Data: 19 kwietnia 2018 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej oraz finansowej Grupy
Mercator Medical po roku 2017, jak również perspektyw na kolejne okresy

Marże Mercatora
mocno rosną, nowa fabryka skokowo zwiększy przychody

Grupa Mercator Medical ma za sobą
pełen wyzwań rynkowych rok 2017, który zakończyła z rekordowymi przychodami,
przekraczającymi 300 mln PLN oraz relatywnie rosnącymi wynikami z kwartału na
kwartał [więcej tutaj
oraz w prezentacji dostępnej pod tekstem]. Z kolei pierwszy kwartał 2018 roku
pokazał efekty inicjatyw optymalizacyjnych, podjętych przez spółkę w 2017 roku,
jak również pozytywny wpływ stabilizacji otoczenia biznesowego. W rezultacie
Mercator, jak wynika z szacunkowych danych, zanotował spektakularny wzrost
rentowności przy wciąż dynamiczny, przekraczającym 20%, wzroście przychodów
(więcej tutaj
oraz w prezentacji dostępnej pod tekstem]./wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Mercator/19.04.18_MM_2.jpg

Sytuacja finansowa Grupy
Mercator po 2017 roku jest stabilna i bezpieczna. Powracamy do wysokich marż po
słabszym roku 2017. Spodziewamy się jednocześnie skokowego wzrostu przychodów
dzięki nowej fabryce rękawic nitrylowych w Tajlandii
– powiedział Witold
Kruszewski, Członek Zarządu ds. Finansowych w Mercator Medical SA.

Fabryka rękawic z lateksu
syntetycznego to największa w historii Mercatora inwestycja (119 mln PLN),
dzięki której moce wytwórcze wzrosną o 150%, do 3 mld rękawic rocznie.

Rękawice nitrylowe uzupełniają
nasze portfolio własnych wyrobów, które opierało się wcześniej o rękawice z
lateksu naturalnego, produkowane w pierwszej fabryce. Dzięki nowemu zakładowi
produkcyjnemu docieramy do nowych klientów i możemy zapewnić lepszą obsługę
miksu produktowego w kontenerach wysyłanych wprost z Tajlandii
– powiedziała
Monika Durakiewicz, Członek Zarządu Mercator Medical SA.

W nowej fabryce uruchomiona
została w marcu czwarta linia produkcyjna, która tak jak pozostałe trzy działa
już na pełnych mocach. Kolejne linie będziemy uruchamiać mniej więcej co
miesiąc. Spodziewamy się, że już od września wszystkie zaplanowane osiem linii
produkcyjnych będzie wytwarzało rękawice nitrylowe z wykorzystaniem pełnych
mocy
– dodała Monika Durakiewicz.

Dobiegająca końca budowa fabryki
rękawic nitrylowych to jeden z głównych filarów rozwoju Grupy Mercator, jakie
zostały wskazane w strategii spółki na lata 2016-2018.

Już zrealizowaliśmy praktycznie
tę strategię. W zakresie segmentu produkcyjnego to kończona fabryka rękawic
nitrylowych w Tajlandii oraz działający od zeszłego roku zakład wyrobów z włókniny
w Polsce. Z kolei w segmencie dystrybucyjnym weszliśmy jako Mercator do Niemiec
i Włoch, a także zdobyliśmy pozycję na podium lub się o nie ocieramy we
wszystkich głównych krajach naszego regionu poza Rosją
– powiedział dr Wiesław
Żyznowski, Prezes Zarządu Mercator Medical SA.

Grupa Mercator jest numerem jeden
w Polsce (32% rynku), na Ukrainie (22%), a także numerem dwa z udziałem
rynkowym 20% w Rumunii i na Węgrzech. Na Słowacji i w Czechach jest formalnie
na 5. pozycji, ale należy wziąć pod uwagę, iż na tych rynkach różnice między
firmami z pozycji 3-5 są kosmetyczne.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Mercator/19.04.18_MM_3.jpg 5% udziału rynkowego w Rosji
daje nam dobre 5. miejsce, ale jest ono dla nas wysoce niesatysfakcjonujące i
mocno pracujemy, aby wyraźnie zwiększyć skalę sprzedaży na tym rynku. Co więcej,
naszą długoterminową ambicją jest, aby tak silną pozycję, jaką mamy na głównych
rynkach CEE, mieć również na największych rynkach Europy Zachodniej. Nie widzę
powodu, aby docelowo tak się nie stało
– podkreślił Prezes Żyznowski.

Mamy ambicje branżowe, by łącznie
w segmencie produkcyjnym i dystrybucyjnym sprzedawać na arenie międzynarodowej
jako Mercator jak najwięcej rękawic. W 2017 roku doszliśmy do blisko 3 mld
sztuk. Dlatego stawiamy na sprzedaż rękawic z nowej fabryki do klientów
zewnętrznych, a nie do własnej dystrybucji. Zakładamy przy tym produkcję nawet
ponad 3 mld rękawic w 2019 roku wobec obecnych niecałych 1,2 mld sztuk, a także
dynamiczny rozwój dystrybucji. Jednocześnie przykładamy wagę do rentowności.
Pracujemy obecnie nad ambitną strategią na lata 2019-2021
– dodał dr Wiesław
Żyznowski.

W jakim kierunku, przynajmniej
pod względem oczekiwanych rezultatów finansowych, zmierza Mercator, nakreślają
warunki uruchomienia części programu motywacyjnego na lata 2018-2020. Zapisane
w podjętej przez NWZ uchwale progi wyników pokazują, że menedżerowie spółki mierzą
w wyższe co najmniej o około 90% przychody, blisko pięć razy wyższy wynik
EBITDA i ponad siedem razy wyższy zysk netto w perspektywie roku 2020 względem
rezultatów roku 2017.

Linki:

Prezentacja z konferencji – link

Informacja prasowa nt. wyników 2017 – link

Informacja prasowa nt. wyników I kw. 2018 – link

Raport okresowy Grupy Mercator za rok 2017 – link