ATM Grupa podsumowuje rok 2024

ATM Grupa (GPW: ATG) umocniła pozycję największego niezależnego studia produkcyjnego oraz ma ambitne plany na kolejne okresy. Bardzo dobra sytuacja finansowa umożliwia kontynuację długoterminowej polityki dywidendowej.

ATM Grupa zanotowała w 2024 roku 246,5 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 5% wobec roku poprzedniego. Pozwoliło to na wypracowanie stabilnego poziomu zysków, tzn. około 61 mln zł wyniku EBITDA (rentowność 25%), blisko 37 mln zł zysku operacyjnego i prawie 28 mln zł zysku netto pomimo negatywnej różnicy 2,5 mln zł wyceny nieruchomości inwestycyjnych, wykazanej w pozostałych przychodach i kosztach operacyjnych, jak również pomimo negatywnego wpływu na zysk netto spółek spoza działalności podstawowej, rozliczanych metodą praw własności. Segmenty bezpośrednio związane z działalnością podstawową (segment produkcji treści audiowizualnych i segment aktywów produkcyjnych) odpowiadały za prawie 95% przychodów i zysku EBITDA.

– Za nami kolejny rok stabilnego wzrostu w kluczowym segmencie produkcji telewizyjnej i filmowej. W 2024 roku na 41 antenach można było oglądać 47 naszych produkcji, a łączny czas ich emisji przekroczył 21 tysięcy godzin – wskazuje Andrzej Muszyński, Prezes Zarządu ATM Grupa S.A.

Kontynuujemy produkcję popularnych programów dla telewizji naziemnych, w tym odnowionego po latach teleturnieju „Awantura o kasę” i serialu „Uroczysko”. Do kin trafił film „Rzeczy niezbędne”, międzynarodowa koprodukcja z udziałem znanej z „Sukcesji” Dagmary Domińczyk, który przyniósł nam m.in. główną nagrodę w konkursie perspektywy FPFF w Gdyni. W minionym roku zakończyliśmy także zdjęcia do dwóch seriali premium: Tylko jedno spojrzenie – trzeciej ekranizacji prozy Harlana Cobena dla Netflixa i kostiumowego serialu kryminalnego „Breslau” – który jest pierwszą oryginalną produkcją platformy Disney+ w tym regionie Europy. Rozwój w tym segmencie będzie postępował także w roku 2025. Przewidujemy uruchomienie trzech nowych seriali premium, filmu fabularnego i nowych seriali na anteny naziemne –dodaje Prezes Muszyński.

Segment produkcji treści zanotował w 2024 roku 153,4 mln zł przychodów (+3,4% rdr, przychody w całości od kontrahentów zewnętrznych) i wypracował 26,4 mln zł wyniku EBITDA (+4,0% rdr) oraz 15,2 mln zł zysku netto (+8,6% rdr). Segment zarządzania aktywami trwałymi, który grupuje też najmłodsze technologiczne spółki Grupy, zanotował 104,7 mln zł przychodów (+12,0% rdr), z czego prawie 77% pochodziło od kontrahentów zewnętrznych. Pozwoliło to na wypracowanie 33,0 mln zł wyniku EBITDA (+3,8% rdr) i 9,8 mln zł zysku netto (-1,6% rdr). Zgodnie z cyklem budowlanym segment deweloperski zanotował 11,6 mln zł przychodów, 2,1 mln zł wyniku EBITDA oraz 1,2 mln zł zysku netto. Z kolei segment gier komputerowych (Grupa BoomBit) wniósł 0,8 mln zł zysku netto na poziomie skonsolidowanym (-1,3 mln zł rdr).

– Bazując na sile naszego core-businessu niezmiennie generujemy wysokie marże i zyski, budując nadwyżkę finansową oraz potencjał inwestycyjny i dywidendowy. Zarekomendowaliśmy jako Zarząd 25 gr dywidendy na akcję z zysku roku 2024, czyli 21 mln zł. Wypłaciliśmy już 8 gr zaliczki, proponujemy więc Walnemu Zgromadzeniu uchwalenie dodatkowych 17 gr dywidendy do wypłaty naszym akcjonariuszom w najbliższym czasiemówi Emil Dłużewski, Członek Zarządu ATM Grupa S.A.

ATM Grupa posiadała na koniec grudnia 2024 roku ponad 66 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz innych aktywów finansowych, służących zagospodarowaniu nadwyżki gotówkowej (depozyty bankowe i udzielone pożyczki), pomimo wypłacenia blisko 22 mln zł dywidendy za rok 2023. Implikuje to potencjalną wartość wskaźnika dług netto do EBITDA w strefie ujemnej (Grupa dysponuje nadwyżką środków finansowych nad zobowiązaniami finansowymi).

