Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie wyników grupy Amica po 3Q2013 i planów na
przyszłość

Amica poprawia rentowność, wchodzi na
nowe rynki i analizuje przejęcia

Grupa
Kapitałowa Amica Wronki zanotowała w okresie trzech kwartałów br. 1,16 mld
przychodów ze sprzedaży, 56,8 mln zł zysku operacyjnego, 47,8 mln zł zysku
brutto i 59,6 mln zł zysku netto. Nastąpiła zatem znacząca poprawa rentowności
względem sytuacji sprzed roku. Podczas gdy przychody wzrosły rok do roku o 4
proc., to zysk operacyjny już o 17 proc., a zysk brutto – o 19 proc. (zysk
netto wzrósł o 100 proc., udział zdarzenia jednorazowego).

Poprawa rentowności nastąpiła głównie w
wyniku obniżki kosztów produkcji, wzrostu efektywności produkcji, poprawy
rentowności towarów, korzystniejszej struktury sprzedaży asortymentowej. Wzrost
przychodów nastąpił na głównych trzech rynkach: w Polsce, w Niemczech i w Rosji
– wyjaśnił Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu Amica Wronki SA.

Luka podażowa sprzyja Amice

Suma kosztów
sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosła o 40 mln zł, do 293 mln zł. Wzrost tych
kosztów wynika głównie z wyższych kosztów działań marketingowych oraz
logistyki, głównie w Polsce i Rosji. Wzrost związany jest z wprowadzeniem na
rynek nowego portfolio wyrobów, przede wszystkim kuchni i lodówek oraz
bezpośrednio z wyższym wolumenem sprzedaży. Na koniec września spółka Amica
zawiązała również rezerwę 6 mln zł na premię od wyniku.

W pierwszych
trzech kwartałach wynik EBITDA (liczony przez Grupę jako zysk brutto plus
amortyzacja i odsetki) wyniósł 77,6 mln zł (+12 proc. rok do roku). Celem
zarządu na ten rok było dotychczas 120 mln zł, a czwarty kwartał zapowiada się
lepiej niż jeszcze kilka miesięcy wcześniej.

Po nieoczekiwanym zaprzestaniu produkcji w
fabryce Mastercooka, na rynku polskim zrobiła się luka na 200 tys. kuchni
wolnostojących. Amica jest liderem tego rynku, więc w naturalny sposób
zamierzamy w największym stopniu skorzystać z tej biznesowej możliwości

powiedział zebranym Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu Amica Wronki SA.

Dwie trzecie
produkcji wrocławskiej fabryki kuchni Mastercooka stanowił eksport, zatem w
Europie Zachodniej – głównie w Hiszpanii i Francji (Fagor Brandt), gdzie Amica
nie ma jednak na razie rozwiniętej dystrybucji – również pojawiła się luka
podażowa. Należy także pamiętać, że we Wrocławiu Mastercook produkował także
pralki, zmywarki i lodówki. Upadły Fagor Mastercook łącznie posiada 12 fabryk,
z czego 10 w Hiszpanii i Francji. Czy Amica jest zainteresowana ich zakupem od
syndyka?

Szukamy głównie nowych rynków, ewentualnie
marek, a nie mocy produkcyjnych
– wyjaśnił Wiceprezes Kocikowski.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/19.11 Amica (2).jpg

150 mln zł na akwizycje

W branży dużego
AGD w Europie dzieje się bardzo dużo – jedne firmy upadają, niektóre są wystawione na sprzedaż, niektóre szukają
kapitału.

Jesteśmy jednak ostrożni z akwizycjami, gdyż
musimy być pewni sukcesu. Nie możemy pozwolić sobie na wydanie pieniędzy bez
realizacji założonych celów
– podkreślił Wojciech Kocikowski.

