Hygienika zarobiła w III kw. 2014 r. trzy razy więcej

i dzięki obligacjom zdynamizuje rozwój drogerii Dayli

  • W 3Q2014
    skonsolidowane przychody +20% rdr, EBITDA +104% rdr, zysk netto +219% rdr;
  • Rozpoczęcie
    road-show przed emisją obligacji, wspierających rozwój sieci Dayli (25 mln PLN);
  • Planowana
    sprzedaż zakładu produkcyjnego do końca 2014, planowane otwarcie nowych 70
    drogerii Dayli do końca 2015 (obecnie 165 sklepów).

Hygienika zanotowała w trzecim kwartale br. 54,7 mln zł skonsolidowanych
przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost w ujęciu rok do roku o 20%.
Pozwoliło to wypracować 20,2 mln zł zysku brutto na sprzedaży (+6% rdr). Dzięki
przede wszystkim zdecydowanemu zmniejszeniu kosztów sprzedaży zysk operacyjny
wzrósł rok do roku o 126%, do 3,8 mln zł, wynik EBITDA o 104%, do 4,7 mln zł, a
zysk netto przypisany akcjonariuszom Hygieniki – o 219%, do 1,9 mln zł. Marża
EBITDA wzrosła z 5% do 9%.

To był kolejny udany kwartał
Hygieniki, pokazujący nasz potencjał wzrostu. Widzimy, że pomimo ogólnie
trudnej sytuacji na rynku FMCG strategia rozwoju sieci drogerii Dayli przynosi efekty
zgodne z naszymi oczekiwaniami i potwierdza atrakcyjność dalszego rozwoju
biznesu w tym obszarze
– komentuje Kamil Kliniewski, Prezes Zarządu
Hygienika SA.

Drogerie Dayli, wchodzące w skład Grupy Hygienika od marca 2013 roku, są
motorem dynamicznego wzrostu wyników. Narastająco po trzech kwartałach br.
Grupa Hygienika zaksięgowała 174,2 mln zł przychodów ze sprzedaży (+50% rdr),
generując 59,2 mln zł zysku brutto na sprzedaży (+43% rdr). Segment produkcyjny
odpowiadał za 6% przychodów, sprzedaż hurtowa – za 30%, a sprzedaż detaliczna w
drogeriach Dayli – za 64% uzyskanych przychodów. Oczyszczając wyniki uzyskane w
2013 roku ze zdarzenia jednorazowego (zysk na okazyjnym nabyciu aktywów sieci
drogerii Dayli), rezultat EBITDA za okres styczeń-wrzesień 2014 roku wzrósł w
porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku o 53% (do 17,4 mln zł), a zysk
netto przypisany akcjonariuszom Hygieniki – o 95%, do 11,2 mln zł.

Na koniec września 2014 r. skonsolidowane kapitały własne przypadające
na akcjonariuszy Hygieniki (113,2 mln zł) miały już wyższą wartość niż łączne
zobowiązania, podczas gdy przed rokiem sytuacja bilansowa była jeszcze
odwrotna. Na koniec III kwartału br. kredyty, pożyczki i inne zobowiązania
finansowe miały łączną wartość 55,3 mln zł, co stanowiło 51% kapitałów własnych
przypadających na akcjonariuszy Hygieniki.

Poziom długu jest dla nas
bezpieczny, można go już teraz szacować na jedynie 2-2,5 możliwego wyniku
EBITDA. Po sprzedaży zakładu produkcyjnego, czego spodziewamy się do końca
roku, wartość długu spadnie o połowę, a jednocześnie oczekujemy dalszego
dynamicznego wzrostu wyników finansowych. Dlatego też mamy dużą przestrzeń do
bezpiecznego finansowania długiem
– podkreśla Kamil Kliniewski, Prezes
Zarządu Hygienika SA.

Posiadane przez Hygienikę aktywa
są obecnie mocno niedowartościowane na rynku kapitałowym. Dlatego też emisja
nowych akcji nie leży obecnie w interesie akcjonariuszy. Zdecydowaliśmy o skupie
akcji własnych i emisji obligacji – dodaje Prezes Kliniewski.

Hygienika rozpoczyna właśnie spotkania z inwestorami, którzy są
zainteresowani uczestnictwem w ofercie zabezpieczonych obligacji
korporacyjnych. Spółka zamierza pozyskać 25 mln zł na rozwój sieci drogerii
Dayli, a obligacje mają zadebiutować na rynku Catalyst.

Do końca 2015 roku planujemy
uruchomić 50 nowych własnych sklepów oraz dodatkowe 20 w ramach uruchamianego
programu franczyzowego
– zapowiada Prezes Kliniewski.

Warto zauważyć, że Grupa Hygienika już teraz generuje wysokie wzrosty
wyników pomimo optymalizacji lokalizacji drogerii. Od przejęcia Dayli, czyli od
marca 2013 roku, uruchomiono ponad 20 nowych lokalizacji, zamykając lokalizacje
nierentowne. W finalnym rezultacie sieć drogerii Dayli powiększyła się z
ówczesnych 158 lokalizacji do obecnych 165. Grupa Hygienika może pochwalić się
sukcesami również za granicą.

– Przed nami optymalizacja
kosztowa i rozwój drogerii Meng w Luksemburgu (jedyna sieć drogerii w tym kraju,
obecnie 24 lokalizacje). To bogaty rynek, na którym można osiągać wysokie
marże. Proces przejmowania rozpoczęliśmy pod koniec lipca br. i zgodnie z
podpisaną umową zakończy się on w kwietniu 2017 roku, kiedy powinniśmy posiadać
już 100% udziałów, a przychody sieci Meng mogą mieć wartość 40-50 mln euro
rocznie
– wyjaśnia Kamil Kliniewski, Prezes Zarządu Hygienika SA.