 

———————————-

Segment produkcji treści

W roku 2024 roku na 41 antenach (nie licząc SVOD) można było oglądać 47 produkcji GK ATM Grupa, co przełożyło się na ponad 21 tys. godzin wyemitowanych programów. Wygenerowały one zasięg 98%, co oznacza, że ponad 33,5 mln osób oglądało realizacje Grupy w tym okresie.

Większość kontynuowanych produkcji ma już mocno ugruntowaną pozycję na rynku i stałą widownię, jak seriale „Pierwsza miłość”, „Sprawiedliwi. Wydział Kryminalny”, „Policjantki i Policjanci”, „Uroczysko” „Więzienie kobiet” czy „Więzienie”. Największym sukcesem pod względem oglądalności w 2024 roku okazał się teleturniej „Awantura o kasę”. Ten legendarny, produkowany przez ATM Grupę i prowadzony przez Krzysztofa Ibisza program, powrócił na antenę Polsatu w październiku 2024 roku po niemal 20 latach przerwy i ponownie stał się hitem. Najlepiej oglądany odcinek teleturnieju miał 1,4 mln widzów. Dobre wyniki oglądalności zaowocowały zamówieniem kolejnych sezonów teleturnieju – drugi sezon można oglądać od 1 marca 2025 roku, a Spółka realizuje już trzeci sezon.

W omawianym okresie ATM Grupa dostała nominację do Polskich Nagród Filmowych ORŁY dla serialu „Absolutni debiutanci” oraz nominację do Odkryć Empiku dla jego reżyserek: Kamili Tarabury i Katarzyny Warzechy. Pod koniec roku Kamila Tarabura otrzymała za ten sam serial Nagrodę BNP Paribas: Tomorrow’s Icon „za niezwykłą wrażliwość i odwagę w opowiadaniu o trudnych rzeczach w bezkompromisowy sposób” podczas pierwszego międzynarodowego festiwalu seriali BNP Paribas Warsaw SerialCon. Natomiast komedia romantyczna „Skołowani” na przełomie stycznia i lutego była najchętniej oglądanym filmem na platformie Netflix w Polsce.

W maju 2024 roku Spółka rozpoczęła współpracę z serwisem Disney+, platformą streamingową o globalnym zasięgu. Wyprodukowany przez ATM Grupę serial, o roboczym tytule „Breslau”, to ośmioodcinkowy kryminał, którego akcja rozgrywa się w 1936 roku we Wrocławiu. Reżyserem jest Leszek Dawid, a w rolach głównych zobaczymy m.in. Tomasza Schuchardta, Agatę Kuleszę i Sandrę Drzymalską. Warto podkreślić, że „Breslau” to pierwsza oryginalna produkcja Disneya w tej części Europy. W serwisie Disney+ serial pojawi się w 2025 roku.

Ważnym wydarzeniem 2024 roku była premiera debiutu fabularnego Kamili Tarabury pt. „Rzeczy niezbędne”, którego ATM Grupa jest producentem. Film, objęty opieką artystyczną przez Agnieszkę Holland, zdobył Szafirowe Lwy na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Kamila Tarabura odebrała również wyróżnienie w kategorii Debiut lub drugi film oraz Paszport Polityki.

 

Segment zarządzania aktywami trwałymi

Segment ten obejmuje świadczenie wszelkiego rodzaju usług pomocniczych dla produkcji telewizyjnej, filmowej, teatralnej i innej, opartej o posiadane zasoby technologiczne i nieruchomości. W szczególności zostają do nich zaliczane usługi wykonywane przy użyciu wozów realizacyjnych HD, usługi dźwiękowe, montażowe, oświetleniowe, operatorskie, realizacja efektów specjalnych, usługi informatyczne, transportowe oraz wynajem powierzchni studyjnych, biurowych i innych obiektów.

Spółki, które mają wpływ na wyniki tego segmentu to: ATM System (obsługa sprzętowa oraz świadczenie usług związanych z postprodukcją), ATM Studio (wynajem powierzchni studyjnych), ATM Grupa i ATM Inwestycje (przede wszystkim wynajem obiektów), a także spółki ujmowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym według metody praw własności: Black Photon (świadczenie usług związanych z postprodukcją tzw. „klasy premium”), Lumina wraz z jednostkami zależnymi (usługi związane z organizacją i obsługą parków iluminacji), ATM Virtual (usługi związane z produkcją audiowizualną w studio wirtualnej scenografii).

