Grupa Amica szacuje wyniki roku 2024

Największy polski producent AGD ma za sobą relatywnie dobry czwarty kwartał 2024 roku, dzięki czemu szacunkowy roczny zysk brutto wzrósł o 22% rok do roku, a wynik EBITDA istotnie zmniejszył skalę ujemnej dynamiki, prezentowanej narastająco po trzech kwartałach. Amica wciąż odczuwa słabość popytu konsumpcyjnego w Europie przy utrzymywaniu się wysokiej bazy kosztowej dla firm przemysłowych, choć jednocześnie realizacja strategii „Back to Profitability” przynosi pozytywne rezultaty.

 

Wybrane skonsolidowane dane finansowe:

 

Grupa Amica opublikowała wstępne, szacunkowe dane finansowe za rok 2024. Wynika z nich, że pomimo spadku przychodów o 9% rdr, do niecałych 2,6 mld zł, Amica potrafiła zwiększył rentowność EBITDA do 4,9%, osiągając 125,4 mln zł zysku na tym poziomie. Choć był to spadek o 9% rdr, to należy zaznaczyć, że była to wyraźnie lepsza dynamika niż narastająco po trzech kwartałach (-29%). Wzrosła również rentowność na poziomie brutto, dzięki czemu skonsolidowany wynik brutto zwiększył się w całym 2024 roku o 22% rdr, do 28 mln zł (tymczasem po trzech kwartałach narastająco wykazana została strata brutto). Grupa Amica szacuje również znaczący wzrost zysku netto w stosunku do poprzedniego roku, a szacowany poziom za rok 2024 ma wynieść 13,2 mln zł.

Dokonaliśmy wielu efektywnych działań optymalizacyjnych i dostosowawczych, czego pozytywne efekty są widoczne już w naszych wynikach finansowych. Otoczenie z pewnością nas nie rozpieszczało – w roku 2024 cała europejska branża AGD doświadczała dekoniunktury, a słabszy popyt konsumencki współistniał z wysokimi kosztami surowców czy komponentów oraz wyższymi wynagrodzeniami pracowników. Niekorzystna była dla nas również blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej. Mimo tych przeciwności osiągnęliśmy wyniki, z których możemy być zadowoleni i które są dobrym punktem wyjścia do realizacji założeń strategicznychkomentuje Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. Finansów.

Finalne wyniki finansowe oraz szczegółowe informacje i zestawienia zostaną zawarte w raporcie rocznym Grupy Amica, którego publikacja jest zaplanowana na 11 kwietnia br.

W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+.

W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.

Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec obecnego poziomu. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.

Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp.

 

***

Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego z prawie 70-letnim doświadczeniem oraz jedna z najbardziej uznanych firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem.

Około 70% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów uzyskuje dzięki aktywności na rynkach zagranicznych – w strukturze sprzedaży Polska odpowiada za około 30% przychodów, Europa Zachodnia za około 40%, rynki wschodnie i Skandynawia łącznie za około 20%,a region południowy za około 5% łącznej sprzedaży.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio Grupy Amica znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia i Azja), Gram (Skandynawia), CDA (Wlk. Brytania) oraz Fagor (Hiszpania).Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów zblisko 70 rynków na świecie około 4 miliony urządzeń rocznie.