Data: 2 października 2025 roku

Temat: Omówienie realizacji zakończonej strategii Grupy Grodno oraz założeń nowej strategii o perspektywie roku obrotowego 2029/30.

 

Elektryzujemy świat! Grodno prezentuje strategię na lata obrotowe 2025/26-2029/30

 

Grodno prezentuje przełomową strategię opierającą się w dużej mierze na pionierskim w branży wykorzystaniu możliwości sztucznej inteligencji oraz świętuje 35-lecie działalności.

– Rok 1990, warszawskie Powiśle i lokal o powierzchni 20 mkw. Taki był początek Grodna, założonego przez moich rodziców, ale też warto zauważyć, że od samego początku skupialiśmy się na obsłudze instalatorów w zakresie asortymentu elektrotechnicznego. Ja zostałem delegowany do otworzenia pierwszego oddziału, później do budowy sieci. Mój brat Jarosław pracował w siedzibie firmy. W 1994 roku dołączyła moja żona Monika. W 1998 roku mój tata zainicjował powstanie grupy zakupowej Inter-Elektro, jedynej istniejącej do dziś. Rok 2011 mała giełda, rok 2015 przejście na dużą giełdę. Uruchomienie w Małopolu centrum dystrybucji w 2011 roku i intensywny rozwój oddziałów w Polsce oraz ekspansja zagranicznadwa lata temu uruchomiliśmy spółkę w Chorwacji – wyliczał kamienie milowe w rozwoju Grupy Grodno jej prezes, Andrzej Jurczak.

– Jesteśmy w gronie zaledwie 2% firm, które przetrwały te 35 lat. W 2001 roku objąłem stery spółki, więc w przyszłym roku minie już ćwierć wieku.Mogę więc powiedzieć po angielsku „I Grodno”. Wiceprezes Marcin Gardas jest w firmie już ponad 20 lat, więc też może powiedzieć „I Grodno”dodał prezes Jurczak, nawiązując do polskiej wymowy skrótu AI (sztuczna inteligencja).

Poprzednia, również 5-letnia strategia, oparta była w głównej mierze na dywersyfikacji asortymentu o segment OZE.

– Konsekwentnie od 2010 roku, wbrew przekonaniu branży, wierzyliśmy w rozwój rynku OZE i w transformację energetyczną, a od 2020 był to strategiczny cel dla nas, stać się liderem branży OZEwskazał prezes Andrzej Jurczak.

– Dziś właśnie taką firmą już jesteśmy, nr 1 w OZE, podobnie jak jesteśmy największym polskim dystrybutorem elektrotechniki. Rozbudowaliśmy ofertę HVAC, zbudowaliśmy też Akademię Grodno, transferującą wiedzę. Poprzednia strategia zakładała również szybki rozwój sieci sprzedaży i kanału e-commerce. W rezultacie mamy 92 oddziały w całej Polsce, a udział sprzedaży internetowej wzrósł z 2% do 14%. To stanowi świetną bazę do realizacji nowej strategiipodkreślił wiceprezes Marcin Gardas.

Zarząd Grodna wskazał jednocześnie, że poprzednia strategia realizowana była w otoczeniu tzw. „czarnych łabędzi” – pandemia koronawirusa, porwane łańcuchy dostaw i zawirowania we frachcie przez Morze Czerwone, inflacja, wysokie stopy procentowe, wojna w Ukrainie.

– Pięć lat nieprawdopodobnych turbulencji, nieprzewidywalności. Postanowiliśmy zbudować nową strategię również z założeniem niestabilności, nie biorąc pod uwagę ożywienia spodziewanego chociażby po środkach z KPOpowiedział Andrzej Jurczak.

– Postawiliśmy jako fundament strategii coś, co jest bardzo ważne w tych czasach. Szybkie dostosowywanie się, zwinność biznesową oraz efektywność. Wiemy kim chcemy być, dokąd dojść i jak to zrobićwskazał Marcin Gardas.

Zarząd Grodna oparł nową strategię na wykorzystaniu możliwości dwóch megatrendów: sztucznej inteligencji oraz transformacji energetycznej.

– W pięciu filarach strategii AI to spoiwo wszystkiego, które będzie obecne w każdym obszarze naszej działalności. Doskonała, inteligentna logistyka to kolejna kwestia, a dostawę nie w dwa dni, ale w dwie godziny będziemy mogli realizować jako jedyni na rynku, łącząc świat cyfrowy z tradycyjnym, wykorzystując nasze oddziały, których liczba będzie rosnąćzaznaczył prezes Jurczak.

– Pozostaniemy partnerem transformacji energetycznej i rozwiniemy ją o nowe obszary, w szczególności usługi i rozwiązania. Tworzenie ekosystemu i partnerstwo to fundament, a jest nim również długoterminowy zrównoważony rozwójdodał wiceprezes Gardas. 

Grupa Grodno zaprezentowała AiGrodno – własne rozwiązania AI, które mają drastycznie zwiększyć możliwości i efektywność biznesową.

– Ten inteligentny asystent, jedyny taki prawdopodobnie na świecie, umie już dziś bardzo dużo. Umie czytać, pisać, rozmawiać głosowo, czytać pismo odręczne, czytać i analizować dokumenty techniczne, schematy, posiada chyba największą wiedzę wszystkich nas tutaj łącznie, potrafi sprawnie komunikować się z systemami firmywymieniał wiceprezes Gardas.

– To nie jest science fiction. To już działa podkreślił prezes Jurczak.

W pierwszej fazie AiGrodno wesprze obszar sprzedaży, a niedługo później finanse i marketing, a docelowo obejmie wszystkie obszary działalności, jak logistyka, zakupy czy HR.

– To o czym mówimy, ma dwa wymiary. To nowa era e-commerce i nowa era omnichannelwskazał Marcin Gardas, który dokonał również prezentacji nowej platformy e-commerce B2B, w której aktywne są już rozwiązania AiGrodno. Nowa platforma będzie otwarta dla wszystkich (w przeciwieństwie do obecnej), a jej rynkowy debiut planowany jest na przełom listopada i grudnia br.

Cele biznesowe Grupy Grodno to wzrost przychodów do 2 mld zł przy minimum 5% marży EBITDA, co oznacza mocny wzrost wobec stanu obecnego. Wydatki CAPEX na najbliższe pięć lat planuje na 120 mln zł, głównie na narzędzia cyfrowe, AI, automatyzację magazynu centralnego (CAPEX za poprzednie pięć lat to 97 mln zł).

 

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej, w tym w zapisie wideo prezentacji strategii Grupy Grodno.

 

Informacja prasowa

Raport bieżący