała licznie zebranym na
konferencji analitykom, zarządzającym i dziennikarzom uruchomienie nowego i
niezwykle nowoczesnego centrum logistycznego w podwrocławskich Magnicach.
Obecnie wysyłane są z tej lokalizacji do partnerów handlowych zabawki oraz duży
sprzęt AGD i częściowo mały. Przeniesione zostały już również biura, za
wyjątkiem działu finansowego, który przygotowywał sprawozdanie okresowe
(publikacja nastąpiła wczoraj wieczorem).
– Resztę asortymentu, czyli IT i consumerelectronics, będziemy płynnie
przenosić w najbliższych miesiącach. Proces migracji przebiega bez zakłóceń, a
dotychczasowy magazyn we Wrocławiu będzie działał dotąd, aż będziemy pewni, iż
back-up w jego postaci nie będzie potrzebny. Szacujemy, że będą to pierwsze
miesiące nowego roku. Najważniejsze dla nas jest bezpieczeństwo procesu
migracji i najwyższa jakość obsługi klientów – podkreślił Andrzej Przybyło,
Prezes Zarządu AB SA.
Dodał, iż nowe centrum
dystrybucyjne w Magnicach to ogromna zmiana potencjału dla spółki, która stwarza
miejsce zarówno dla zwiększenia przychodów, jak i zwiększenia marż, a także
umocnienia się na pozycji numer 1 w regionie CEE. Najnowocześniejsza automatyka
to z kolei nowy poziom efektywności logistycznej i możliwości oferowania
partnerom wyrafinowanych usług, sprostanie wyzwaniom przyszłości w zakresie
chociażby e-commerce.
– Co więcej, o ile powierzchnia działki we Wrocławiu to 1,7 ha i jest w
100% zabudowana, to działka w Magnicach ma blisko 15 ha i nawet z terenami
utwardzonymi zabudowana jest zaledwie w 35%. Parametry logistyczne nowego
centrum są wielokrotnie wyższe niż dotychczasowego, mamy dodatkowo miejsce na
znaczną rozbudowę w Magnicach – powiedział Grzegorz Ochędzan,
Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Centrum logistyczne w Magnicach,
warte ponad 100 mln zł, zostało wybudowane przy wsparciu dotacji UE w wysokości
24 mln zł.
– Pomimo przeprowadzenia inwestycji w
Magnicach, nasze wskaźniki zadłużenia i płynności pozostały na bardzo
bezpiecznych poziomach. Na koniec czerwca wskaźnik płynności bieżącej wzrósł do
1,46, a wskaźnik płynności szybkiej utrzymuje się na poziomie 0,7. Wskaźnik
zadłużenia finansowego do wyniku EBITDA to zaledwie 1,81, a wskaźnik ogólnego
zadłużenia – 0,66. Systematycznie zmniejszamy cykl konwersji gotówki, który
wynosi już 28 dni. Przy dynamicznym wzroście obrotów (w roku finansowym
2014/2015 o 18% rdr) udaje nam się mieć dodatnie przepływy z działalności
operacyjnej. Stabilny, niski poziom kosztów
SG[&]Ato wynik dużej dyscypliny kosztowej i zrównoważonego rozwoju
Grupy. Wartość wskaźnika SG[&]A dla Grupy AB (2,57%) jest na najniższym poziomie w branży –
wyliczał sukcesy finansowe spółki Grzegorz Ochędzan.
W roku finansowym
2014/2015 Grupa AB zanotowała rekordowe wyniki finansowe: prawie 6,8 mld zł
przychodów (+18% rdr), 108,4 mln zł wyniku EBITDA (+13% rdr) oraz 68,4 mln zł
zysku netto (+19% rdr). Co więcej, Grupa AB utrzymała wysoki poziom dodatnich
przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (ponad 61 mln zł). W samym II
kw. 2015 r. (IV kw. roku finansowego 2014/2015) Grupa AB zanotowała prawie 1,6
mld zł przychodów. Wynik EBITDA wzrósł o 6,5%, do 24,6 mln zł, a zysk netto – o
14,3%, do 14,2 mln zł.
Uczestnicy spotkania byli żywo
zainteresowani tym, czego mogą spodziewać po trwającym kwartale.
– Trudno ocenić kwartał po lipcu i sierpniu, gdyż najważniejszy jest
wrzesień. A wrzesień dopiero się rozpoczął – odpowiedział Prezes Andrzej
Przybyło.
Pojawiły się również pytania o dywidendę,
jako że w styczniu, po wypłaceniu dywidendy za poprzedni rok finansowy, AB
stała się spółką dywidendową.
– Zamierzamy dzielić się zyskiem z akcjonariuszami – zadeklarował
Prezes Przybyło.
