Grupa Amica podsumowuje trzy kwartały 2022 roku
Największy polski producent AGD odczuwa presję kosztową, ale jednocześnie z sukcesem zwiększył stan gotówki i czuje się przygotowany na różne scenariusze rozwoju sytuacji na europejskim rynku AGD. Grupa Amica spodziewa się sezonowo wyższego popytu na sprzęt grzejny w czwartym kwartale, co powinno wspierać wyniki całego roku.
Grupa Amica w okresie trzech kwartałów 2022 roku zwiększyła przychody do blisko 2,5 mld zł. Podobnie jak cała branża, największy polski producent AGD istotnie odczuł skokowy wzrost kosztów surowców i komponentów, które nie zostały w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży. Wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej negatywnie wpłynęło to na dynamiki rezultatów finansowych prezentowanych w ujęciu rocznym. Mimo, że od końca lutego potencjał sprzedażowy rynków wschodnich skokowo zmalał, co wynika z agresji rosyjskiej na Ukrainę., to w samym trzecim kwartale Grupa Amica zanotowała relatywnie stabilne przychody w ujęciu rok do roku.
– Wyniki trzeciego kwartału były wyższe od naszych oczekiwań, choć każdy kolejny kwartał 2022 roku był coraz bardziej wymagający. Przygotowaliśmy się również na wysoki sezon sprzętu grzejnego, jaki tradycyjnie powinien nastąpić w ostatnich miesiącach roku. To jednocześnie asortyment, na którym zanotowaliśmy w okresie trzech kwartałów mocny spadek zysków, co spotęgowała sytuacja na rynkach wschodnich – mówi Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Amica ocenia sytuację finansową jako stabilną, czego przykładem jest wskaźnik długu netto do EBITDA pozostający na bezpiecznym poziomie (1,35x). Warto również zauważyć, że Grupa Amica w okresie trzech kwartałów 2022 roku wygenerowała aż blisko 255 mln zł gotówki z działalności operacyjnej.
– Zmniejszyliśmy o 71 mln zł zadłużenie kredytowe i faktoring, wydaliśmy też ponad 70 mln zł na inwestycje oraz wypłaciliśmy blisko 27 mln zł w formie dywidendy dla akcjonariuszy. Mimo to posiadaliśmy na koniec września 132 mln zł środków pieniężnych, co oznacza wzrost o 59 mln zł rok do roku. Czujemy się przygotowani od strony finansowej na różne scenariusze rozwoju sytuacji na europejskim rynku AGD – wskazuje Michał Rakowski.
Grupa Amica prowadzi jednocześnie kluczowe inwestycje, które umożliwią w większym stopniu neutralizowanie wpływu produkcji na środowisko. Na terenie fabryki we Wronkach spółka rozpoczęła budowę nowoczesnej oczyszczalni ścieków przemysłowych, która pozwoli zwiększyć skuteczność usuwania zanieczyszczeń. Kontynuowane są też prace związane z wytworzeniem przyjaznej dla środowiska zielonej energii, pochodzącej z paneli fotowoltaicznych. Po zakończeniu inwestycji wszystkie panele zainstalowane na obiektach spółki we Wronkach zapewnią ok. 10 proc. potrzebnej do produkcji energii. To kolejny tego typu projekt po zrealizowanej w tym roku budowie kogeneracji gazowej, która po uruchomieniu umożliwi odzyskiwanie nawet do 30 proc. zużywanej w fabryce energii.
***
O Grupie Kapitałowej Amica
Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością.
Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów uzyskuje dzięki aktywności na rynkach zagranicznych – w strukturze sprzedaży za rok 2021 Polska odpowiadała za 27% przychodów, Europa Zachodnia za 42%, rynki wschodnie za 17%, Skandynawia za 8%, a region południowy za 7% łącznej sprzedaży. W 2021 roku Grupa osiągnęła ponad 3,4 mld zł przychodów, 216 mln zł wyniku EBITDA i 111 mln zł zysku netto.
Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.