Miejsce: Warszawa
Uczestnicy: 28 analityków i zarządzających oraz 8
dziennikarzy
Temat: Znaczenie wejścia włoskiej Grupy Diesse w skład
Grupy Orphée
W
cztery lata synergie z Diesse urosną do około 30 mln zł rocznie
Spotkanie z
przedstawicielami inwestorów instytucjonalnych i mediów rozpoczęło się od
oświadczenia Tomasza Tuory, Prezesa Zarządu PZ Cormay SA oraz Przewodniczącego
Rady Dyrektorów Orphée SA, które zostało wydane po niezrozumiałym
fundamentalnie spadku notowań akcji PZ Cormay na GPW. Powodem mogło być
niezrozumienie sensu transakcji dokonywanych przez Prezesa Tuorę.
– Pod koniec
października 2011 r. sprzedałem 1 mln akcji PZ Cormay, aby za około 10 mln zł
zabezpieczyć na własne ryzyko przejęcie amerykańskiej spółki z branży. Z winy
amerykańskiego partnera transakcja ta nie doszła do skutku. Zadeklarowałem
więc, że pieniądze te wrócą do Grupy PZ Cormay na dalsze przejęcia. Tak też się
stało, a moje zaangażowanie – zgodnie z deklaracjami – rośnie. Jestem przekonany
o naszych coraz większych sukcesach
– powiedział Tomasz Tuora.
– W zeszłym roku
wziąłem udział w emisji akcji Orphée, zakupiłem na rynku 200 tys. szt. akcji PZ
Cormay oraz wziąłem udział w emisji PZ Cormay, obejmując 400 tys. akcji. Na
akcje wydałem prawie 12 mln zł, z czego 10 mln zł bezpośrednio zasiliło Grupę
PZ Cormay. Ze względu na rozpoczynający się właśnie dla mnie okres zamknięty
transakcji giełdowych, trwający do połowy maja, we wtorek w transakcjach
parkietowych, po przeprowadzeniu procesu budowy księgi popytu, sprzedałem
funduszom inwestycyjnym i emerytalnym 500 tys. akcji PZ Cormay. W ten sposób
gromadzę środki do zabezpieczenia interesów Grupy PZ Cormay i Orphée w
kontekście emisji akcji w Orphée, dzięki której Orphée kupi pozostałe 50 proc.
Grupy Diesse – wyjaśnił
Prezes Tuora.
– Diesse jest tak
atrakcyjnym podmiotem, z tak dużym potencjałem zyskowności w Grupie Orphée, że
– choć mamy opcję zakupu ważną 5 lat – to nie opłaca nam się po prostu czekać – dodał.
Wieloaspektowa komplementarność
Diesse to
producent testów i analizatorów immunologicznych z najwyższej światowej półki.
Spółka, której historia sięga początku lat 80. XX w., posiada także wyśmienity
dział R[&]D (ponad 40 patentów), a także moce produkcyjne (dwa zakłady
produkcyjne) oraz efektywne systemy informatyczne.
– Dotychczas Diesse zbudowało obecność marki i sprzedaż w
krajach rozwiniętych, szczególnie w Europie Zachodniej. Teraz produkty Diesse
trafią również do rozwiniętej sieci międzynarodowych dystrybutorów Orphée, która obejmuje w szczególności kraje rozwijające
się, takie jak Rosja, Chiny, państwa Azji Płd.-Wsch. i Ameryki Łacińskiej.
Sprzedażą i marketingiem w Diesse zajmie się doświadczony zespół stworzony
przez Orphée. Jednocześnie do sprzedaży produktów Orphée wykorzystamy wybrane kanały dystrybucji Diesse – powiedział Tomasz Tuora, który od 1
marca br. będzie również piastował funkcję Członka Zarządu ds. Sprzedaży w
Diesse Diagnostica Senese S.p.A.
Przejęcie
Diesse przez Grupę Orphée, posiadającą kompetencje w zakresie hematologii i
biochemii, stwarza więc zarówno synergie rynkowe (geograficzne), jak również
produktowe. Pokrycie światowego rynku diagnostyki in vitro skacze z obecnych
około 40 proc. (19 mld USD) do około 80 proc. (38 mld USD). Kompetencje Orphée
w zakresie globalnej sprzedaży oraz zarządzania finansami to kolejne obszary
generowania znaczącej wartości dodanej. Tak szerokie spektrum komplementarności
w aspekcie transakcji typu M[&]A to duża rzadkość. Potencjał połączonych sił
jest więc niezwykle wysoki.
Synergie warte grube miliony
W 2012 r.
Diesse zarobiło na czysto ponad 2 mln euro (efektywna stopa podatkowa
przekracza 30 proc.!) i uzyskało ponad 5 mln euro wyniku EBITDA, notując ponad 22
mln euro sprzedaży. Skala działalności Grupy Diesse jest więc zbliżona do skali
działalności całej dotychczasowej Grupy PZ Cormay. Z ostrożnej symulacji, jaką
przeprowadziło Orphée wraz z doradcami, wynika, że już w tym roku w ramach
synergii między Orphée i Diesse koszty powinny spaść o ponad 1 mln euro.
Jednocześnie pierwsze efekty przyniesie połączenie sieci dystrybucyjnej oraz
zaimplementowanie standardów Grupy PZ Cormay. W rezultacie za 4 lata, w 2016
roku, można spodziewać się wzrostu sprzedaży o 20 mln euro oraz 6,5 mln euro
rocznie (ok. 27 mln zł) łącznych pozytywnych efektów synergii na poziomie
operacyjnym. To wszystko tylko dzięki synergiom, nie licząc wzrostu
organicznego czy wprowadzania nowych produktów, na czele z przełomowym
analizatorem BlueBox.
– Analogiczną, konserwatywną symulację
sporządziliśmy przy przejmowaniu Orphée
na przełomie 2009 i 2010 r. Rzeczywisty wzrost przychodów i generowanych zysków
bardzo mocno przebił to, czego się spodziewaliśmy. Czy tak będzie także tym
razem? Czas pokaże, ale dużo na to wskazuje – powiedział Tadeusz Tuora, Członek Rady
Dyrektorów ds. Finansowych w Orphée SA oraz Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych
w Diesse Diagnostica Senese S.p.A. (od 1 marca br.).
Szczegółowe informacje w zamieszczonej poniżej
prezentacji.
Prezentacja
z konferencji [link]
Informacje na temat
przejęcia [link]
Raport bieżący o
podpisaniu Porozumienia Akcjonariuszy [link]
Raport bieżący o podpisaniu
Umowy Sprzedaży Akcji [link]