Zaznaczył też, że Grupa AB
systematycznie rozszerza portfolio produktowe, choć już jest regionalnym
liderem (ponad 95 tys. indeksów). Tylko w minionym kwartale nowe dystrybucje
obejmowały Lafe(drobne AGD), Legrand (urządzenia elektryczne i sieciowe), Opzoon(podzespoły
sieciowe), Pioneer (RTV), Playseat(akcesoria gamingowe), Smeg(duże AGD), Yamaha
(RTV), Vogel’s(RTV).
Przedstawiciele Grupy AB
przedstawili również sytuację w zależnej spółce Rekman, przejętym we wrześniu
2013 r. wiodącym krajowym dystrybutorze zabawek. Została już przeprowadzona
integracja tej spółki z Grupą AB, nastąpiły zmiany w zarządzie, Rekman otworzył
się na retail i uruchomił też sieć franczyzową Wyspa Szkrabów, a na
rozpoczynających się targach w Krzyżowej powierzchnia wystawiennicza to aż 720
mkw.
– Rekman jest pierwszy raz w swojej historii gotowy, aby rozwinąć
skrzydła w wysokim sezonie, jakim dla sektora zabawek jest IV kwartał
kalendarzowy. Widzimy efekty pozyskania takich znaczących dystrybucji jak
Mattel, Tomy, Jakks Pacific, WinningMoves (w tym gra Monopoly), Marklin,
Lexibook. Naszym celem jest to, aby w 2016 roku przychody Rekmana były 2,5 razy
wyższe niż przed akwizycją. Rynek zabawek jest rozdrobniony, ale jego wartość
to około 2,5 mld zł. Mamy więc także tutaj przestrzeń do rozwoju–podkreślił
Prezes Andrzej Przybyło.
Nowa branża, nowa sieć – zgodnie z
takim hasłem w maju Rekman ogłosił start sieci franczyzowej Wyspa Szkrabów.
Jest ona już dużym sukcesem, gdyż już podpisane umowy dotyczą 40 sklepów.
– To kolejna już nasza sieć franczyzowa, która zapewnia realizację
strategii win-win-win, czyli korzyści zarówno dla sklepu, jak i dla naszego
dostawcy, a także dla Rekmana. Zresztą na koniec roku finansowego mieliśmy
łącznie już blisko 1,6 tys. sklepów franczyzowych, co oznacza wzrost o 20% rok
do roku – wskazał Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
Na szczególną uwagę zasługują
także dwie sieci, uruchomione zaledwie przed rokiem. To polskie Kakto (RTV/AGD)
oraz czeski Digimax (telco, ICT, smart home). Kakto liczy już 189 sklepów, a
wzrost zakupów punktów handlowych po przystąpieniu do sieci to nawet 100%. W
przypadku Digimaksa, który jest największą siecią dilerską tego typu w Czechach
(116 punktów), obroty zwiększają się nawet czterokrotnie.
– W Czechach sprzyja nam otoczenie makro oraz słabość konkurencji.
Zapewniliśmy też naszej spółce zależnej AT Computers długoterminowe (5-letnie)
finansowanie działalności o wartości 70 mln zł przy stałym oprocentowaniu
zaledwie 1,54% – powiedział Grzegorz Ochędzan.
– ATC to największy gracz w Czechach, trzeci na Słowacji. Widzimy duże możliwości
jego wzrostu. Tych faktów wycena giełdowa zdaje się nie doceniać, a w naszych
księgach ATC jest warte po cenie nabycia z 2007 r. tylko 104,6 mln zł.
Oczekujemy urynkowienia tej wyceny – dodał Prezes Przybyło.
Jak rozwija się cała Grupa AB?
Wielokierunkowo i na różnych płaszczyznach.
– 25 lat doświadczenia przekuwamy realną wiedzę biznesową (doświadczenie,
VAD, inżynierowie, dział analiz, szkolenia, konsulting). Dzielimy się wiedzą z
partnerami (centrum szkoleniowe, kursy, consulting, wsparcie marketingowe, VAD).
Posiadamy szeroką ofertę produktową, błyskawicznie dostępną dla stale rosnącej
bazy klientów (IT, TELCO, CE, AGD, zabawki, usługi) – nowości rynkowe, nowe
branże i szybka odpowiedź na potrzeby rynku.Dzięki innowacjom i szybkości
działania budujemy przewagę konkurencyjną (unikalne platformy sprzedażowe,
studio 3D, własny dział IT oraz dedykowany dział e-commerce, cloud). Nieustannie
wspieramy naszych partnerów – ich rozwój jest naszym wspólnym sukcesem. Logistyka
i magazyn (nowe centrum dystrybucyjne w Magnicach) oznaczająkompleksową
obsługęcoraz większej liczby partnerów i ich klientów (dropshipping,
cross-docking) oraz realizowanie projektów wymagających elastyczności. Wiemy,
jak zdobywać rynek – podsumował Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB SA.
Prezentacja z konferencji [link]
Skonsolidowany raport roczny [link]