ATM Grupa podsumowuje trzy kwartały 2024 roku
ATM Grupa (GPW: ATG) konsekwentnie rozwija działalność podstawową i generuje gotówkę, zwiększając potencjał inwestycyjny i dywidendowy. Spółka umocniła wiodącą pozycję niezależnego producenta treści filmowych i telewizyjnych oraz podmiotu dysponującego kompleksową bazą sprzętową i studyjną. W minionych miesiącach wśród realizacji sportowych znalazły się m.in. transmisje z Igrzysk Olimpijskichw Paryżu, zakończyły się też zdjęcia do pierwszej lokalnej produkcji Disney+,film „Rzeczy niezbędne” zdobył prestiżowe nagrody, a na antenę Polsatu z ogromnym sukcesem powrócił realizowany przez ATM Grupę teleturniej „Awantura o kasę”, prowadzony przez Krzysztofa Ibisza.
ATM Grupa zanotowała w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku blisko 191 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o10% wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. W tym samym dwucyfrowym tempie zwiększyła wynik EBITDA, do prawie 50 mln zł (marża EBITDA przekroczyła 26%). Skonsolidowany zysk netto wzrósł o 12% rdr, do ponad 24 mln zł, a zysk operacyjny zbliżył się do 32 mln zł (+19% rdr). Segmenty bezpośrednio związane z działalnością podstawową odpowiadały za prawie 95% przychodów (w tym segment produkcyjny za 63%, a segment aktywów produkcyjnych za 32%). W samym trzecim kwartale br. przy 78 mln zł przychodów skonsolidowanych ATM Grupa wypracowała 20 mln zł zysku operacyjnego, 27,5 mln zł wyniku EBITDA i ponad 14 mln zł zysku netto.
– Systematycznie notujemy wzrosty skali działania i wyników naszego core businessu. Jednocześnie wzrost zysku netto byłby jeszcze wyższy, gdyby nie zmienność wyników naszych relatywnie młodych spółek technologicznych ATM Virtual i Black Photon oraz inwestującej w nowe lokalizacje parków świetlnych spółki Lumina, czyli spółek konsolidowanych metodą praw własności. Potrafimy generować wysokie marże i rosnące zyski, budując nadwyżkę finansową oraz potencjał inwestycyjny i dywidendowy – komentuje Emil Dłużewski, Członek Zarządu ATM Grupa S.A.
Segment produkcji treści zanotował w trakcie trzech kwartałów 2024 r. blisko 120 mln zł przychodów (+10% rdr, przychody w całości od kontrahentów zewnętrznych) i wypracował 24 mln zł wyniku EBITDA (+15% rdr) oraz 15 mln zł zysku netto (+24% rdr). Segment zarządzania aktywami trwałymi, który grupuje też najmłodsze technologiczne spółki Grupy,zanotował ponad 80 mln zł przychodów (+14% rdr), z czego 77% pochodziło od kontrahentów zewnętrznych. Pozwoliło to na wypracowanie ponad 25 mln zł wyniku EBITDA i 6 mln zł zysku netto (stabilnie rdr). Zgodnie z cyklem budowlanym segment deweloperski zanotował niecałe 9 mln zł przychodów, poniżej 1 mln zł wyniku EBITDA oraz 0,5 mln zł straty netto. Z kolei w segmencie gier komputerowych ATM Grupa zaksięgowała 3 mln zł zysku netto (-31% rdr), wynikającego z posiadanych akcji spółki BoomBit.
Pomimo wypłaty blisko 22 mln zł dywidendy za rok 2023 (0,26 zł na akcję) oraz prowadzenia inwestycji odtworzeniowych i rozwojowych, ATM Grupa posiadała na koniec września br. ponad 54 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz innych aktywów finansowych, służących zagospodarowaniu nadwyżki gotówkowej (depozyty bankowe i udzielone pożyczki). Implikuje to ujemną potencjalną wartość wskaźnika dług netto do EBITDA, co jest wynikiem posiadania wspomnianej nadwyżki finansowej, przewyższającej całkowite zadłużenie odsetkowe.
———————————-
Segment produkcji treści
W okresie trzech kwartałów 2024 roku na 41 antenach (nie licząc SVOD) można było oglądać 44 produkcje ATM Grupy, co przełożyło się na ponad 15 tys. godzin wyemitowanych programów. Wygenerowały one zasięg 85%, co oznacza, że niemal 29 mln osób oglądało realizacje ATM Grupy w tym okresie.
