Grupa Makarony Polskie po II kw. 2025: mocny wzrost w daniach gotowych, presja na rynku makaronów i inwestycje w rozwój
Utrzymanie relatywnie wysokiej rentowności w otoczeniu niesprzyjającym producentom makaronu to efekt silnej pozycji rynkowej oraz dywersyfikacji biznesu. Inwestycje rozwojowe powinny skutkować dynamicznym wzrostem skali działania, w grze pozostają również akwizycje, a Biuro Maklerskie Santander zaleca przeważanie akcji Grupy Makarony Polskie z ceną docelową 40,0 zł (około 70% powyżej obecnego kursu na GPW).
Grupa Makarony Polskie (GPW: MAK) zanotowała w drugim kwartale 2025 roku 73,3 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 3% rdr, jednak przy wzroście kosztów zyski kontynuowały negatywną tendencję z poprzednich miesięcy. W całym pierwszym półroczu 2025 Grupa Makarony Polskie zanotowała 149,0 mln zł przychodów (-2% rdr), co pozwoliło na wypracowanie 22,5 mln zł wyniku EBITDA i 12,2 mln zł zysku netto. Rentowność na poziomie EBITDA przekroczyła 15%, a na poziomie zysku netto osiągnęła 8,2%, co oznacza relatywnie dobre rezultaty.
– W pierwszej połowie 2025 roku mierzyliśmy się ze spadkiem cen rynkowych makaronów przy równoczesnej stabilizacji cen surowców, a także z agresywną polityką handlową konkurentów oraz presją sieci handlowych w związku z prowadzoną przez nie polityką promocji cenowych. Spadek wyników finansowych oceniamy jako przejściowy. Dywersyfikacja produktowa, w tym makarony premium i dania gotowe, silna pozycja rynkowa oraz elastyczność i innowacyjność, powinny odwrócić trend na wzrostowy – komentuje Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
W drugim kwartale br. szerokie portfolio makaronów odpowiadało za 68% przychodów, podczas gdy przed rokiem było to 79%. O ile przychody tego segmentu spadły o 11% rdr, o tyle przychody z segmentu dań gotowych wzrosły o 54% rdr, odpowiadając już za 28% globalnej sprzedaży. W całym półroczu wartość przychodów segmentu makaronów spadła o 10% rdr, podczas gdy przychody z asortymentu dań gotowych (marka SoFood) wzrosły o ponad 29% rdr. Grupa Makarony Polskie ma zdrowy bilans oraz generuje gotówkę z działalności operacyjnej, dzięki czemu na koniec półrocza zwiększyła stan środków pieniężnych rok do roku do ponad 48 mln zł. Była to kwota przewyższająca wszystkie zobowiązania o charakterze finansowym, w związku z czym wskaźnik długu netto do EBITDA pozostał ujemny.
– Pracujemy nad akwizycjami, które mogłyby skokowo zwiększyć naszą skalę działania i komplementarnie rozszerzyć nasze portfolio produktowe. Nie jesteśmy jednak zakładnikami transakcji M&A, gdyż inwestujemy również we własnych zakładach, aby generować wyraźnie wyższą wartość dla akcjonariuszy. Mamy przestrzeń finansową i operacyjną zarówno na finalizację przejęć, jak również na rozwój organiczny – wskazuje Prezes Daniłowski.
W zakładzie produkcyjnym w Korpelach realizowany jest program inwestycyjny o wartości ok. 40 mln zł, który ma zwiększyć produkcję makaronów premium oraz zautomatyzować procesy pakowania i magazynowania (Polska Strefa Inwestycji – możliwe zwolnienie CIT do 14,5 mln zł). W zakładzie produkcyjnym w Stoczku Łukowskim za ok. 20 mln zł realizowana jest rozbudowa możliwości produkcyjnych dań gotowych na tackach i w doy-packach. Grupa Makarony Polskie systematycznie inwestuje także w rozwój R&D, co jest gwarantem innowacji i możliwości szybkiej odpowiedzi na trendy pojawiające się na rynku oraz na potrzeby klientów. Z kolei w ramach procesów M&A Grupa Makarony Polskie aktywnie poszukuje komplementarnych firm do przejęcia, przy czym interesują ją w szczególności producenci żywności na tzw. półkę suchą.
Rozwój Grupy Makarony Polskie i jej perspektywy pozytywnie ocenia pierwsze biuro maklerskie, które rozpoczęło pokrycie analityczne spółki. W ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Biuro Maklerskie Santander wydało 12 września br. rekomendację z zaleceniem „przeważaj” oraz ceną docelową w horyzoncie do grudnia 2026 roku w wysokości 40,0 zł, co oznacza potencjał wzrostu kursu o około 70% wobec bieżących notowań. Rekomendacja zakłada spadek przychodów i zysków w roku 2025 oraz ich wzrost w kolejnych latach, przy czym wskazano na przełom lat 2027 i 2028 jako na okres, w którym skala działalności Grupy Makarony Polskie może istotnie wzrosnąć dzięki prowadzonym inwestycjom organicznym. Dodatkowo, wskazano na potencjał konsolidacji rynku (przejęcia) i podkreślono, że potencjał do wypłaty dywidendy powinien pozostać niezagrożony dzięki szacowanym przez BM Santander wskaźnikom, w tym wysokiej rentowności i wolnym przepływom pieniężnym.
Spółka Makarony Polskie w ostatnich latach istotnie zwiększyła wartość wypłacanych dywidend. W roku 2022 (za rok 2021) akcjonariusze otrzymali 0,30 zł na akcję, w roku 2023 (za rok 2022) było to już dwa razy więcej – 0,60 zł, a w lipcu zeszłego roku (za rok 2023) wypłacone zostało 0,75 zł na akcję, czyli 8,3 mln zł. Oznaczało to wzrost dywidendy na akcję o 150% na przestrzeni zaledwie dwóch lat. Dywidenda za rok 2024, wypłacona w lipcu br., miała tę samą rekordową wartość (0,75 zł) i zbliżoną stopę dywidendy (3,8%).
***
Makarony Polskie to wiodący polski producent makaronów i dań gotowych z ponad 25-letnią historią działalności. Zakłady produkcyjne Grupy Kapitałowej zlokalizowane są w Rzeszowie, Częstochowie, Korpelach i Stoczku Łukowskim, a biuro handlowe w podwarszawskich Ząbkach.
Sprzedaż prowadzona jest pod markami Makarony Polskie, Novelle, SoFood, Męska Rzecz i Sorenti oraz pod markami własnymi sieci handlowych, w tym Biedronka, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Stokrotka, Polo Market. Produkty Grupy Makarony Polskie dostępne są również w sieciach Rossmann czy Żabka oraz w licznych punktach handlu tradycyjnego.
Portfolio produktowe obejmuje makarony klasyczne, makarony jajeczne, makarony funkcjonalne (fit, diabetic, cardio), makarony warzywne, tortellini, a także dania gotowe i przetwory owocowo-warzywne.
Makarony Polskie S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.makarony.pl.
