Odpowiada Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
Jak ocenia Pan III kw. 2024 pod względem sprzedażowym, wolumeny i przychody – z czego wynikają różnice kdk, rdr?
Wynik po trzech kwartałach w kontekście rynku i sytuacji ekonomicznej w kraju oceniam pozytywnie. Zrealizowaliśmy zysk netto w wysokości 26,3 mln zł i ponad 44 mln zł EBITDA. Widzimy spadek, przede wszystkim przychodów, który jest związany ze spadkiem cen zbóż, naszego podstawowego surowca, a co za tym idzie – dostosowania cen sprzedaży wyrobów gotowych do nowego, niższego poziomu kosztów.
Wolumeny w 2024 roku utrzymują się na poziomie zbliżonym do 2023 roku, z lekkim przesunięciem na kategorie droższe tj. So Food czy Kuchnie Świata. Makaron charakteryzuje się sezonowością sprzedaży i w okresie wakacji zazwyczaj wolumen jego sprzedaży spada. W tym roku mieliśmy zjawisko jednomiesięcznego spadku sprzedaży także we wrześniu. Było to jednorazowe zjawisko.
Jednocześnie utrzymujemy dyscyplinę kosztową i jesteśmy aktywni na rynku surowcowym, co – jak jesteśmy przekonani – pozwoli utrzymać planowane poziomy marżowości.
Jak ocenia Pan III kw. 2024 pod względem marż i zysków?
Staramy patrzeć się na biznes z punktu widzenia realizowanych marż i generowania EBITDA oraz zysku netto zgodnie z przyjętymi założeniami. Nie jest dla nas wyznacznikiem przychód sam w sobie. Uważamy, że za przychodem musi iść odpowiednia marża, tak aby akcjonariusze widzieli perspektywę dywidendy. Zakładamy, że zakończymy ten rok zgodnie z założeniami, jeśli chodzi
o poziom zysku i marży.
Jakie trendy widać na rynku makaronów i dań gotowych?
Spożycie makaronów w Polsce nie wzrasta specjalnie na przestrzeni lat, utrzymuje się na stabilnym poziomie 5-5,5 kg na osobę, a makarony droższe typu premium zawsze lepiej sprzedają się w czasach dobrej koniunktury gospodarczej.
Od kilku lat konsumenci poszukują produktów żywnościowych o wysokiej jakości, innowacyjnych, o niekwestionowanych walorach prozdrowotnych, łatwych w przyrządzeniu. Makarony i dania gotowe produkowane w naszych zakładach spełniają te kryteria. Oferujemy makarony semolinowe, jajeczne, z roślin strączkowych, z pełnego przemiału, w bogatym asortymencie kształtów i wielkości opakowań. Nasi klienci cenią makarony funkcjonalne, produkowane wg specjalnych receptur, które pomagają w walce z chorobami cywilizacyjnymi tj. makarony Cardio, Diabetic oraz Fit.
Podobnie dania gotowe So Food mają tzw. „czystą” etykietę, bowiem są utrwalane termicznie poprzez tradycyjne wekowanie, co zapewnia im przydatność do spożycia bez konieczności dodawania konserwantów. Ta tradycyjna metoda wzięta z kuchni domowej pozwala nam lokować So Food na półce suchej.
Czy patrząc na rozwój sytuacji w Q4 widzi Pan miejsce na kontynuację skupu akcji własnych i wypłatę dywidendy za rok 2024?
Nie widzę większych zagrożeń, aby kontynuować skup akcji własnych. Co do dywidendy, to też będziemy chcieli utrzymać naszą politykę w tym zakresie. Od 10 lat jesteśmy spółką dywidendową i na dzisiaj nie widzę zagrożeń, abyśmy mieli zmienić zdanie za rok 2024. Co do wysokości, to na pewno wiele zależy od realizowanych projektów rozwojowych oraz sytuacji gospodarczej w kraju. Będziemy starali się utrzymać poziom, który zapewni rozwój spółki i da satysfakcję akcjonariuszom.
W jakich kierunkach idą i będą szły inwestycje? Automatyzacja, wzrost efektywności, a może też wzrost mocy wytwórczych i poszerzenie asortymentu?
Jako spółka inwestujemy zarówno w produkcję makaronu, jak i dań gotowych. Zamierzamy wzmocnić nasz potencjał wytwórczy w zakresie dań gotowych i w tym obszarze w przyszłym roku zwiększymy moce wytwórcze i poprawimy efektywność produkcyjną. We wszystkich naszych zakładach realizujemy projekty zwiększające automatyzację pakowania, kartonowania produktów. Nie chciałbym mówić już teraz o szczegółach, ale zakładamy, że w 2025 r. rozpoczniemy projekty w co najmniej dwóch naszych zakładach. Myślimy także o poszerzeniu naszego asortymentu w obszarze, na którym się znamy, czyli produktach z tzw. półki suchej.
Jesteśmy w trakcie przygotowań projektów rozwojowych, których realizacja będzie miała miejsce w latach 2025-2026 i wpłynie na wzrost przychodów i realizowane zyski.
Na ile realne wydają się plany skokowego wzrostu skali działania Grupy Makarony Polskie dzięki akwizycjom i na ile Spółka czuje się przygotowana do M&A? Choć nie jest łatwo kupić dobrą firmę z branży, to czy Spółka widzi takie możliwości? Czy rozważane będą też próby przejęć za granicą? W efekcie czy 1 mld zł przychodów za kilka lat może stać się rzeczywistością?
Tak, wiemy o tym, że nie jest łatwo kupić dobrą firmę z branży za adekwatne pieniądze. Często sprzedający jest mocno związany ze spółką i tworzy dodatkowo tzw. wartość sentymentalną, co niekiedy prowadzi do niepowodzeń transakcji. My patrzymy na każdą firmę, czy jest zdrowa tj. czy jest w stanie dać nam wartość dodaną i czy można ją szybko zintegrować z nami. Nie robimy niczego na siłę, bo dla nas wartością jest zakup zdrowej firmy z potencjałem rozwojowym dla całej grupy. Na początek chcemy zrealizować akwizycje w Polsce. Nie wykluczamy wyjścia też poza Polskę, ale to w drugim etapie. Co do osiągniecia 1 mld zł przychodów, to jest to nasz długoterminowy plan, ale jak już wcześniej mówiłem, to nie mogą być przychody dla przychodów, ale przychody przełożone na odpowiedni poziom marży. Wiemy, że bez akwizycji taki poziom w perspektywie kilku lat jest trudny do zrealizowania, dlatego intensywnie pracujemy, aby już w przyszłym roku zrealizować projekt akwizycji, jak i intensywnie realizować projekty organicznego wzrostu.
***
Makarony Polskie to wiodący producent makaronów i dań gotowych w Polsce z ponad 25-letnią historią działalności. Zakłady produkcyjne Grupy Kapitałowej zlokalizowane są w Rzeszowie, Częstochowie, Korpelach i Stoczku Łukowskim, a biuro handlowe w podwarszawskich Ząbkach.
Sprzedaż prowadzona jest pod markami Makarony Polskie, Novelle, SoFood, Męska Rzecz i Sorenti oraz pod markami własnymi sieci handlowych, w tym Biedronka, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Stokrotka, Polo Market. Produkty Grupy Makarony Polskie dostępne są również w sieciach Rossmann czy Żabka.
Portfolio produktowe obejmuje makarony klasyczne, makarony jajeczne, makarony funkcjonalne (fit, diabetic, cardio), makarony warzywne, tortellini, a także dania gotowe i przetwory owocowo-warzywne.
Makarony Polskie S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.makarony.pl.