Miejsce: Warszawa
Czas: 27 marca 2015 r.
Temat: Omówienie wyników finansowych Grupy Kerdos za 2014
rok i dokonań biznesowych Grupy oraz perspektyw na kolejne okresy
Kerdos Group zapowiada bardzo dobry
rok
Kerdos Group ma za sobą rekordowy
rok finansowy, a w Grupie dokonały się istotne procesy biznesowe, które
zbudowały fundament pod oczekiwany dynamiczny wzrost wyników finansowych wraz z
ekspansją biznesu w Polsce i w Europie Zachodniej [LINK].
Spółka deklaruje, iż w 2015 roku pracuje nad wygenerowaniem ponad 20 mln zł
wyniku operacyjnego.
– Podtrzymujemy otwarcie w tym roku około 50 własnych drogerii w Polsce.
Chcielibyśmy, aby połowa tej liczby pochodziła z akwizycji już istniejących i
funkcjonujących lokalizacji, komplementarnych do naszej obecnej sieci ponad 170
sklepów – powiedział Kliniewski, Prezes Zarządu Kerdos Group SA.
Plany nowych otwarć nie
uwzględniają realokacji sklepów w ramach danych miejscowości, najczęściej przy
okazji wygasania umowy wynajmu danego lokalu, który nie spełniał pokładanych w
nim oczekiwań co do rentowności. Dla przykładu w 2014 roku w takim trybie
zamknięto 19 lokalizacji, a otworzono 22 nowe.
Prezes Kliniewski ujawnił, że
prowadzi zaawansowane negocjacje w sprawie przejęcia dwóch sieci drogerii,
każda skupia kilkanaście sklepów z obrotami rzędu kilkunastu milionów złotych.
Jedna z potencjalnych akwizycji może dojść do skutku w zamian za akcje Kerdos
Group. Może chodzić o 1 mln akcji z lock-upem na 18 miesięcy.
– To byłoby korzystne rozwiązanie dla akcjonariuszy, gdyż przy obecnym
kursie otworzylibyśmy za adekwatne środki jedynie dwie drogerie. Taka
konstrukcja transakcji przy znacznie wyższych oczekiwaniach gotówkowych drugiej
strony świadczą o oczekiwanym mocnym wzroście kursu akcji – powiedział
Prezes Kliniewski.
Wzrost skali działalności będzie
skutkował lepszymi warunkami handlowymi u dostawców, w tym płatnościami za
dostęp do rynku. Drogerie Dayli uruchomią wkrótce również sprzedaż internetową,
docierając z ofertą do całej Polski. W drugiej połowie kwietnia ma ruszyć
stosowna kampania marketingowa. W czerwcu natomiast ma ruszyć e-sklep w
luksemburskiej sieci Meng, gdzie Grupa Kerdos posiada obecnie 25% udziałów.
Docelowo sprzedaż przez Internet ma stanowić 30% biznesu Grupy.
– Era hipermarketów sie kończy, widać to bardzo dobrze już w Europie
Zachodniej. Nasze sklepy mają format convenience, są to bliskie drogerie, co do
zasady nie w centrach handlowych. Skupiamy się na asortymencie o największej
rotacji – powiedział Paweł Hordyński, Doradca Zarządu Kerdos Group SA.
Istotnym elementem ekspansji
biznesowej Grupy Kerdos jest również przejęcie sieci Meng w Luksemburgu. W
procesie tym ma uczestniczyć duży inwestor finansowy z Polski, który prawdopodobnie
zainwestuje również na zasadzie mezzanine.
– Zamierzamy już do końca półrocza posiadać 50% sieci Meng, aby rozpocząć
jej konsolidację w wynikach Grupy od III kwartału. Spółka ta nie ma żadnego
zadłużenia, posiada ponad 5 mln euro kapitałów własnych. Luksemburg jest przy
tym zupełnie innym rynkiem niż Polska: płaca minimalna to 2,2 tys. euro, a
średnia – 5,5 tys. euro. Menedżerowie w Luksemburgu mają przy tym wiele
ciekawych pomysłów rozwojowych, na których może skorzystać także Dayli –
powiedział Prezes Kliniewski.
Zapowiedział podwojenie liczby
sklepów sieci Meng (z obecnych 24), a ta
jedyna sieć drogerii w Luksemburgu mogłaby również wyjść na terytorium Belgii i
Francji.
– Duzi operatorzy detaliczni z tych krajów są zainteresowani wspólnymi
projektami. Trwają rozmowy, ale musimy mieć więcej udziałów i sklepów w Meng
– zakomunikował Prezes Kamil Kliniewski.
Dodał, że dotychczas dostawy realizowane były poprzez spółkę-matkę (Hygienika
SA),wykorzystując efekt tarczy podatkowej.
– Kiedy przyszedłem do spółki, miała 28 mln zł przychodów i 27 mln zł
tarczy, bez planów wejścia w segment drogerii, bez planów rozwojowych, z
nierentownym zakładem produkcjnym. Sama tarcza była już jednak dla mnie aktywem,
jakie zreszt wykorzystywaliśmy. Po
sprzedaży fabryki w wydzielonej spółce-córce, co już się wydarzyło, w Dayli
przybędzie przypisana marża rzędu 5 mln zł rocznie – wyjaśnił Prezes
Kliniewski.
Spodziewana poprawa wyników
będzie rezultatem nie tylko wzrostu przychodów i marży, ale również
zmniejszeniem kosztów.
– Łącznie w porównaniu z rokiem 2014 widzimy po pierwszych miesiącach
tego roku możliwość zmniejszenia kosztów w Dayli o 12-13 mln zł –
powiedział Kamil Kliniewski, Prezes Zarządu Kerdos Group SA.
Wskazał przy tym na znaczne
oszczędności na przykład na sferze logistyki (3,5-4 mln zł rocznie), gdzie
stawka za wynajem magazynu spadła od stycznia o znacznie więcej niż połowę, do
poniżej 2 euro za metr kwadratowy.
Jak Prezes Kliniewski ocenia rok
2014 oraz czego można spodziewać się w rok 2015? O tym w relacji wideo,
dostępnej poniżej.
Do pobrania:
Raport roczny Kerdos Group SA (skonsolidowany) [LINK]