Data: 28 listopada 2019 roku
Miejsce: Warszawa
Temat: Ogłoszenie aktualizacji strategii HIT2023 oraz omówienie wyników finansowych za trzy kwartały 2019 roku
Amica utrzymuje kierunki strategiczne, celem na 2023 rok są 4 mld PLN przychodów i 320 mln PLN EBITDA
Grupa Amica za sobą udany kwartał z kontynuacją długoterminowego trendu wzrostu przychodów (za 9 miesięcy br. to blisko 2,2 mld PLN, +5% rdr) i wypracowanymi solidnymi wynikami finansowymi – ponad 149 mln PLN wyniku EBITDA za minione trzy kwartały br. (+7% rdr) i blisko 109 mln PLN zysku operacyjnego (+9% rdr).
Analizując bilans należy zauważyć wzrost sumy bilansowej ze względu na prezentację umów długoterminowych wg MSSF 16 (+20 mln PLN), jak również ze względu na aktywowanie znaku towarowego Fagor (+25 mln PLN). Wzrost wartości zapasów czy należności handlowych wynika z kolei wprost ze wzrostu sprzedaży, co wraz z inicjalnymi płatnościami związanymi z dzierżawą marki Fagor przełożyło się w naturalny sposób na spadek operacyjnego cash flow.
– Zmiany pozycji bilansowych i cash flow są racjonalne i wynikają przede wszystkim z rozwoju biznesu. Natomiast inwestorzy mogą liczyć mimo to na spadek należności w czwartym kwartale, gdyż zamierzamy od grudnia rozszerzyć nasz program faktoringowy. Spadną też zobowiązania kredytowe. Mamy bezpieczne wskaźniki płynności, a wskaźnik dług netto do EBITDA to jedynie 1,4 – skomentował Michał Rakowski, Członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych.
Wskazał również na przesunięcie części zaplanowanych na ten rok wydatków inwestycyjnych do puli przyszłorocznej, przez co CAPEX w 2019 roku powinien mieć wartość około 60 mln PLN wobec pierwotnie zakładanych około 70 mln PLN. O ile omówienie bieżących wyników także pod innymi względami było interesujące dla uczestników konferencji, o tyle wszyscy najbardziej oczekiwali informacji co do zaktualizowanej strategii HIT2023.
– Minęła połowa realizacji strategii 10-letniej, jesteśmy obecnie już w jej szóstym roku. Dużo zmieniło się w naszym otoczeniu, dlatego też dokonaliśmy aktualizacji. Podtrzymujemy pierwotne kierunki, aktualizujemy cele finansowe (4 mld PLN przychodów rocznych i 8% marży EBITDA zamiast 1,2 mld EUR sprzedaży i 9% marży EBITDA) oraz drogę dojścia do nich, dokładamy nowe elementy, jakie zyskały w ostatnim czasie na znaczeniu biznesowym, jak transformacja cyfrowa i automatyzacja. Zwiększymy produkcję, sprzedaż i efektywność, zamierzamy awansować w ramach strategii HIT2023 z TOP5 do trójki największych producentów sprzętu grzejnego w Europie – wskazał Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
Podkreślił, iż Amice udało się w latach 2013-2018 zrealizować ekspansję na nasyconych rynkach Europy Zachodniej, co było bardzo ambitnym celem. Udał się również program dotyczący sprzedaży towarów i wzrost rentowności modelu biznesowego, opartego o outsourcing w grupach asortymentowych spoza sprzętu grzejnego. Amica wykorzystała w Polsce lukę rynkową po Mastercooku, odniosła też liczne sukcesy na rynkach zagranicznych – w tym na rynku niemieckim, gdzie stale zwiększa swoją obecność. Prezes Grupy Amica zaznaczył jednocześnie, że nikt nie przewidział sytuacji na Wschodzie (Krym) i związanych z nią recesji gospodarek oraz sankcji gospodarczych.
– Podobnie nie wyobrażaliśmy sobie, że wybór konkretnego prezydenta w USA będzie miał wpływ na firmę zlokalizowaną we Wronkach. Na pewno wolelibyśmy, aby nie było wojny handlowej USA-Chiny, co komplikuje sprawę dostawców z Dalekiego Wschodu – powiedział Prezes Jacek Rutkowski.
Do brexitu Amica solidnie przygotowała się operacyjnie, ale trudno było przewidzieć mocną dewaluację funta, zmniejszającą rentowność. Przykrą niespodzianką jest również wciąż niewiadoma forma i data opuszczenia UE przez Wlk. Brytanię, co oznacza kilkaset tysięcy funtów rocznie na niepotrzebne koszty logistyczne i wyprzedaże zapasów.
