Mercator Medical podsumowuje trzy kwartały 2024 roku
Grupa Mercator Medical, producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku, widzi pozytywne efekty przeprowadzonych oszczędności i procesów dostosowawczych oraz umiarkowanie pozytywnych trendów rynkowych. Podobnie jak w przeszłości, porównywalność wyniku netto zaburzają różnice kursowe na pożyczkach wewnątrzgrupowych.
Grupa Mercator Medical zanotowała w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku 393,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 12% rdr. Wynik EBITDA wzrósł o 42,0 mln zł rdr, a wynik operacyjny o 41,2 mln zł. W samym trzecim kwartale br. przychody wzrosły o 18% rdr, do 139,5 mln zł, wynik EBITDA drugi raz z rzędu po sześciu kwartałach na minusie utrzymał się w strefie dodatniej, a strata operacyjna została zredukowana.
– W trakcie trzech kwartałów sprzedaliśmy o jedną czwartą więcej rękawic niż przed rokiem i przekroczyliśmy pułap 4 mld sztuk. Wynikom operacyjnym daleko do naszych celów, ale jednocześnie działaliśmy we wciąż niesprzyjającym otoczeniu, w którym dodatkowo mierzyliśmy się z negatywnymi zmianami kursów walutowych, w tym z aprecjacją bata tajlandzkiego. Prowadzone od okresu pandemicznego działania optymalizacyjne i dostosowawcze przynoszą spodziewane efekty. Mamy również przekonanie, że obserwowane tendencje rynkowe mogą przerodzić się w trwalsze trendy sprzyjające producentom i dystrybutorom rękawic jednorazowych – mówi Monika Żyznowska, CEO Mercator Medical S.A.
W trzecim kwartale 2024 roku na poziomie netto Grupa Mercator Medical zanotowała 25,3 mln zł straty netto, przez co wynik netto za trzy kwartały narastająco spadł do -16,4 mln zł. W trzecim kwartale br. saldo przychodów i kosztów finansowych wyniosło -19,8 mln zł, pomimo zaksięgowania 6,5 mln zł należnych odsetek i wzrostu wartości posiadanych instrumentów finansowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy były wykazane na ponad 25 mln zł różnice kursowe.
– Nie posiadamy właściwie zadłużenia, więc nie ponosimy istotnych kosztów finansowych wynikających z płacenia odsetek. Wręcz przeciwnie, na koniec września br. posiadaliśmy 364,6 mln zł gotówki netto. Mamy jednak wielowalutowość w międzynarodowej działalności Grupy Mercator Medical zarówno w obszarze operacyjnym, jak również finansowym i inwestycyjnym. Różnice kursowe w naturalny sposób zaburzają porównywalność wyników na poziomie netto, przy czym w większości chodzi o niezrealizowane ujemne różnice kursowe na wewnętrznej pożyczce w ramach grupy – wskazuje Mariusz Popek, CFO Mercator Medical S.A.
Grupa Mercator Medical, pomimo przeprowadzonych wcześniej inwestycji, wypłat dywidend i skupów akcji własnych posiadała w skonsolidowanym bilansie na koniec września 2024 roku 339,8 mln zł środków pieniężnych i pozostałych szybko dostępnych aktywów finansowych oraz 75,8mln zł długoterminowych aktywów finansowych (udzielone pożyczki i udziały w spółce inwestycyjnej).
W ramach strategicznej dywersyfikacji Grupa Mercator Medical w minionych trzech kwartałach pracowała nad rozwojem segmentu deweloperskiego (Mercator Estates), który ma za zadanie w możliwie bezpieczny i dochodowy sposób zagospodarować nadwyżki finansowe. W efekcie w końcówce października br. spółka z grupy kapitałowej Mercator Medical sfinalizowała pierwszą dużą transakcję nieruchomościową – za 11 mln EUR netto kupiła dwie zabytkowe kamienice w prestiżowej lokalizacji przy ul. Westerplatte i Lubicz w Krakowie. W obu nieruchomościach ma powstać wysokiej klasy kompleks apartamentów mieszkaniowych wraz z częściami usługowymi.
Grupa Mercator Medical podejmuje również liczne inicjatywy z zakresu ESG. Warto wskazać, że w pierwszym półroczu 2024 Spółka powołała fundację Hear Me, która skupia się na pomocy dzieciom z niedosłuchem i ich rodzinom (więcej pod adresem fundacjahearme.pl).
***
Grupa Mercator Medical z siedzibą w Krakowie to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. Historia firmy sięga 1989 roku.
Grupa Mercator Medical posiada centrum produkcyjne w Tajlandii oraz zajmuje się działalnością dystrybucyjną, w tym produktów zewnętrznych dostawców. Działalność ma zasięg międzynarodowy – sprzedaż przez własne spółki dystrybucyjne oraz poprzez zewnętrznych, lokalnych dystrybutorów odbywa się w kilkudziesięciu krajach świata – w roku 2023 Grupa sprzedała 4,5 mld rękawic jednorazowych. Mercator Medical S.A. jest członkiem Rady Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG), a CEO Monika Żyznowska została powołana do Rady Emitentów przy Prezesie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
W czerwcu 2023 r. powstała spółka zależna Mercator Estates, która rozwija działalność deweloperską w oparciu o nadwyżkę finansową Grupy.
W 2024 roku Mercator Medical S.A. powołała fundację Hear Me, skupiającą się na wspieraniu dzieci i młodzieży z zaburzeniami słuchu i mowy oraz ich rodzin.
Od listopada 2013 roku akcje Mercator Medical S.A. są notowane na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. W marcu 2021 roku weszły w skład głównego indeksu giełdowego – WIG20, obecnie znajdują się w indeksie sWIG80.
Więcej informacji: www.mercatormedical.eu