Data: 29.08.2013
Miejsce: Warszawa
Temat: Prezentacja analizatorów hematologicznego
i immunologicznego, omówienie wyników finansowych 1H2013 oraz perspektyw na
kolejne okresy, z uwzględnieniem synergii związanych z przejęciem Diesse
Grupa Orphée
po bardzo udanym półroczu ma apetyt na znacznie więcej
Immunologiczny Chorus staje się
sprzedażowym hitem, a wyniki Diesse wzlatują już w pierwszym pełnym kwartale po
włączeniu do Grupy Orphée.
Po nabyciu 50 proc. akcji włoskiej
Grupy Diesse w lutym 2013 r. trwa obecnie wdrażanie standardów sprzedażowych
Grupy Orphée i włączanie
produktów Diesse do sieci dystrybucji Orphée, obejmującej ponad 150 krajów. Jednym z rynków, na których
produkty Diesse posiadają już rejestracje, jest Polska. To również bardzo dobry
przykład na to, jak wielki potencjał sprzedażowy mają produkty Diesse.
Wystarczy spojrzeć na immunologiczną linię Chorus.
– W
przypadku podobnych produktów 3-5 instalacji rocznie to dobry wynik. W
przypadku Chorusa wykonaliśmy 12 instalacji w sezonie wakacyjnym, od czerwca do
sierpnia, a 8 kolejnych umówiliśmy na wrzesień. Potencjał rynkowy Chorusa nie
wymaga więc chyba dużego komentarza – podkreślił
Marek Witkowski, Product Manager ds. immunologii i diagnostyki ogólnej w Grupie
Orphée.
Nie tylko umiejętności sprzedażowe
zespołu Orphée decydują o
sukcesie rynkowym analizatora Chorus. Niewykorzystany dotychczas potencjał
sprzedażowy opiera się bowiem na realnych przewagach konkurencyjnych.
– Przede
wszystkim Chorus oferuje możliwość wykonywania różnych typów badań w jednym
czasie, a jednocześnie zapewnia możliwość wykonania niszowych, droższych testów
bez konieczności nabywania dużej ich liczby. Jedno badanie to jedna kasetka.
Chorus jest produktem, który góruje także krótkim czasem wykonania badań,
automatyzacją procesu i bardzo małym zapotrzebowaniem ilościowym na próbkę
– wyliczał Marek Witkowski.
Jego zdaniem, realne jest
zainstalowanie tylko w Polsce aż 100 analizatorów Chorus do końca 2014 roku.
Przy pierwszej marży sięgającej 60-75 proc., oznacza to dynamiczny wzrost
wyników.
– W
Polsce sprzedajemy testy bezpośrednio finalnym użytkownikom aparatów. Ich
przeciętne wydatki na testy w przypadku analizatora Chorus szacujemy na co
najmniej 40 tys. zł rocznie. Dla porównania, w przypadku największego
analizatora hematologicznego Orphée
(Mythic 22 AL) chodzi o 4 tys. zł. Różnica to rząd wielkości – podkreślił Marek Witkowski.
Szybka ekspansja sprzedażowa w Polsce
wskazuje na ogromny potencjał analizatora Chorus również na innych rynkach, w
tym tych rozwijających się, gdzie rozpoczęły się procedury rejestracyjne
(Rosja, Chiny, Brazylia). Poszerzanie menu testów (hormony, markery
nowotworowe) powinno dodatkowo zwiększyć dynamikę wzrostu linii Chorus. Duży
potencjał, do tej pory niewykorzystany, mają w Diesse także linia do badań OB
(VesMatic) oraz nowy analizator mikrobiologiczny (Finder Plus ++). Więcej
informacji znajduje się w prezentacji dostępnej na dole strony.
Jak duże są możliwości wzrostu
sprzedaży produktów Diesse po włączeniu spółki do Grupy Orphée? Okazuje się, że olbrzymie. Rynek
czekał na szerszą dostępność produktów Diesse i ich serwis na najwyższym
poziomie.
– Dotychczas
zainstalowano 1,6 tys. analizatorów Chorus, a sprzedaż odczynników rośnie
średniorocznie od 5 lat o 25 proc., osiągając w 2012 roku blisko 30 mln zł.
Tymczasem w perspektywie od 3 do 5 lat jesteśmy w stanie sprzedawać 1 tys.
analizatorów rocznie – powiedział
Tomasz Tuora, Przewodniczący Rady Dyrektorów Orphée S.A.
– Odczynniki
do analizatorów Chorus mogą pochodzić tylko od Diesse, dlatego też zwiększenie
tempa nasycenia rynku natychmiast generuje stały popyt na odczynniki. Skala
tego popytu w przeliczeniu na jeden aparat jest wielokrotnie wyższa w
immunologii niż w hematologii (18 tys. zł versus 2,3 tys. zł w cenach
dystrybutora) i porównywalna z biochemią, gdzie również wprowadzimy własny
analizator przeznaczony do laboratoriów – Equisse – dodał Prezes Tuora.
