Data: 7 marca 2019 roku
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie sytuacji finansowej i biznesowej
Grupy AB po pierwszym półroczu roku finansowego 2018/2019 oraz perspektyw na
kolejne okresy
Grupa AB jest silna w każdych warunkach rynkowych
W pierwszym półroczu
roku finansowego 2018/2019 Grupa AB zanotowała ponad 4,8 mld zł przychodów,
56,6 mln zł wyniku EBITDA i 35,3 mln zł zysku netto. Patrząc na cały rok
kalendarzowy 2018, przychody przekroczyły 8,4 mld zł, wynik EBITDA zbliżył się
do 104 mln zł, a zysk netto – do 58 mln zł. W samym czwartym kwartale 2018 roku
Grupa AB wypracowała 102,9 mln zł zysku brutto na sprzedaży i 34,8 mln zł zysku
na sprzedaży (+2-3% rdr) przy 3 mld zł przychodów (+7%), notując również
solidne 35,9 mln zł wyniku EBITDA i 23,7 mln zł zysku netto.
– Wzrost sprzedaży w minionym kwartale pokazuje naszą siłę w każdych
warunkach rynkowych. Co więcej, patrząc na bilans, przepływy pieniężne i
wskaźniki finansowe widać bezpieczeństwo i stabilność. Utrzymujemy najniższy w
branży wskaźnik SG[&]A, pokazujący naszą najwyższą efektywność wśród
dystrybutorów. Jednocześnie wykorzystujemy jedynie 38% dostępnego finansowania,
zatem mamy dużo przestrzeni do rozwoju – podkreślił Grzegorz Ochędzan,
Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Wskazał na sprzyjające
otoczenie makroekonomiczne, które pozwala krajom naszego regionu gonić Zachód w
wydatkach związanych z IT. Średnie wydatki na osobę w Europie Zachodniej (188
USD) są wciąż o 57% wyższe niż w Polsce, Czechach i na Słowacji. Jednocześnie
można oczekiwać dalszej konsolidacji polskiego rynku na wzór właśnie Europy
Zachodniej, gdzie marże są wyższe niż obecnie notowane w Polsce ze względu na
presję konkurencyjną (w Czechach i na Słowacji marże dystrybucyjne są również
na wyższym poziomie niż w Polsce).
– To, że nasi dwaj konkurenci łączą siły wpisuje się w trendy
konsolidacji rynku, gdzie z reguły istnieje docelowo dwóch dużych graczy. AB
jest jednym z nich – zaznaczył Grzegorz Ochędzan.
Grupa AB rozwija
zdywersyfikowany model biznesowy, w którym wiele obszarów biznesowych rośnie
szybciej niż rynek. Dobrym przykładem są cloud i smart home, które rosną po
150-190% (więcej tutaj – link). Przedstawiciel
zarządu AB omówił wzrosty i perspektywy także takich obszarów biznesowych, jak
VAD, digital signage czy sieci franczyzowe.
Pytania uczestników
spotkania dotyczyły uchwalonego pod koniec grudnia przez WZ skupu akcji
własnych. Nie został on jeszcze uruchomiony.
– Jesteśmy na etapie dopinania umowy z domem maklerskim, który będzie dla
nas przeprowadzał ten proces – wyjaśnił Grzegorz Ochędzan.
Więcej informacji można
znaleźć w prezentacji z konferencji, informacji prasowej oraz raporcie
okresowym Grupy AB. Linki dostępne są poniżej.
Linki:
Prezentacja – link
Informacja prasowa – link
Raport okresowy – link