– Formuła i timing brexitu to zresztą powód zwlekania z aktualizacją strategii HIT2023. Zakładaliśmy wyjaśnienie wszystkich niewiadomych, a zamiast tego jest ich nawet więcej. Z kolei możemy już powiedzieć, że potrafimy zarabiać na rynku francuskim, widzimy potencjał Sideme na równi z naszą spółką niemiecką, prawie na poziomie zysków z rynku polskiego – zaznaczył Prezes Rutkowski.
Twórca sukcesu Grupy Amica przypomniał, że w 2013 roku Zarząd rozstrzygnął na bazie dostępnych zasobów o tym, czy Amica ma stać się marką globalną, czy może warto postawić na silne marki lokalne. Wybrany został ten drugi model, który okazał się właściwą strategią – będzie ona kontynuowana, tak samo jak koncentracja na sprzęcie grzejnym. W sprzęcie grzejnym Amica nie tylko posiada bardzo silne kompetencje i kilkadziesiąt lat doświadczenia, ale również korzystne jest dla niej zróżnicowanie zwyczajów i upodobań konsumentów w różnych krajach – kwestia rozmiarów i funkcjonalności sprzętów, wspierająca elastycznych producentów średniej wielkości (nie ma tego czynnika np. w sprzęcie chłodniczym).
– Ważne dla nas jest spójne i całościowe portfolio produktowe, ogromny potencjał widzimy na rynku sprzętu do zabudowy. Najbardziej znani jesteśmy jednak wciąż z kuchni wolnostojących, których rynek choć spadkowy, to nadal jest duży – około 5 mln sztuk popytu rocznego w Europie. Z samej dynamiki sprzedaży sprzętu grzejnego nie jesteśmy zadowoleni, ale to w dużym stopniu efekt sytuacji na Wschodzie, gdzie straciliśmy około 200 tys. sztuk rocznie. Teraz sprzedaż tego asortymentu przyspiesza, w tym roku sprzedamy około 1,5 mln kuchni i piekarników, do tego około 0,5 mln płyt. Na przestrzeni lat ogromnie wzrosła sprzedaż towarów handlowych, jak lodówki czy zmywarki. Tu dalej widzimy duży potencjał. Ale inwestować wielkie miliony będziemy w produkcję sprzętu grzejnego. Obecnie wykorzystujemy moce wytwórcze w aż 90%, co kosztuje zbyt dużo przy sezonowości branży – podkreślił Prezes Jacek Rutkowski.
Po zainwestowaniu około 400 mln PLN w pierwszym okresie realizacji strategii HIT2023, głównie w moce produkcyjne, perspektywa inwestycyjna na lata 2020-2023 to 500 mln PLN przeznaczonych w głównej mierze na cyfryzację, automatyzację i IT. Spółka rozgląda się również za kolejnymi akwizycjami. Mimo to Amica zamierza utrzymać stabilną politykę dywidendową, a nawet dopuszcza zwiększenie jej skali (zmiana z 20% zysku netto na „do 35%”).
– Do 2011 roku Amica nie wypłacała dywidendy, z czego jako duży akcjonariusz nie byłem zadowolony. Warto było jednak być cierpliwym. Bardzo mocno zwiększyliśmy zyski wartościowo, mamy fokus na rentowność. Będziemy dużo inwestować, widzimy możliwości akwizycji. Nie przekroczymy jednak bardzo konserwatywnego poziomu wskaźnika długu netto do EBITDA na poziomie 2. Jeśli tak miałoby się stać, np. przy okazji dużego przejęcia, to potrzeba będzie zgody akcjonariuszy podczas Walnego Zgromadzenia – powiedział Prezes Rutkowski.
– Misja grupy pozostaje niezmienna i nadal będziemy szybko reagować na otoczenie. Pokazaliśmy, że potrafimy to robić o wiele szybciej niż nawet 5-6 większych niż my firm z branży AGD, których już nie ma jako samodzielnych podmiotów, nie licząc dodatkowo wielu mniejszych firm, na przykład z Włoch – dodał szef Grupy Amica.
Więcej informacji można znaleźć w dostępnych poniżej materiałach – informacji prasowej, prezentacji z konferencji, raporcie bieżącym oraz w raporcie okresowym. Zachęcamy również do obejrzenia nagrań wideo z przedstawicielami Grupy Amica.
Linki:
Prezentacja z konferencji – link
Informacja prasowa- link
Raport bieżący nt. aktualizacji strategii – link
Raport okresowy Grupy Amica za 3Q 2019 – link