Jak tymczasem wygląda sytuacja
finansowa po drugim kwartale bieżącego roku?
W pierwszej połowie 2013 roku Grupa
Orphée, w skład której wchodzą
już – oprócz Diesse – także Innovation Enterprise (Irlandia) z ultranowoczesnym
zakładem produkcyjnym oraz spółki handlowe w Rosji i na Białorusi, zanotowała 78,7
mln zł przychodów 16,9 mln zł rok wcześniej) i wygenerowała 11,7 mln zł wyniku
EBITDA (2,5 mln zł w 1H2012) oraz 4,2 mln zł zysku netto 2,4 mln zł). Wszystkie
spółki grupy – oprócz irlandzkiej – zanotowały dodatnie wyniki finansowe.
– W
tym roku prowadzimy głęboką restrukturyzację w Irlandii, po
zmianie osoby zarządzającej. Stawiamy na maksymalizację zyskowności, a nie
wyłącznie przychodów. Inwestujemy w markę Audit Diagnostics, która stanie się
prestiżową marką Grupy Orphée w zakresie biochemii. Co ważne, w Irlandii mamy
do wykorzystania 3,5 mln EUR skumulowanych strat z lat ubiegłych, a
jednocześnie Irlandia z 12,5-procentowym liniowym podatkiem od zysków przedsiębiorstw
(CIT) jest potencjalnym centrum realizacji optymalizacji podatkowej całej Grupy
Orphée – wyjaśnił Prezes Tuora.
Duże pozytywne zmiany w efektywności po
włączeniu do Grupy Orphée widać już w
Diesse.
– Dane zarządcze pokazują, że w drugim
kwartale względem pierwszego wynik EBITDA zwiększył się o 144 proc., do ponad 4
mln zł, a zysk operacyjny – aż o 833 proc., do 2,6 mln zł. W II kwartale spadły
też w Diesse należności (o 14 proc.) i zapasy (o 28 proc.), a marża brutto na
sprzedaży wzrosła z 40 do 46 proc. przy 10 proc. wzroście sprzedaży – podkreślił
Tomasz Tuora.
Ostrożna symulacja finansowa pokazuje,
że w przyszłym roku uwolnione efekty synergii z Diesse (dane dla 100 proc.
Diesse w Grupie Orphée) mogą przynieść
12,5 mln zł dodatkowych przychodów i 7,8 mln zł dodatkowego wyniku EBITDA. Trzy
lata później może to już być 83,6 mln zł na poziomie sprzedaży i 27,3 mln zł na
poziomie EBITDA.
– Dlatego
jak najszybciej chcemy sfinalizować nabycie pozostałych 50 proc. akcji Diesse.
Większość finansowania pozyskaliśmy w ramach lipcowej oferty akcji, w której do
inwestorów finansowych trafiło 4,6 mln akcji za 36,8 mln zł brutto. Rozważamy
uplasowanie obligacji, natomiast zakończyliśmy już proces podwyższania kapitału
– powiedział Prezes Tuora.
Tak wysoki potencjał wzrostu na bazie
efektów synergii z Diesse nie obejmuje
jednak wzrostu organicznego, nowych produktów i dokończenia procesu
reorganizacji Grupy Cormay.
– Do
końca roku do struktury Grupy Orphée powinna również trafić
działalność produkcyjna i handlowa PZ Cormay S.A. To zakończy proces
reorganizacji Grupy Cormay, dzięki któremu zapewniamy przejrzystość kompetencji
w grupie oraz należyte wykorzystanie szwajcarskiej marki Orphée – powiedział
Prezes Tuora.
– Od
sierpnia testujemy już prototyp BlueBoxa, rewolucyjnego analizatora
biochemicznego Grupy Cormay, dedykowanego dla gabinetów lekarskich – dodał Tomasz Tuora.
Orphée będzie
dystrybutorem analizatorów BlueBox. Do
końca września trzy prototypy urządzenia mają trafić do walidacji, a od
października może rozpocząć się również proces industrializacji.
– W
ostatnich latach zapewniliśmy akcjonariuszom dynamiczny wzrost, oferując
produkty z segmentów obejmujących około 40 proc. światowego rynku IVD, to każdy
musi odpowiedzieć sobie sam, jaki wzrost może być w kolejnych latach, kiedy
pokrywamy już segmentowo 80 proc. rynku i posiadamy w portfolio najbardziej
marżową część diagnostyki, czyli immunologię – podsumował Tomasz Tuora.
Do pobrania:
Prezentacja
z konferencji [plik]
Raport
okresowy za 1H2013 [link]