Większość kontynuowanych przez ATM Grupę produkcji ma już mocno ugruntowaną pozycję na rynku i stałą widownię. Najlepiej oglądany odcinek serialu „Pierwsza miłość” zgromadził przed telewizorami 1,2 mln widzów, serialu „Sprawiedliwi. Wydział Kryminalny” – ponad 1,1 mln., a „Policjantki i Policjanci” – blisko 1 mln. Warto też zwrócić uwagę na dobre wyniki innych produkcji: najlepiej oglądany odcinek „Uroczyska” miał 638 tys. widzów, serialu „Więzienie kobiet” – 533 tys., a „Więzienia” – 456 tys.
Na przełomie stycznia i lutego (29.01 – 04.02.2024) komedia romantyczna ATM Grupy „Skołowani” była najchętniej oglądanym filmem na platformie Netflix w Polsce.W lutym serial „Absolutni debiutanci” otrzymał nominację do Polskich Nagród Filmowych ORŁY w kategorii „najlepszy filmowy serial fabularny”, a reżyserki tego serialu – Kamila Tarabura i Katarzyna Warzecha – otrzymały nominację do Odkryć Empiku. Z kolei w maju nastąpiło ogłoszenie rozpoczęcia współpracy z kolejną platformą streamingową o globalnym zasięgu – Disney+. Produkowany przez ATM Grupę serial o roboczym tytule „Breslau” to ośmioodcinkowy kryminał, którego akcja rozgrywa się w 1936 roku we Wrocławiu. Reżyserem jest Leszek Dawid, a w rolach głównych zobaczymy m.in. Tomasza Schuchardta, Agatę Kuleszę i Sandrę Drzymalską. Warto podkreślić, że „Breslau” to pierwsza oryginalna produkcja Disneya w tej części Europy.
Jesienią na antenę Polsatu powrócił teleturniej ATM Grupy „Awantura o kasę” – kultowy program,który był już produkowany w latach 2002 – 2005. Zasady oraz prowadzący (Krzysztof Ibisz) bez zmian.
W marcu spółka zapowiedziała wyprodukowanie debiutu fabularnego Kamili Tarabury „Rzeczy niezbędne”, który opieką artystyczną objęła Agnieszka Holland. „Rzeczy niezbędne” to powrót ATM Grupy do kina artystycznego, festiwalowego, ważnego z punktu widzenia wizerunku branżowego i przyciągania talentów. Premiera filmu nastąpiła we wrześniu, a wydarzenie uświetniła obecność obsady filmu, w tym m.in. Dagmary Domińczyk, polskiej gwiazdy światowego hitu „Sukcesja”, Katarzyny Warnke, która jest współautorką scenariusza do „Rzeczy niezbędnych”, a także MałgorzatyHajewskiej-Krzysztofik, Andrzeja Konopki oraz Piotra Żurawskiego. „Rzeczy Niezbędne” zdobyły na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni prestiżową nagrodę Szafirowe Lwy – główną nagrodę w debiutującym podczas tegorocznej edycji festiwalu Konkursie Perspektywy. Przyznając nagrodę „Rzeczom niezbędnym”, jury w uzasadnieniu napisało: „Za spełnione połączenie scenariusza, reżyserii, zdjęć oraz gry aktorskiej nagroda wędruje do filmu dotykającego tematu autodestrukcji i jej powodów, opowiedzianego w uniwersalny sposób, dzięki konsekwentnej formie filmowej”. Podczas uroczystej gali kończącej festiwal Kamila Tarabura odebrała również wyróżnienie w kategorii „Debiut lub drugi film”,a także Nagrodę Marki Dr Irena Eris Cosmetics za „Najodważniejsze spojrzenie”.
Segment zarządzania aktywami trwałymi
Segment ten obejmuje świadczenie wszelkiego rodzaju usług pomocniczych dla produkcji telewizyjnej, filmowej, teatralnej i innej, opartej o posiadane zasoby technologiczne i nieruchomości. W szczególności zostają do nich zaliczane usługi wykonywane przy użyciu wozów realizacyjnych HD, usługi dźwiękowe, montażowe, oświetleniowe, operatorskie, realizacja efektów specjalnych, usługi informatyczne, transportowe oraz wynajem powierzchni studyjnych, biurowych i innych obiektów.
