Grupa Mercator Medical zarobiła

w pierwszym kwartale tyle, co w całym zeszłym roku

Podsumowanie skonsolidowanych rezultatów finansowych:

Zapowiadany przez Zarząd Mercator Medical
powrót do wysokich marż ma właśnie miejsce, a spółka osiągnęła finalnie w I kw.
2018 roku lepsze rezultaty finansowe, niż wcześniej szacowała. Skonsolidowany
wynik EBITDA producenta i dystrybutora rękawic jednorazowych więcej niż się
podwoił do 7,6 mln PLN (+103,9% rdr). Nastąpiło to przy rosnących o 21% (do 89,1
mln PLN) przychodach ze sprzedaży. Zysk netto przypisany akcjonariuszom
jednostki dominującej był aż 491 razy wyższy niż przed rokiem (4,9 mln PLN) i
miał wartość jak rezultat z całego roku 2017. Co więcej, również w porównaniu
do rezultatów sprzed dwóch lat (I kw. 2016) wzrosty były znaczne i wyniosły
odpowiednio: +50% (przychody), +27% (EBITDA) i 91% (zysk netto). Tak mocna
poprawa rezultatów to przesunięty w czasie efekt stabilizacji otoczenia
rynkowego i pozytywnych trendów w zakresie cen lateksu oraz rękawic (wpływ
głównie na segment produkcyjny), jak również kursu dolara w złotych (wpływ
głównie na segment dystrybucyjny).

Już podane
przez nas szacunki wyników pierwszego kwartału były oceniane jako
spektakularne. Tymczasem zarobiliśmy jeszcze więcej, kontynuując długoterminową
dwucyfrową dynamikę wzrostu przychodów. To efekty tego, że w roku 2017
podjęliśmy szereg inicjatyw, aby bronić marż
w trudnym i zaskakującym otoczeniu rynkowym. Jednocześnie, zgodnie z naszymi
przewidywaniami, w 2017 oraz 2018 roku z kwartału na kwartał notowaliśmy coraz lepsze
wyniki w porównaniu rok do roku i wypełnialiśmy cele, jakie komunikowaliśmy
inwestorom –
podkreśla dr Wiesław
Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical SA.

Pomimo
tego, że w wynikach I kw. 2018 r. ujmujemy jeszcze nie w pełni efektywną produkcję
z nowej fabryki, w rok 2018 wchodzimy już z marżami zdecydowanie bliższymi tym
z rekordowego roku 2016, a jednocześnie rozwinęliśmy od tamtego czasu skalę
biznesu zarówno w zakresie dystrybucji, jak i produkcji
– dodaje Witold
Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical SA.

W I kw. 2018 r. Grupa Mercator Medical
zwiększyła sprzedaż rękawic o 22,5% rdr, a produktów z włókniny o 21,6% rdr, co
przy spadku sprzedaży niewielkiego segmentu opatrunków o 10% sprawiło, iż
segment rękawic odpowiadał już za blisko 92% skonsolidowanych przychodów. W
najważniejszej linii produktowej, tj. w rękawicach diagnostycznych, sprzedaż
ilościowa zwiększyła się o 37,5% rdr.

Jeśli chodzi o geograficzne kierunki
sprzedaży, to największe wzrosty sprzedaży w segmencie produkcyjnym dotyczyły USA wraz z klientem
amerykańskim nabywającym rękawice poprzez Malezję, a także Arabii Saudyjskiej
oraz Hiszpanii, natomiast w segmencie dystrybucyjnym największe wzrosty
sprzedaży miały miejsce w Polsce, na Ukrainie oraz w Europie Zachodniej.

Na przyszłe
wyniki Grupy Mercator Medical istotnie wpłyną efekty realizacji trzyletniej
strategii 2016-2018.
Opiera się ona na czterech filarach, tzn. budowie fabryki rękawic
nitrylowych, uruchomieniu fabryki wyrobów z włókniny, ekspansji w Europie
Zachodniej (w pierwszej kolejności Niemcy i Włochy) oraz wzmocnieniu pozycji w
regionie CEE jako wiodącego dostawcy rękawic medycznych.

W ramach rozbudowy fabryki rękawic w
Tajlandii o zakład produkcji rękawic z lateksu syntetycznego (szacowane nakłady
119 mln PLN) uruchomione są już cztery linie produkcyjne z ośmiu, a pełne moce
produkcyjne powinny być dostępne latem br. Wtedy też moce wytwórcze Grupy
Mercator Medical w zakresie rękawic jednorazowych wzrosną 150% rdr, do 3 mld
szt. rocznie. Z kolei budowa zakładu produkcji wyrobów z włókniny w Polsce
(nakłady 3,9 mln PLN) zakończyła się latem 2017 r., a od IV kw. po okresie
certyfikowania produkcji sprzedaż z nowego zakładu trafia już do odbiorców
zewnętrznych. Celem tej inwestycji jest wyraźne zwiększenie efektywności
operacyjnej i finansowej w zakresie dotychczas dystrybuowanego asortymentu
m.in. obłożeń pola operacyjnego.

***

Mercator
Medical
z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych i rękawic
gospodarczych, opatrunków medycznych oraz medycznych produktów z
włókniny o historii sięgającej roku 1989. Posiada dominującą pozycję rynkową w
Polsce oraz jest liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej.

Dzięki trwającej budowie drugiej fabryki
rękawic w Tajlandii (zakończenie inwestycji wartej 119 mln zł planowane jest latem
2018 r.) zdolności produkcyjne spółki zwiększą się o 150%, do 3 mld rękawic
rocznie. W III kw. 2017 r. została uruchomiona produkcja wyrobów z włókniny w
Pikutkowie koło Włocławka. Mercator Medical posiada centrum dystrybucyjne w
Brześciu Kujawskim i prowadzi dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji,
Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech oraz na Słowacji. Działalność Mercator
Medical ma zasięg globalny – sprzedaż poprzez lokalnych dystrybutorów odbywa
się w około 60 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a spółka prowadzi
ciągłą ekspansję geograficzną.

Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical
są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Ostatnie
raporty analityczne biur maklerskich mówią o około 30-45-procentowym potencjale
wzrostu kursu akcji spółki (DM BOŚ z TP 25,5 PLN, grudzień 2017; Vestor DM z TP
23,1 PLN, wrzesień 2017). Więcej informacji: www.mercatormedical.eu