Zgodnie z jego
wyjaśnieniami, dług odsetkowy Grupy Amica wzrósł, gdyż zrezygnowała z
faktoringu od klienta, co było zobowiązaniem pozabilansowym. Niemniej, na
koniec roku dług odsetkowy powinien spaść do około 50 mln zł. Zapasy w III kw.
również wzrosły, jednak do końca roku Grupa spodziewa się ich spadku. Ile w
takim razie Grupa może przeznaczyć na ewentualne przejęcia?

Nie chcemy przekroczyć bezpiecznego
wskaźnika dług do EBITDA na poziomie 2, mamy więc miejsce na 150 mln zł
dodatkowego długu z przeznaczeniem na przejęcia
– powiedział Wiceprezes
Kocikowski.

Rynki eksportowe

Inwestorów
interesowały również poszczególne rynki geograficzne. Tu można zaobserwować w
minionych trzech kwartałach różne tendencje.

– Sprzedaż na rynku niemieckim wzrosła w trzech
kwartałach o 5 proc. pomimo upadłości Neckermanna w 2012 r. Utrata tego klienta
została zrekompensowana sprzedażą do innych klientów. Sprzedaż ta dotyczyła
głównie lodówek, pralek i zmywarek. W minionych miesiącach rozpoczęliśmy
sprzedaż na nowych rynkach, m.in. na Białorusi, Francji
– wyjaśnił Wojciech Kocikowski.

Dodał, że Grupa
Amica w Rosji wprowadza nowy asortyment – zmywarki i okapy.

W trakcie trzech kwartałów tego roku
przychody z rynku rosyjskiego rosły, jednak zanotowaliśmy ujemną dynamikę zysku
operacyjnego. To efekt spadku marż w ślad za kursem EUR/RUB (ruch o 10%, do 44
rubli za euro). Podnieśliśmy już od września, października ceny o 5-6 proc. W
IV kw. nie będzie spadku wyniku EBITDA w Rosji nominalnie rok do roku, gdyż
mamy wyższą sprzedaż, zareagowaliśmy cenami, a nasza spółka dystrybucyjna
odczuwa presję na pilnowanie marż. To sprawdzony model
– zapewnił
Wiceprezes Amiki Wronki.

Sprzedaż na rynku ukraińskim rozwija się
bardzo dobrze. We Francji i Wielkiej Brytanii przebijamy się samodzielnie w
listingach sieci handlowych, spodziewamy się tu znacznych wzrostów sprzedaży,
choć nie jest to na razie duża skala działalności
– dodał.

Grupa Amica
widzi też przełom w Skandynawii, gdzie pierwszy raz w historii zainwestowała w
marketing (prasa, internet). Wyzwaniem natomiast są Czechy i Słowacja, gdzie
udaje się jej zwiększać marże, ale kosztem sprzedaży.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Amica/19.11 Amica (3).jpg

Strategia w I kwartale

Wydatki
inwestycyjne Grupy Amica nie powinny przekroczyć w całym bieżącym roku 35-40
mln zł. W październiku miało miejsce zakończenie ostatniego etapu podwyższenia
mocy produkcyjnych, a spółka nie planuje kolejnego w 2014 roku. Inwestycje w
marki są nadal prowadzone. W Polsce, w zakresie marki Amica, spółka przedłużyła
na przykład kontrakt z czołową światową tenisistką – Agnieszką Radwańską
(„inteligentny styl w Twojej kuchni”). Wiosną nastąpi nowa odsłona kampanii
medialnej.

Sprzedaliśmy w Polsce ponad 1 tys.
piekarników Integra Smart. To sukces, gdyż nigdy wcześniej nie posiadaliśmy w
ofercie piekarnika o cenie powyżej 3 tys. zł
– skomentował Wojciech
Kocikowski.

Pod koniec I
kwartału 2014 roku Amica zaprezentuje strategię na kolejne lata i podsumuje
cały 2013 rok.

Do
pobrania:

Raport okresowy za 3Q2013 [link]