Data: 9 listopada 2020 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy Mercator Medical po Q3 2020
i perspektyw na kolejne okresy
Grupa Mercator z rekordowymi zyskami podbija rynki rozwinięte
Po serii spotkań, odbytych głównie z przedstawicielami mediów oraz setkami inwestorów indywidualnych, przedstawiciele Zarządu Grupy Mercator spotkali się również z analitykami i inwestorami instytucjonalnymi. Omówili rekordowe wyniki finansowe, które były zbieżne z publikowanymi wcześniej szacunkami (więcej tutaj).
– Mamy za sobą spektakularny kwartał, w którym wbrew oczekiwaniom nie spadła nam marża w dystrybucji. W produkcji dynamicznie wzrosła. W środowisku rosnących cen, jakie mamy obecnie, spodziewamy się dalszej dobrej passy biznesowej – wskazał Witold Kruszewski, CFO Grupy Mercator.
Na uwagę zasługuje istotna zmiana rynków zbytu: niezwykle
mocno na znaczeniu zyskały rynki rozwinięte, które odpowiadają za większość przychodów Grupy Mercator.
– Pandemia umożliwiła nam przyspieszoną ekspansję w Europie Zachodniej. Jednocześnie nasze produkty zdobyły uznanie firm anglosaskich – z Wlk. Brytanii, USA i Australii – powiedział CFO Kruszewski.
Zaznaczył również olbrzymi niedobór rękawic jednorazowych, szacowany na ponad 200 mld sztuk rocznie, czyli na poziomie blisko 60% obecnych globalnych mocy wytwórczych. Rosną okresy realizacji zamówień u producentów, rosną ceny rękawic. Rosną też ceny nitrylu, surowca do produkcji rękawic z lateksu syntetycznego.
Spotkanie Grupy Mercator zbiegło się czasowo z ogłoszeniem przez jedną z firm farmaceutycznych kolejnych informacji nt. szczepionki przeciwko SARS-CoV-2. Wywołało to mocne poruszenie na rynkach finansowych, w tym przecenę wielu spółek – także Mercatora.
– Bardzo cieszymy się jako ludzie, że szczepionki powstają i
tego cały czas oczekujemy. Nie wiadomo jednak dokładnie, kiedy szczepionka wejdzie do użycia. Produkcja masowa i zaszczepienie świata potrwa długi czas, do tego zresztą potrzebne są też rękawice. Warto też zwrócić uwagę, że szczepionka na grypę jest znana od dziesięcioleci, a grypa nadal istnieje na szerszą skalę, a szczepienia potrzebne są corocznie. Jest wiele niewiadomych w tym temacie. Tymczasem widzimy bardzo niezaspokojony popyt na rękawice, który
zapewne pozostanie wysoki również po pandemii. Wiele branż niemedycznych po prostu wprowadzi je jako standard, szczególnie w USA – wskazał dr Wiesław Żyznowski, CEO Grupy Mercator Medical.
– Jednocześnie pragnę podkreślić, że nasza strategia, którą właśnie opracowujemy, a która dotyczy kolejnych lat, jest tworzona tak, jak gdyby koronawirusa nigdy nie było. To ważne. Dlatego będziemy inwestować racjonalnie, mądrze – dodał Prezes Żyznowski.
Wskazał również, że Grupa Mercator Medical ma zapewnione dostawy lateksu nitrylowego oraz – dzięki wieloletnim relacjom biznesowym – pozyskuje również rękawice w obszarze działalności dystrybucyjnej.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki:
Prezentacja wynikowa Q3 2020 – link
Informacja prasowa nt. wyników Q3 2020 – link
Raport okresowy Grupy Mercator Medical za Q3 2020 – link