Czas: 7 maja 2015 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie wyników finansowych Grupy Kerdos po 1Q2015
i perspektyw na kolejne okresy
Po sprzedaży nierentownej fabryki
Kerdos inwestuje w rozwój
W pierwszym kwartale 2015 roku Grupa Kerdos zwiększyła
przychody ze sprzedaży w ujęciu rok do roku o 9%, do 49,6 mln zł. Zwiększyła
również zysk brutto na sprzedaży o 18%, do 19,4 mln zł. Wzrost skali działania
i efektywności biznesowej sprawił, iż marża brutto na sprzedaży wzrosła z 36%
do 39%. Zysk operacyjny Grupy Kerdos wzleciał o 495%, do 32,0 mln zł, wynik
EBITDA – o 434%, do 32,6 mln zł, a zysk netto – o 516%, do 24,2 mln zł. Tak
imponujące wzrosty to w głównej mierze efekt księgowego ujawnienia okazyjnego
nabycia udziałów w luksemburskiej sieci drogerii Meng oraz zysk zrealizowany na
sprzedaży zakładu produkcyjnego w Lublińcu.
– Kluczowym
wydarzeniem w pierwszym kwartale 2015 roku była sprzedaż naszej nierentownej
fabryki. Dzięki tej transakcji skonsolidowane zobowiązania spadły o ponad 40 mln
zł, a do spółki wpłynęła gotówka przekraczająca 22 mln zł. Grupa Kerdos stała
się wyłącznie podmiotem handlowym, którego struktura i model biznesowy stały
się bardziej przejrzyste – powiedział Kamil Kliniewski, Prezes Zarządu
Kerdos Group SA.
Pozyskana gotówka ze sprzedaży zakładu produkcyjnego
posłużyła w kwietniu do zwiększenia udziału w Meng Drogerie, jedynej sieci
drogerii w bogatym Luksemburgu (więcej tutaj).
– Posiadamy już 49,78%
udziałów w tym wysoko rentownym biznesie, który nie posiada żadnego zadłużenia,
nawet umów leasingowych. Wyniki Meng Drogerie nie były dotychczas konsolidowane
w sprawozdaniach Grupy Kerdos. To zmieni się już od trzeciego kwartału, co w
istotny sposób zwiększy raportowane wyniki – powiedział Prezes Kliniewski.
Sieć Meng, dzięki działaniom optymalizacyjnym ze strony
zespołu Kerdos Group, obniża obecnie swoje koszty o 1,8 mln EUR rocznie.
Rozpoczęła również dynamiczny rozwój, zmierzający do zwiększenia skali
działania przy jednoczesnym wzroście marż.
– Będziemy otwierać w
Luksemburgu nowe sklepy. Po ostatnim otwarciu (więcej tutaj)
widzimy, że potencjał jest bardzo duży, także w zakresie sprzedaży kosmetyków
marki Inglot. Jutro spotykamy się z przedstawicielami sieci Carrefour i
możliwe, że już w sierpniu zostaną otwarte pierwsze cztery franczyzowe sklepy
Carrefour Express w ramach atrakcyjnych lokalizacji posiadanych przez Meng
Drogerie (więcej tutaj) – wyjaśnił Kamil Kliniewski.
Dodał, że franczyzą spożywczą, komplementarną do oferty
drogeryjnej, zajmie się spółka celowa, w której 100% udziałów będzie posiadała
spółka Meng Drogerie.
– Dopiero po
uruchomieniu większej liczby sklepów franczyzowych ewentualna finalna umowa
będzie przewidywała odkupienie udziałów w tej spółce celowej przez Carrefour.
Nastąpiłoby to po cenie wynoszącej wielokrotność wyniku EBITDA tego podmiotu,
co jest dla nas korzystne – powiedział Prezes Kliniewski.
Ujawnił także, że po wakacjach ruszą medialne kampanie
promocyjne sklepów internetowych zarówno polskiej sieci Dayli, jak również
luksemburskiej sieci Meng.
– Wtedy sklepy te
ruszą pełną parą. Umożliwią dotarcie do klientów w całej Polsce oraz na
obszarze całego Beneluksu. To zdecydowanie wyżej rentowny biznes niż tradycyjne
sklepy, dlatego będzie to kolejny istotny impuls dla wzrostu wyników
finansowych Grupy Kerdos – powiedział Prezes Kamil Kliniewski.
W ramach rozwoju polskiej sieci drogerii Dayli, oprócz
rozwoju organicznego, planowane są przejęcia funkcjonujących lokalizacji.
Spółka podała, że negocjuje obecnie zakup dwóch niedużych sieci drogerii na
Pomorzu i na Śląsku, które łącznie generują około 30 mln zł przychodów rocznie
przy ponad 30 lokalizacjach.
Raport okresowy
Kerdos Group (skonsolidowany) [LINK]
Prezentacja Grupy Kapitałowej Kerdos [LINK]