Działalność spółki ATM System jest skoncentrowana na świadczeniu najwyższej jakości usług z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu telewizyjnego i filmowego. Posiadana baza sprzętowa jest stale modernizowana i dostosowywana do potrzeb rynku. W pierwszej połowie 2024 roku spółka ATM System zrealizowała wszystkie zaplanowane projekty, w tym kontynuowana była współpraca z platformą VOD VIAPLAY w ramach obsługi studyjnej wydarzeń sportowych. W tym okresie spółka obsługiwała również inne wydarzenia sportowe, m.in. mecze piłkarskiej Ekstraklasy (w tym Multiligę, kończącą ligowe zmagania w bieżącym sezonie), gale KSW, FAME MMA, GROMDA, CLOUT. Spółka zrealizowała również transmisje z koncertów: Hansa Zimmeraw Krakowie, Dawida Podsiadło w Chorzowie oraz z Europejskiego Stadionu Kultury. Spółka obsługiwała także różne produkcje serialowe, fabularne oraz rozrywkowe. Całość działań dopełniają zlecenia reklamowe, usługi postprodukcji oraz projekty jednorazowe.

Znaczna część programów rozrywkowych obsługiwanych przez ATM System realizowana jest w Warszawie w halach studyjnych należących do ATM Studio. Nowoczesny kompleks studyjny w Warszawie daje możliwość oferowania kompleksowych usług realizacji telewizyjnych dla rynku producenckiego, co istotnie umacnia pozycję rynkową Grupy. Powierzchnia biurowa należąca do ATM Studio wynajmowana jest na potrzeby wielu spółek z branży telewizyjnej i reklamowej, które mają tu swoją siedzibę. Budynek ATM Studio jest popularnym miejscem na realizację produkcji telewizyjnych, filmów reklamowych, spektakli teatralnych i koncertów oraz różnego rodzaju imprez takich jak pokazy promocyjne, prezentacje, konferencje, szkolenia i kongresy.  W analizowanym okresie spółka ATM Studio współpracowała z wieloma podmiotami w zakresie wynajmu hal studyjnych na potrzeby produkcji programów kulturalno-rozrywkowych oraz z domami produkcyjnymi w zakresie realizacji filmów reklamowych.

Spółka Black Photon specjalizuje się kompleksowymi usługami postprodukcji filmowej i telewizyjnej. Usługi świadczone przez Spółkę rozpoczynają się pracą na planie zdjęciowym, a kończą dostarczeniem wszystkich wymaganych materiałów emisyjnych. Black Photon pozyskuje nowych klientów i obsługuje coraz więcej projektów. Najwyższa jakość świadczonych usług, gwarancja bezpieczeństwa danych, najwyższy komfort pracy oraz zastosowanie wielu innowacyjnych rozwiązań przyciąga producentów, którzy coraz chętniej kompleksowo powierzają obsługę postprodukcyjną swoich projektów spółce Black Photon.

Spółka ATM Virtual w analizowanym okresie kontynuowała działalność związaną z produkcją audiowizualną w studio wirtualnej scenografii. Spółka oferuje pełen zakres usług związanych z procesem tworzenia wirtualnej scenografii opartej na silniku Unreal Engine i wyświetlanej na specjalnie zaprojektowanych ekranach LED. Technologia pozwala na realizację całej gamy zleceń, w tym wymagających Driving Stage i Flying Stage. Wykorzystanie wirtualnych lokalizacji pozwala na optymalizację kosztów, zwiększa efektywność logistyki produkcji oraz skraca czas postprodukcji reklam, teledysków i filmów fabularnych. Zespół ATM Virtual składa się ze specjalistów z Polski i zagranicy, przygotowanych do prowadzenia producentów filmowych przez cały proces tworzenia wirtualnego świata, od pre-produkcji, przygotowania fotorealistycznych lokacji 3D, po zdjęcia i postprodukcję.

Spółka Lumina wraz z zagranicznymi jednostkami zależnymi kontynuowała tworzenie i zarządzanie parkami iluminacji. W sezonie 2024/2025 parki iluminacji pojawiły się w pięciu miastach w Polsce: Poznaniu, Wrocławiu, Bydgoszczy, Lublinie i Pruszczu Gdańskim oraz w pięciu miastach za granicą, gdzie uruchomiono łącznie sześć parków (dwa w Pradze, po jednym w Sofii, Wilnie, Budapeszcie i Mediolanie).  W 2024 roku spółka Lumina nie osiągnęła zakładanych pierwotnie wyników, co było konsekwencją szeregu czynników, przede wszystkim związanych z parkami zlokalizowanymi za granicą. Po rekordowym pierwszym roku działalności nie udało się powtórzyć tego sukcesu, a nowe rynki, na których powstały Lumina Parki nie spełniły założonych oczekiwań. Jednocześnie spółka odnotowała wyjątkowo udany sezon w parkach na terenie Polski, przyciągając rekordową liczbę odwiedzających w każdej z lokalizacji.

