Do 4,79% akcji spółki Mercator Medical
w procesie ABB z perspektywą wysokiej dywidendy
Kontrolowana przez Prezesa Wiesława
Żyznowskiego spółka Anabaza oraz Przewodnicząca Rady Nadzorczej, a prywatnie
małżonka Prezesa Urszula Żyznowska uruchomili proces budowy przyspieszonej
księgi popytu na łącznie maksymalnie 508 tys. akcji spółki. Zobowiązali się
jednocześnie, że nie sprzedadzą żadnej akcji więcej do czerwca przyszłego roku
(lock-up na sześć miesięcy). Mercator Medical zapowiada jednocześnie
przeznaczenie 35% zysku netto za lata 2020 i 2021 na dywidendę i skup akcji
własnych.
– Dotychczas
nigdy w historii nie sprzedałem żadnej akcji Mercatora Medicala, a co więcej –
skupowałem akcje na giełdzie. Wielokrotnie też wskazywałem, że mój pakiet
większościowy nie jest na sprzedaż, natomiast co do mniejszych transakcji jasno
sygnalizowałem otwartość – mając na uwadze zarówno zwiększenie free floatu, jak
również obecności funduszy w akcjonariacie, co jest ważnym aspektem dla
inwestorów oraz komitetów indeksowych – wskazuje dr Wiesław Żyznowski, Prezes
Zarządu Mercator Medical S.A.
–
Mercator Medical jest dopiero na początku drogi rozwoju, ma bardzo dobre
perspektywy i mocne fundamenty. Dlatego pogodzimy inwestycje z dzieleniem się
sukcesem z akcjonariuszami. Zamierzamy przeznaczyć 35% zysku za rok 2020 oraz
za rok 2021 na wypłatę dywidend i ewentualny skup akcji własnych. Zawsze
uważałem, że powinnością spółki giełdowej jest wypłacanie dywidend, a dodatkowo
dla mnie jako największego akcjonariusza jest to w oczywisty sposób temat
istotny – dodał Prezes Żyznowski.
Posiada
on obecnie bezpośrednio oraz pośrednio poprzez spółkę Anabaza i podmioty
powiązane łącznie ponad 7 mln akcji, co stanowi ogółem ponad 66% w kapitale
zakładowym i zapewnia ponad 75% w ogólnej liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu.
Sprzedawane przez Prezesa Żyznowskiego w procesie ABB do 500 tys. akcji stanowi
mniej niż 4,72% w kapitale zakładowym oraz 3,4% w głosach na WZ. Menedżerem procesu jest Ipopema Securities.
Grupa Mercator
Medical w trzecim kwartale br. zaksięgowała cztery razy wyższe przychody niż
przed rokiem (604,0 mln zł). Grupa wypracowała jednocześnie 46 razy wyższy
wynik EBITDA (390,9 mln zł) i 500 razy wyższy wynik netto (355,8 mln zł). Gotówka
netto wzrosła o ponad pół miliarda złotych wobec stanu sprzed roku.
– Stawiamy
na maksymalizację generowanych marż. Jesteśmy zwinną organizacją, a naszym
atutem jest nie tylko efektywność, ale również unikalne połączenie kompetencji
produkcyjnych i dystrybucyjnych. Skupiamy się na rynkach, które zapewniają
zyskowność i realizację przyspieszonej ekspansji geograficznej w krajach
rozwiniętych. Europa Zachodnia, Ameryka Północna oraz Australia i Oceania odpowiadały
już łącznie za 65% sprzedaży – zaznacza Witold Kruszewski, CFO Grupy
Mercator Medical.
W czerwcu br. akcje Mercator Medical
awansowały do indeksu mWIG40, a od października w obrocie na GPW są kontrakty
terminowe na walory spółki. Od grudnia spółka znajduje się również w indeksie
MSCI Small Caps. Analitycy giełdowi typują Mercator Medical jako kandydata do
polskiego indeksu WIG20 oraz globalnych indeksów w perspektywie kolejnych
rewizji składu indeksów. Jednocześnie od początku
pandemii krakowska spółka prężnie angażuje się w walkę z COVID-19 poprzez
przekazywanie środków ochrony osobistej z własnego portfolio licznym placówkom
medycznym i opiekuńczym. Do tej pory spółka Mercator Medical przekazała już 1,6
mln rękawic diagnostycznych oraz 50 tys. maseczek 55 różnym instytucjom,
głównie szpitalom, domom pomocy społecznej, hospicjom oraz fundacjom (w tym Fundacji
Rozwoju Pielęgniarstwa, Fundacji Sióstr św. Dominika), jak również Komendzie
Głównej Policji, Agencji Rezerw Materiałowych czy Ministerstwu Zdrowia.
***
Mercator Medical S.A. z siedzibą w Krakowie to producent rękawic jednorazowych i
dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Na tych rynkach jest
jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie
międzynarodowej. Historia firmy sięga 1989 roku.
Dzięki
budowie drugiej fabryki rękawic w Tajlandii (ostatnia linia produkcyjna oddana
we wrześniu 2018 roku) zdolności wytwórcze spółki zwiększyły się o 150% – do
ponad 3 mld rękawic rocznie. Wraz z dystrybucją rękawic kupowanych od
zewnętrznych dostawców łączny potencjał sprzedażowy Grupy Mercator Medical
można szacować na ponad 7 mld rękawic rocznie. Firma prowadzi dystrybucję
bezpośrednią w Polsce, Rosji, Rumunii, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech oraz na
Słowacji, jak również w Niemczech i we Włoszech. Działalność Mercator Medical
ma zasięg globalny – sprzedaż przez lokalnych dystrybutorów odbywa się w ponad
70 krajach na pięciu kontynentach, a spółka prowadzi ciągłą ekspansję
geograficzną.
Od listopada
2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie. Więcej informacji na stronie
internetowej:www.mercatormedical.eu