Rekordowy trzeci kwartał 2021 roku Grupy AB
Pierwszy raz przychody największego dystrybutora IT i elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE w okresie lipiec-wrzesień przekroczyły 3 mld zł, zysk brutto na sprzedaży osiągnął ponad 100 mln zł, a wynik EBITDA przebił próg 40 mln zł. Dzięki największej efektywności w branży przełożyło się to również na wzrost zysku netto o ponad 30% rdr. Mocne otwarcie nowego roku finansowego 2021/22 oznacza również historyczne wejście wartości kapitałów własnych w sferę 10-cyfrową.
Dolnośląska Grupa AB w pierwszym kwartale roku finansowego 2021/2022 zanotowała 3,1 mld zł przychodów (+8% rdr), co przy skutecznym wykorzystaniu dźwigni operacyjnej przełożyło się na jeszcze dynamiczniejszy wzrost zysku brutto na sprzedaży (105 mln zł, +22% rdr), wyniku EBITDA (40 mln zł, +21% rdr) i zysku netto (25 mln zł, +31% rdr).
– Rosnące marże Grupy AB wynikają z kilku głównych czynników. Staliśmy się firmą technologiczną, która długoterminowo inwestuje w efektywność biznesową, w tym automatyzację procesów handlowych i logistycznych czy nowe technologie w sferze sprzedażowej. Sprzyja nam również rewolucja cyfrowa, która wspiera popyt na sprzęt elektroniczny oraz oprogramowanie, w którego diametralnej zmianie modelu sprzedaży aktywnie uczestniczymy własną, wiodącą platformą chmurową. W minionym kwartale widzieliśmy jednocześnie korzystną zmianę miksu produktowego, w którym większy udział miały produkty o tradycyjnie korzystniejszych parametrach marżowych – wskazuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
Perspektywy dalszego wzrostu rynku CEE, a w szczególności Polski, Czech i Słowacji, na których najmocniej obecna jest Grupa AB, wyglądają obiecująco. Szczególnie polski rynek pokazuje wysokie dynamiki wzrostu popytu.
Na koniec września br. wartość kapitałów własnych Grupy AB przekroczyła miliard złotych, a w minionym kwartale udało jej się zwiększyć stan zapasów do 1,3 mld zł (+20% rdr). O ile w wybranych asortymentach, jak konsole do gier, karty graficzne czy produkty jednej z marek premium widać globalnie duży niezaspokojony popyt, o tyle patrząc szeroko Grupa AB potrafi modelowo wypełniać rolę sprawnego dystrybutora nawet w obecnym, pełnym wyzwań otoczeniu zewnętrznym, a jej decyzje zakupowe odzwierciedlają zmieniającą się sytuację rynkową.
– Do zmieniającej się sytuacji rynkowej jesteśmy przygotowani również od strony finansowej, dzięki czemu nasz zdrowy bilans budowany konserwatywnie i długoterminowo pozwala na absorpcję wzrostu wartości kapitału pracującego. Utrzymujemy wskaźniki finansowe na bardzo bezpiecznych poziomach. Wartość długu netto do EBITDA LTM znajduje się poniżej 1. Wykorzystujemy dopiero 28% dostępnego finansowania zewnętrznego, dzięki czemu mamy dużą przestrzeń do dalszego wzrostu zarówno w oparciu o kapitały własne, jak również w oparciu o finansowanie bankowe – mówi Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.
Grupa AB mocnym akcentem rozpoczęła rok finansowy 2021/2022, ale także cały rok finansowy 2020/2021 był rekordowy. W rezultacie wśród projektów uchwał na najbliższe Walne Zgromadzenie (30.11.2021) znajduje się propozycje wypłaty 1 zł dywidendy na akcję (łącznie ponad 16 mln zł) oraz przeprowadzenia skupu akcji własnych za kwotę ponad 16 mln zł. Do akcjonariuszy – po aprobacie WZ – ma trafić łącznie prawie 33 mln zł, czyli ponad 26% wypracowanego rocznego skonsolidowanego zysku netto roku obrotowego 2020/2021.
Oprócz efektów działalności operacyjnej, warto zwrócić uwagę na inicjatywy CSR realizowane przez Grupę AB. Wśród nich wybija się akcja #AByrazem w ramach narodowej walki z COVID-19, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zakupiła respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.
Akcja #AByrazem jest honorowana licznymi nagrodami, a Grupa AB i jej menedżerowie są systematycznie nagradzani przez resellerów, vendorów i kapituły konkursowe. W ostatnim czasie podczas uroczystej gali IT Champions 2021 magazynu IT Reseller do Grupy AB trafiły aż cztery nagrody – dystrybutora roku, akcji CSR, osobowości branży IT (CEO Andrzej Przybyło) oraz dyrektora sprzedaży (Patrycja Gawarecka). Grupie AB przyznane zostały także tytuły najlepszego dystrybutora IT na rynku polskim i czeskim od firmy badawczej Context na podstawie ocen resellerów w ramach badania ChannelWatch 2021. W przypadku AB S.A to już siódmy raz z rzędu, kiedy została uznana dystrybutorem roku na rynku IT.
***
Grupa AB jako jedyna polska firma znajduje się w gronie 8 największych dystrybutorów IT i dostawców rozwiązań e-commerce w Europie. Jest mocnym nr 1 w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Oferuje najszersze na rynku portfolio produktów, w tym największych światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise (HPE), Lenovo, Samsung czy Dell – do ponad 16 tys. partnerów handlowych. Jest wiodącym dostawcą usług chmurowych (cloud) oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). Rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek, należąc już do wiodących dystrybutorów w tym zakresie w Polsce. Spółkę cechują najlepsze zaplecze logistyczne i najlepsza efektywność biznesowa w branży.
Grupa AB zarządza własnymi markami TB, Optimus i Triline oraz własnymi sieciami franczyzowymi Alsen (Polska), Comfor (Czechy i Słowacja), Premio (Czechy) i Triline (Czechy), a także Optimus (integratorzy – Polska), Kakto (AGD/RTV – Polska), Digimax (rozwiązania mobilne i smart home – Czechy i Słowacja) i Wyspa Szkrabów (zabawki – Polska). Z ponad 1,9 tys. punktów sprzedaży detalicznej to największa branżowa sieć franczyzowa w regionie CEE.
W roku finansowym 2020/2021 Grupa AB zanotowała 13,1 mld zł przychodów (+28% rdr), 182,8 mln zł wyniku EBITDA (+64% rdr) oraz 123,7 mln zł zysku netto (+86% rdr).
Od 2006 roku AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy AB można znaleźć pod adresem www.ab.pl.