Mercator Medical: kwartalny zysk dwa razy wyższy

niż łącznie za ostatnie trzy lata

Wybrane rezultaty finansowe:

Zmiany na globalnym rynku rękawic ochronnych
wywołane pandemią koronawirusa sprzyjają wynikom Grupy Mercator Medical. Skokowo
wzrósł popyt, a w ślad za relatywnie stałą podażą globalną rękawic istotnie
wzrosły również ich ceny. W rezultacie już w pierwszym kwartale 2020 roku Grupa
Mercator Medical zanotowała 202,8 mln zł przychodów, czyli o 67% więcej niż rok
wcześniej. Wynik EBITDA na poziomie 35,3 mln zł to o 43% więcej niż w całym
roku 2019 i blisko 20 razy tyle co w analogicznym okresie minionego roku. Z
kolei wynik netto 20,6 mln zł to dwa razy więcej, niż sumaryczny wynik netto uzyskany
w trzech ostatnich latach kalendarzowych. Wyniki oczyszczone ze zdarzeń
jednorazowych byłyby jeszcze lepsze – odpisy bilansowe oraz wycena kredytu
inwestycyjnego denominowanego w USD obniżyły łącznie raportowane rezultaty o
około 9 mln zł.

– Widzimy efekty wdrażanych na przestrzeni roku 2019 licznych inicjatyw optymalizacyjnych
i oszczędnościowych, szczególnie w fabryce w Tajlandii. Niemniej, oczywiście
głównym impulsem skokowego wzrostu wyników jest pandemia koronawirusa, która w
sposób trwały zwiększyła zapotrzebowanie na rękawice. USA, które już przed
pandemią odpowiadały za połowę światowego zużycia rękawic, w naturalny sposób wpłynęły
na światowe ceny. Cieszy nas wzrost rentowności naszej fabryki w Tajlandii,
która większość produkcji lokuje właśnie na rynku amerykańskim i która w
pierwszym kwartale jeszcze nie odczuła w pełni pozytywnych zmian rynkowych. Z
kolei w Europie w ramach działalności dystrybucyjnej cieszy nas, że
zapewniliśmy ciągłość dostaw na najważniejszym dla nas rynku, w macierzystej
Polsce, zapewniając służbom medycznym środki ochrony osobistej
– wskazuje
dr Wiesław Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical S.A.

Marża EBITDA w segmencie produkcyjnym w
pierwszym kwartale br. wzrosła o 12 pkt. proc. rok do roku, do 14,4%, a w
segmencie dystrybucyjnym – o 18,5 pkt. proc., do 19,1%. W ramach działalności
dystrybucyjnej sprzedaż asortymentu włókninowego (m.in. maseczki) wzrosła o
229%, do 13,2 mln zł – asortyment ten odpowiadał za 6,5% skonsolidowanej
sprzedaży. Rękawice jednorazowe stanowiły z kolei 93% przychodów Grupy.

Patrząc
na wskaźniki, warto odnotować spadek długu netto w relacji do EBITDA (2,2 wobec
4,7 przed rokiem). W pierwszym kwartale w naturalny sposób zwiększyliśmy
kapitał obrotowy, natomiast jesteśmy bardzo zadowoleni z efektywności
generowania gotówki. Jesteśmy przygotowani do wypełnienia stosownych uchwał WZ,
jeśli akcjonariusze je poprą. Mam na myśli 5 mln zł dywidendy i środki
przeznaczone na skup do 1 mln akcji własnych
– wskazuje Witold Kruszewski,
Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical S.A.

Warto zauważyć, że Mercator
Medical wspiera narodową walkę z COVID-19, przekazując potrzebującym środki
ochrony osobistej. Łącznie od marca przekazanych zostało już 50 tys. maseczek i
ponad 690 tys. rękawic diagnostycznych dla Komendy Głównej Policji, szpitali w
Krakowie, Bielsku-Białej, Szczecinie i Poznaniu, Fundacji Rozwoju
Pielęgniarstwa, domów pomocy społecznej w powiecie krakowskim, Fundacji Sióstr
św. Dominika, Agencji Rezerw Materiałowych, Ministerstwa Zdrowia.

***

Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie to producent i dystrybutor jednorazowych
rękawic medycznych, ochronnych i gospodarczych, opatrunków medycznych oraz
medycznych produktów z włókniny. Na tych rynkach jest jednym z najważniejszych
graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. Historia
firmy sięga 1989 roku.

Dzięki
budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (inwestycja warta 117 mln zł;
ostatnia linia produkcyjna oddana we wrześniu 2018 roku) zdolności wytwórcze
spółki zwiększyły się o 150% – do 3 mld rękawic rocznie. Wraz z dystrybucją
rękawic kupowanych od zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy
Mercator Medical można szacować na około 6 mld rękawic rocznie. Firma prowadzi
dystrybucję bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie,
Węgrzech oraz na Słowacji, jak również w Niemczech i we Włoszech. Działalność
Mercator Medical ma zasięg globalny – sprzedaż przez lokalnych dystrybutorów
odbywa się w ponad 70 krajach na pięciu kontynentach, w tym na rynku USA, a
spółka prowadzi ciągłą ekspansję geograficzną.

Od listopada
2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie.

Więcej
informacji na stronie internetowej:www.mercatormedical.eu