Spółki, które mają wpływ na wyniki tego segmentu to: ATM System (obsługa sprzętowa oraz świadczenie usług związanych z postprodukcją), ATM Studio (wynajem powierzchni studyjnych), ATM Grupa i ATM Inwestycje (przede wszystkim wynajem obiektów), a także spółki ujmowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym według metody praw własności: Black Photon (świadczenie usług związanych z postprodukcją tzw. „klasy premium”), Lumina wraz z jednostkami zależnymi (usługi związane z organizacją i obsługą parków iluminacji), ATM Virtual (usługi związane z produkcją audiowizualną w studio wirtualnej scenografii).
Działalność spółki ATM System jest skoncentrowana na świadczeniu najwyższej jakości usług z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu telewizyjnego i filmowego. Posiadana baza sprzętowa jest stale modernizowana i dostosowywana do potrzeb rynku. W okresie trzech kwartałów 2024 roku spółka ATM System zrealizowała wszystkie zaplanowane projekty, w tym kontynuowana była współpraca z platformą VOD VIAPLAY w ramach obsługi studyjnej wydarzeń sportowych. W tym okresie spółka obsługiwała również inne wydarzenia sportowe, m.in. Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, mecze piłkarskiej Ekstraklasy (w tym Multiligę, kończącą ligowe zmagania w bieżącym sezonie), gale KSW, FAME MMA, GROMDA, CLOUT, Defiladę z okazji Święta WojskaPolskiego, Memoriał Kamili Skolimowskiej, Superpuchar UEFA w Warszawie, mecz PLAY-OFF eliminacji Ligi Mistrzów UEFA. Spółka zrealizowała również transmisje z koncertów: Hansa Zimmeraw Krakowie, Dawida Podsiadło w Chorzowie oraz z Europejskiego Stadionu Kultury. Spółka obsługiwała także różne produkcje serialowe, fabularne oraz rozrywkowe. Całość działań dopełniają zlecenia reklamowe, usługi postprodukcji oraz projekty jednorazowe.
Znaczna część programów rozrywkowych obsługiwanych przez ATM System realizowana jest w Warszawie w halach studyjnych należących do ATM Studio. Nowoczesny kompleks studyjny w Warszawie daje możliwość oferowania kompleksowych usług realizacji telewizyjnych dla rynku producenckiego, co istotnie umacnia pozycję rynkową Grupy. Powierzchnia biurowa należąca do ATM Studio wynajmowana jest na potrzeby wielu spółek z branży telewizyjnej i reklamowej, które mają tu swoją siedzibę. Budynek ATM Studio jest popularnym miejscem na realizację produkcji telewizyjnych, filmów reklamowych, spektakli teatralnych i koncertów oraz różnego rodzaju imprez takich jak pokazy promocyjne, prezentacje, konferencje, szkolenia i kongresy. W analizowanym okresie spółka ATM Studio współpracowała z wieloma podmiotami w zakresie wynajmu hal studyjnych na potrzeby produkcji programów kulturalno-rozrywkowych oraz z domami produkcyjnymi w zakresie realizacji filmów reklamowych.
Spółka Black Photon specjalizuje się kompleksowymi usługami postprodukcji filmowej i telewizyjnej. Usługi świadczone przez Spółkę rozpoczynają się pracą na planie zdjęciowym, a kończą dostarczeniem wszystkich wymaganych materiałów emisyjnych. Black Photon pozyskuje nowych klientów i obsługuje coraz więcej projektów. Najwyższa jakość świadczonych usług, gwarancja bezpieczeństwa danych, najwyższy komfort pracy oraz zastosowanie wielu innowacyjnych rozwiązań przyciąga producentów, którzy coraz chętniej kompleksowo powierzają obsługę postprodukcyjną swoich projektów spółce Black Photon.
Spółka ATM Virtual w analizowanym okresie kontynuowała działalność związaną z produkcją audiowizualną w studio wirtualnej scenografii. Spółka oferuje pełen zakres usług związanych z procesem tworzenia wirtualnej scenografii opartej na silniku Unreal Engine i wyświetlanej na specjalnie zaprojektowanych ekranach LED. Technologia pozwala na realizację całej gamy zleceń, w tym wymagających Driving Stage i Flying Stage. Wykorzystanie wirtualnych lokalizacji pozwala na optymalizację kosztów, zwiększa efektywność logistyki produkcji oraz skraca czas postprodukcji reklam, teledysków i filmów fabularnych. Zespół ATM Virtual składa się ze specjalistów z Polski i zagranicy, przygotowanych do prowadzenia producentów filmowych przez cały proces tworzenia wirtualnego świata, od pre-produkcji, przygotowania fotorealistycznych lokacji 3D, po zdjęcia i postprodukcję.
