Data: 12 maja 2021 roku

Temat: Omówienie sytuacji Grupy Mercator Medical po Q1 2021

 

Mercator Medical widzi ożywienie na rynku rękawic

 

Mercator Medical ma za sobą rekordowy pierwszy kwartał, w którym pomimo niższego o blisko 27% rdr wolumenu sprzedaży rękawic (1,24 mld szt.) przychody wzrosły o 172%, do 551,6 mln zł, a zysk netto okazał się prawie 14 razy wyższy (286,6 mln zł).

Wyniki te są co prawda niższe o kilkanaście procent w porównaniu do czwartego kwartału, czyli w ujęciu kwartał do kwartału, ale jesteśmy z nich bardzo zadowoleni. Patrząc na cztery ostatnie kwartały, wypracowaliśmy ponad 1,3 mld zł wyniku EBITDA i 1,2 mld zł zysku netto. Wyniki minionego kwartału są jednak poniżej naszych możliwości i aspiracji, a złożyło się na to kilka czynników, sprowadzających się głównie do kwestii wolumenowych. Ruchy cenowe na rynku są bowiem jak na razie symboliczne, mówimy o kilku procentach spadków – wskazał Witold Kruszewski, CFO Grupy Mercator Medical.

Wskazał, że chodziło z jednej strony o zawahanie rynku w oczekiwaniu na mocniejszy spadek cen (który nie nastąpił), produkty w transporcie w celu długoterminowego budowania własnej dystrybucji w Europie Zachodniej (ponad 70 mln zł przychodów i ponad 30 mln zł EBIT do zaksięgowania po sprzedaży do klientów zewnętrznych), a także ograniczenia w działalności sektorów HoReCa i beauty.

Teraz te sektory odżywają i widzimy dużo pozytywnych impulsów rynkowych. W rezultacie jesteśmy zadowoleni z kwietnia, a maj wygląda jeszcze lepiej. Ogólnie trajektoria zmian cen rękawic jest łagodniejsza niż się spodziewaliśmy. To dobra wiadomość – wskazał CFO Mercatora.

Pytania uczestników dotyczyły m.in. marż, które w produkcji pozostają rekordowe nawet pomimo wzrostu cen surowców (rekordowe ceny nitrylu – oczekiwane spadki cen), a w dystrybucji zaliczyły dość solidny spadek.

– W segmencie produkcyjnym średnie ceny nawet rosły, a fakt, że około dwie trzecie produkcji sprzedajemy na bazie umów ze stałymi cenami sprawia, że czujemy się komfortowo. Jednocześnie w dystrybucji mamy naturalny efekt wchodzenia do sprzedaży drożej zakupionych rękawic, co przy spadkowym rynku może oznaczać dalszą presję na marże w tym segmencie – wskazał Witold Kruszewski.

Zainteresowanie uczestników spotkania koncentrowało się również na zapowiedzianej prezentacji „nowego biznesu” Mercatora.

Pod koniec kwietnia zapowiedzieliśmy, że w ciągu 2-3 tygodni przedstawimy kolejny element strategii w postaci nowego obszaru działalności. Ten czas właśnie minął i w związku z tym chcemy poinformować inwestorów, że nie jesteśmy jeszcze do końca gotowi, chcemy ten element strategii dopracować, a obecny czas na pewno przełoży się na jakość tego projektu. Nie deklarujemy tym razem żadnego konkretnego terminu prezentacji, ale jeśli miałbym określić jednostkę miary, to bardziej mówimy o tygodniach niż miesiącach – powiedział CFO Grupy Mercator Medical.

Wskazał również, że wkrótce zostanie również podpisana umowa z domem maklerskim, który przeprowadzi dywidendowy skup akcji o wartości 312 mln zł. To będzie również oznaczać, że ogłoszony zostanie skup, a inwestorzy poznają jego wszystkie szczegóły (spodziewany timing czerwiec-lipiec). Ogłoszenie skupu powinno nastąpić jeszcze w maju.

Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.

 

Linki:

Prezentacja z konferencji

Informacja prasowa nt. wyników Q1 2021

Raport okresowy Grupy Mercator Medical za Q1 2021