Data: 23 marca 2021 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy Alumetal po roku 2020
Alumetal po bardzo udanym roku 2020 liczy na rekordowe kwartały i lata
Dobre firmy poznaje się w trudnym otoczeniu rynkowym. Z pandemicznego, mocno zmiennego roku 2020 wyszliśmy zwycięsko i wzmocnieni, z silniejszą pozycją rynkowa i silniejszymi przewagami konkurencyjnymi, a pomimo spadku sprzedaży poprawiliśmy wyniki – tak rok 2020 podsumowała Agnieszka Drzyżdżyk, Prezes Zarządu Alumetal S.A.
Grupa Alumetal sprzedała w całym zeszłym roku 152,8 tys. ton stopów (spadek o 21% rdr), generując 1,06 mld zł przychodów (-23% rdr), a także 98 mln zł wyniku EBITDA (+3% rdr, jednostkowy zysk EBITDA na tonę +30% rdr) i 65,1 mln zł znormalizowanego zysku netto (+4% rdr).
– Uwagę może przykuwać wykazanie jedynie 15 mln zł operacyjnego cash flow, ale należy go rozpatrywać wraz z analogiczną, rekordową pozycją za rok 2019 – 179 mln zł. W rezultacie notujemy średnio w ostatnich 10 latach stabilnie około 70% konwersji EBITDA na generowaną gotówkę z działalności operacyjnej. Duże wahanie w latach 2019-2020 wynikało głównie ze zmian na zapasach – wyjaśnił Przemysław Grzybek, Dyrektor Finansowy, Członek Zarządu Alumetal S.A.
Niezwykle dobrze rozpoczął się rok 2021 – w pierwszym kwartale Alumetal spodziewa się sprzedaży 60 tys. ton stopów, zdublowania rdr wyniku EBITDA i potrojenia rdr znormalizowanego zysku netto (raport bieżący – link)
– Na 2021 rok patrzę jako na czas przynoszący wiele możliwości. Nasi klienci sygnalizują wzrost zapotrzebowania nie tyle krótkoterminowego, co oczekują po prostu regularnej poprawy sprzedaży. Coraz więcej projektów związanych z elektryfikacją w przemyśle motoryzacyjnym oznacza również wzrost popytu na nasze wyroby. Jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni do przyszłości. Mamy moce produkcyjne, mamy świetnych ludzi, płynność. Chcemy zawalczyć o rynek, żeby budować bazę do wyraźnego wzrostu wyników i wolumenów. Celem na obecny rok jest przekroczenie 200 tys. ton, a na przyszły rok – 250 tys. ton stopów – zakomunikowała Prezes Drzyżdżyk.
W statystykach sprzedaży i produkcji pojazdów widać jednak załamanie. Skąd wynika optymizm Alumetalu?
– Słusznie pytacie państwo, skąd jest tak dobrze i ma być jeszcze lepiej, skoro jest przecież tak źle. Otóż Alumetal stał się dostawcą pierwszego wyboru, to się sankcjonuje. Z rynku strukturalnie wypadły moce niektórych konkurentów, a my konsekwentnie zdobywamy udział w rynku odlewniczych aluminiowych stopów wtórnych o skali 3,1 mln ton w Europie w zeszłym roku. Klienci starają się też odbudowywać zmniejszone stany zapasów i przygotować się na odbudowę popytu w II połowie roku. Sami producenci samochodów mówią o przygotowywaniu na drugą połowę roku, kiedy zamierzają obsłużyć odłożony popyt konsumpcyjny – powiedziała Prezes Agnieszka Drzyżdżyk.
Przedstawiciele Spółki omówili także m.in. sukces modernizacji zakładu w Kętach, inwestycję w Nowej Soli oraz propozycję Zarządu co do wypłaty dywidendy za rok 2020 (2,92 zł na akcję, stopa dywidendy 5%).
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki:
Raport bieżący nt. prognozy wyników Q1 2021