W trzech kwartałach 2024 roku spółka Lumina wraz z zagranicznymi jednostkami zależnymi poszerzyła kompetencje o produkowanie rzeźb LED we własnym zakresie. Pozwala jej to na obniżenie kosztów produkcji dekoracji do własnych parków, jak i docelowo sprzedawanie/wynajmowanie własnych projektów na rynku. Dużym tegorocznym sukcesem firmy jest podpisanie wyłącznej licencji na otwieranie parków w Polsce w tematyce Akademii Pana Kleksa przez najbliższe trzy lata. Dwa parki pod tą tematyką zostaną otwarte w tym roku we Wrocławiu oraz Bydgoszczy.
Segment nieruchomości / deweloperski
Segment ten obejmuje realizację projektów budowlanych i obejmuje spółki ATM Inwestycje, ATM Golf Estate, ATM Baltic oraz ATM Living AB i jej jednostki zależne.
W pierwszych miesiącach 2024 r. spółka ATM Inwestycje sprzedała jednostki mieszkalne w kolejnym etapie przedsięwzięcia „Błękitne Aleje” w miejscowości Bielany Wrocławskie, natomiast spółka ATM Living AB sprzedała ostatni z wybudowanych domów wolnostojących w miejscowości Arild w Szwecji. Wynik operacyjny segmentu działalności deweloperskiej w okresie trzech kwartałów zmniejszył się o 1,6 mln zł (73,2%), co było spowodowane ujęciem w skonsolidowanym wyniku utraty wartości działki w Szwecji. Pomimo spadku zysku z działalności operacyjnej, wynik netto segmentu utrzymał się nazbliżonym poziomie rok do roku, co wynikało z obniżenia przed rokiem wyniku netto segmentu przez obciążenie z tytułu podatku dochodowego od zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz ujemne różnice kursowe związane z wyceną pożyczek udzielonych spółce ATM Living AB przez spółkę ATM Grupa.
Szacowana wartość aktywów segmentu deweloperskiego to około 60 mln zł.
Produkcja gier komputerowych
Segment ten obejmuje działalność w zakresie produkcji gier i aplikacji mobilnych na platformy iOS, Android, Mac oraz udostępniania w nich miejsc reklamowych. Spółki, które wpływają na wyniki tego segmentu to BoomBit S.A. i jej jednostki zależne. ATM Grupa posiada 4 mln akcji BoomBit S.A., stanowiących 29,33% w kapitale i zapewniających 6 mln głosów na WZ (30,55%). BoomBit S.A. jest spółką notowaną na GPW.
Za trzy kwartały 2024 roku Grupa Kapitałowa BoomBit odnotowała zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej na poziomie 11,6 mln zł, co przełożyło się na 3,0 mln zł przypadającego na ATM Grupę jako akcjonariusza. Opis czynników mających wpływ na wynik osiągnięty przez Grupę Kapitałową BoomBit został zamieszczony w skonsolidowanym rozszerzonym raporcie okresowym Grupy Kapitałowej BoomBit, dostępnym m. in. na stronie internetowej https://boombit.com/pl/ir/raporty-okresowe/.
W sprawozdaniu skonsolidowanym ATM Grupy prezentowany jest udział w aktywach netto skonsolidowanego sprawozdania Grupy Kapitałowej BoomBit. Wartość aktywów spółki BoomBit ujętych w bilansie skonsolidowanym ATM Grupy na 30 września 2024 roku to 23,9 mln zł, natomiast ich wartość według kursu giełdowego z tego dnia to 41,4 mln zł.
***
ATM Grupa S.A. to największy niezależny producent treści audiowizualnych w Polsce z ponad 30-letnią historią. Produkcje spółki obejrzało w 2023 roku ponad 31 mln widzów, a kontrahentami są m.in. telewizje rozsiewcze oraz platformy streamingowe. Segment produkcyjny uzupełniają spółki segmentu zarządzania aktywami trwałymi, których przychody w trzech czwartych bazują na kontrahentach zewnętrznych. W ramach grupy kapitałowej prowadzona jest także działalność deweloperska (nieruchomości), a ATM Grupa posiada istotny pakiet akcji giełdowego producenta gier BoomBit S.A.
ATM Grupa S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW od roku 2004, która rokrocznie wypłaca dywidendę. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.atmgrupa.pl.