 

 

 

Segment nieruchomości / deweloperski

Segment ten obejmuje realizację projektów budowlanych i obejmuje spółki ATM Inwestycje, ATM Golf Estate, ATM Baltic oraz ATM Living AB i jej jednostki zależne.

Przychody i wyniki segmentu działalności deweloperskiej są mocno związane z cyklem budowy, który podlega reżimowi technologicznemu. Od rozpoczęcia danej inwestycji do uzyskania prawomocnych pozwoleń na użytkowanie (co pozwala deweloperowi przenieść własność lokalu mieszkalnego i rozpoznać przychód ze sprzedaży) mija zazwyczaj około 1,5 roku. W związku z powyższym wyniki prezentowane w tym segmencie, z uwagi na różny etap budowy poszczególnych inwestycji, mogą się istotnie różnić w okresach sprawozdawczych.

W 2024 roku spółka ATM Inwestycje Sp. z o.o. sprzedała jednostki mieszkalne w kolejnym etapie przedsięwzięcia „Błękitne Aleje” w miejscowości Bielany Wrocławskie, natomiast spółka ATM Living AB sprzedała ostatni z wybudowanych domów wolnostojących w miejscowości Arild w Szwecji. Spółka ATM Golf Estate Sp. z o.o. (która jest spółką konsolidowaną według metody praw własności, w 50% zależną od ATM Inwestycje Sp. z o.o. ) sprzedała natomiast jednostki mieszkalne w pierwszym etapie inwestycji „Toya Golf” w miejscowości Kryniczno.

Zysk z działalności operacyjnej segmentu, w porównaniu do 2023 roku, zmniejszył się o 2,2 mln zł, co spowodowane było m.in. ujęciem w skonsolidowanym wyniku utraty wartości nieruchomości położonej w miejscowości Anderslöv w Szwecji, należącej do spółki ATM Development AB. Zysk netto segmentu zwiększył się natomiast o 0,4 mln zł, co wynika m. in. z faktu, że w 2023 roku na obniżenie wyniku netto segmentu wpływ miało obciążenie z tytułu podatku dochodowego od zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz ujemne różnice kursowe związane z wyceną pożyczek udzielonych spółce ATM Living AB przez spółkę ATM Grupa.

Szacowana wartość aktywów segmentu deweloperskiego to około 60 mln zł.

 

Produkcja gier komputerowych

Segment ten obejmuje działalność w zakresie produkcji gier i aplikacji mobilnych na platformy iOS, Android, Mac oraz udostępniania w nich miejsc reklamowych. Spółki, które wpływają na wyniki tego segmentu to BoomBit S.A. i jej jednostki zależne. ATM Grupa posiada 4 mln akcji BoomBit S.A., stanowiących 29,5% w kapitale i zapewniających 6 mln głosów na WZ (30,7%). BoomBit S.A. jest spółką notowaną na GPW.

Za pierwszą połowę 2024 roku Grupa Kapitałowa BoomBit odnotowała zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej na poziomie 5,0 mln zł, co przełożyło się na 0,8 mln zł przypadającego na ATM Grupę jako akcjonariusza. Opis czynników mających wpływ na wynik osiągnięty przez Grupę Kapitałową BoomBit został zamieszczony w skonsolidowanym rozszerzonym raporcie okresowym Grupy Kapitałowej BoomBit, dostępnym m. in. na stronie internetowej https://boombit.com/pl/ir/raporty-okresowe/.

W sprawozdaniu skonsolidowanym ATM Grupy prezentowany jest udział w aktywach netto skonsolidowanego sprawozdania Grupy Kapitałowej BoomBit. Wartość aktywów spółki BoomBit ujętych w bilansie skonsolidowanym ATM Grupy na 30czerwca 2024 roku to 16,2 mln zł, natomiast ich wartość według kursu giełdowego z tego dnia to 31,8 mln zł.

 

***

ATM Grupa S.A. to największy niezależny producent treści audiowizualnych w Polsce z ponad 30-letnią historią. Produkcje Grupy obejrzało w 2024 roku ponad 33 mln widzów, a kontrahentami są m.in. telewizje rozsiewcze oraz platformy streamingowe. Segment produkcyjny uzupełniają spółki segmentu zarządzania aktywami trwałymi, których przychody w trzech czwartych bazują na kontrahentach zewnętrznych. W ramach grupy kapitałowej prowadzona jest także działalność deweloperska (nieruchomości), a ATM Grupa posiada również istotny pakiet akcji giełdowego producenta gier BoomBit S.A.

ATM Grupa S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW od roku 2004, która rokrocznie wypłaca dywidendę. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.atmgrupa.pl.