Data: 24 stycznia 2020 roku
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie programu cyfrowej transformacji Amica 4.0
10 wdrożeń pilotażowych w programie transformacji cyfrowej Amica 4.0
Istotnym wsparciem dla realizowanej
strategii HIT2023 Grupy Amica (więcej o strategii tutaj – link)
jest transformacja cyfrowa we wszystkich obszarach organizacji (program Amica
4.0). Celem Grupy Amica jest stanie się w roku 2023 jednym z trzech
największych producentów sprzętu grzejnego w Europie, którego roczne przychody
będą miały wartość 4 mld zł (obecnie około 3 mld zł) przy wzroście marży EBITDA
do 8%. O ważności procesu transformacji cyfrowej świadczy wzbogacenie Zarządu obecnej
kadencji o osobę odpowiedzialną za całościową transformację cyfrową.
– Wnoszę swoją wiedzę i doświadczenia 25 lat w produkcji i logistyce, w
tym z tworzenia centrów robotycznych Amazona. Jednocześnie znam Amikę, gdyż
byłem również w jej strukturach – wskazał Robert Stobiński, członek zarządu
Grupy Amica ds. transformacji cyfrowej.
Na bazie najlepszych światowych
praktyk innych przedsiębiorstw, które z sukcesem dokonały cyfrowej
transformacji, a także na bazie analizy modeli teoretycznych, powstał program
Amica 4.0, odzwierciedlający potrzeby Grupy Amica i jej kulturę organizacyjną
oraz ambicje rozwoju i wyzwania przyszłości.
– Dostosowany do naszej specyfiki indeks dojrzałości cyfrowej (DMI)
będzie miał w roku 2023 wartość blisko trzy razy wyższą niż w minionym roku.
Zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie pilotażowych wdrożeń dla 10 najlepszych
inicjatyw w trzech głównych obszarach, tj. klient w centrum uwagi,
optymalizacja łańcucha dostaw oraz automatyzacja procesów wewnętrznych i
produkcyjnych, a dodatkowo w zakresie architektury IT – powiedział Robert
Stobiński.
Wskazał przy tym, że dla ośmiu
inicjatyw finalna ocena przed rozszerzeniem na wszystkie obszary całej Grupy
Amica powinna nastąpić na koniec bieżącego roku, a dla kolejnych dwóch – do
połowy przyszłego roku. Faza skalowania po wprowadzeniu niezbędnych korekt,
wynikających z doświadczeń okresu testowego, powinna rozpocząć się w drugiej
połowie przyszłego roku. Podstawowe założenia procesu transformacji cyfrowej to
„think big” – określenie funkcjonalności docelowego rozwiązania już na samym
początku, „start small” – walidacja rozwiązań w małej skali oraz „escalate
fast” – szybkie wdrożenie potwierdzonych rozwiązań we wszystkich spółkach
Grupy.
– Oczywiście, celem naszych działań jest zwiększenie
efektywności fabryki we Wronkach, co jest odpowiedzią na ograniczony zasób
pracowników na lokalnym rynku oraz rosnący popyt na nasze produkty – dzięki rozwiązaniom automatyzującym pracę, w
tym np. robotom, cobotom i VR, będziemy mogli produkować przy obecnym
zatrudnieniu dziennie 8 tys. szt. sprzętu grzejnego wobec 6,3 tys. sztuk
obecnie. Po stronie kosztowej pozytywny będzie również np. elektroniczny obieg
dokumentów czy zastosowanie botów. Warto zauważyć w tym obszarze również oddany
w 2017 roku innowacyjny, zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania. Jednak
największy nacisk kładziemy na wzrost przychodów dzięki zastosowaniu nowych
technologii w marketingu i analizie danych, dystrybucji, kreowaniu nowych produktów
czy tworzeniu więzi i pozytywnych emocji z użytkownikami AGD marek Grupy Amica
– podkreślił Robert Stobiński.
W latach 2020-2023 Grupa Amica
przewiduje łącznie 500 mln zł inwestycji, z czego około 250 mln zł dotyczy
obszaru cyfryzacji i automatyzacji.
– Tak duża część zaplanowanych
nakładów na transformację cyfrową i robotyzację wynika z wyzwań, jakie stawia
przed nami rynek oraz z naszych planów rozwoju. Jednocześnie finansowanie
programu inwestycyjnego, wynikającego ze strategii HIT2023 będzie odbywało się
bez zmian, standardowo, przy zachowaniu naszej dotychczasowej struktury
finansowania ze środków własnych, zysków i kapitału zewnętrznego – powiedział Michał Rakowski, członek
zarządu Grupy Amica ds. finansów i kontrolingu.
Linki:
Prezentacja z konferencji – link
Informacja prasowa nt. zaktualizowanej strategii HIT2023 – link