Amica po
Q1 2019: dalsza ekspansja sprzedażowa,

solidne wyniki finansowe, wypłata dywidendy i start Amica 4.0

Podsumowanie rezultatów finansowych:

Amica, największy
polski producent dużego AGD, kontynuuje długookresowy trend wzrostu skali
działania. W roku 2018 skonsolidowane przychody zbliżyły się do 3 mld zł, a w
pierwszym kwartale bieżącego roku – po wzroście o 7% rdr – doszły do 680 mln
zł. Pozwoliło to Grupie Amica wygenerować w okresie styczeń-marzec br. nieco
lepsze w ujęciu rok do roku wyniki na
poziomie operacyjnym i EBITDA, odpowiednio 30 mln zł i 43 mln zł. Z kolei na
wynik brutto wpływ miały niższe saldo działalności finansowej, a rezultat netto
(13,5 mln zł) obarczony był wyższym podatkiem dochodowym, szczególnie w części
odroczonej. Jest to efekt pełniejszego wykorzystywania aktywa podatkowego,
związanego z ulgami specjalnej strefy ekonomicznej (7,7 mln zł w I kw.).

Po najważniejszym sezonowo w
branży AGD czwartym kwartale, kiedy marża operacyjna Grupy Amica wzrosła o 1,9
pkt. proc. rdr, wynik EBITDA zwiększył się o 47% rdr, a zysk brutto o 79% rdr,
pierwszy kwartał obecnego roku był spokojniejszym czasem, w którym budowaliśmy
pozycję na kolejne okresy
– komentuje Michał Rakowski, Członek Zarządu
Grupy Amica ds. finansowych.

Otoczenie rynkowe i presja
kosztowa pozostają wyzwaniami w bieżącym roku. Konsekwentnie realizujemy jednak
wytyczoną ścieżkę wzrostu, podejmując liczne inicjatywy zwiększające sprzedaż i
efektywność operacyjną. W tym drugim obszarze znaczne benefity przynosi nam
oczywiście automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z centrum logistycznym
przy fabryce kuchni we Wronkach
– dodaje.

Warto zauważyć, że Grupa Amica dzieli się sukcesem bezpośrednio z
akcjonariuszami, będąc spółką dywidendową. Z zysku roku 2018 wypłacone zostanie
4 zł dywidendy na akcję (łącznie 30,1 mln PLN), co oznacza wzrost o 33%
względem poprzedniego roku (3 zł na akcję). Jej wypłata nastąpi 6 czerwca.
br.

Patrząc na strukturę geograficzną przychodów Grupy Amica w I kw. 2019
roku, widać dalszy dynamiczny rozwój w Europie Zachodniej (+11% rdr), będącej największym
rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży produktów i towarów na poziomie 45%
(ponad 289 mln zł). W Niemczech wzrosła sprzedaż szerokiego asortymentu, w Wlk.
Brytanii szczególnym powodzeniem cieszyły się kuchnie wolnostojące, a we
Francji szerzej – sprzęt grzejny. Na rynku polskim (+8% rdr), który odpowiadał
za 26% łącznej sprzedaży, dynamicznie wzrosła sprzedaż pralek i lodówek. Rynki
wschodnie stanowiły 13% w całkowitej sprzedaży Grupy Amica, a za spadek
wartościowy o 6% rdr odpowiadał regres w sprzedaży towarów handlowych w Rosji,
przy czym jednocześnie wartość sprzedaży sprzętu grzejnego wzrosła o 3%. Co
więcej, przychody z rynku ukraińskiego zwiększyły się o 30% rdr. W Skandynawii,
stanowiącej 9% łącznej sprzedaży (wartościowo +12% rdr) asortymentem mocno
wzrostowym były lodówki i zmywarki. Natomiast w regionie Południe, stanowiącym 7%
w obrotach (wartościowo +6% rdr), kwartał upłynął pod znakiem zrównoważonego
rozwoju.

Wzrost Grupy Amica wspiera obecnie ekspansja produktowa. Do oferty
wprowadzono w tym roku nową linię produktów do zabudowy Amica X-type, która
została zaprezentowana na ostatnich targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w
Polsce. Nowe produkty – oprócz atrakcyjnej stylistyki – oferują również
innowacyjne rozwiązania użytkowe. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in.
niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na
otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei
system BakingPro gwarantuje idealną, równomierną dystrybucję ciepła oraz
stabilną temperaturę w całym piekarniku. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica
wprowadza do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio
produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki,
które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

Warto wskazać, że Zarząd Grupy Amica rozpoczął prace nad projektem Amica 4.0. Jest to największe w
historii firmy zadanie, dotyczące informatyzacji i digitalizacji procesów
związanych zarówno z zarządzaniem zakupami i marketingiem, jak również
planowaniem, projektowaniem i procesami produkcyjno-logistycznymi.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa
domowego i jedna z najbardziej uznanych
polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W
swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających
się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych
przychodów dzięki sprzedaży na ponad 60 rynkach zagranicznych. Strategia
HIT2023 zakłada osiągnięcie ponad 1 mld EUR przychodów ze sprzedaży i
wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych,
m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek
Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA.
Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku
w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.