Grupa Sanok Rubber Company powoli powraca na ścieżkę wzrostu

Sanok Rubber Company, notowany na GPW globalny wytwórca elementów gumowych, w naturalny sposób odczuł okres zamrożenia gospodarek i zawirowań rynkowych, związanych z pandemią koronawirusa. W rezultacie w drugim kwartale br. skonsolidowana sprzedaż spadła o 30%, do 181 mln zł, a wynik EBITDA skurczył się o 42%, do 11,9 mln zł. W całym pierwszym półroczu Grupa Sanok Rubber Company zanotowała 440,9 mln zł przychodów ze sprzedaży, 38,5 mln zł wyniku EBITDA i 10,9 mln zł zysku netto.

Na dziś wszystko wskazuje, że drugi kwartał był najgorszy nie tylko w perspektywie tego roku, ale również biorąc pod uwagę analogiczne okresy z ostatnich kilku lat. Niemniej jednak pojawiają się symptomy stabilizacji zamówień, a kolejne okresy dają nadzieję na podążanie powolną ścieżką odbicia. Zgodnie z tym, co sygnalizowaliśmy w maju, w wyniku pandemii ucierpiał przede wszystkim segment motoryzacyjny, co niestety z automatu przełożyło się również na znaczący spadek sprzedaży mieszanek, których odbiorcy w większości działają w segmencie motoryzacyjnym – efektem tego jest więc tak znaczący spadek przychodów w II kwartale, nie mogący być z przyczyn oczywistych w żaden sposób zbilansowany nieznacznie wyższym poziomem sprzedaży jaki osiągnęliśmy w sektorze przemysłu czy farmacji – wskazuje Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A.

Pierwsze miesiące III kwartału pokazują, iż powoli aczkolwiek sukcesywnie odbudowuje się poziom zamówień zarówno jeżeli chodzi o motoryzację, jak i segment mieszanek. Jeżeli chodzi o segment produktów dla budownictwa, skala spadków była znacząco niższa, co wynikało nie tyle ze znacznych spadków zamówień, a bardziej z czasowych ograniczeń w transporcie, jakie miały miejsce w kwietniu oraz maju. Segment przemysłowy, grupujący m.in. produkty dla rolnictwa czy farmacji, był jedynym którego dynamika w I półroczu wyniosła o ponad 19% rdr, co wynikało głównie ze wzrostu sprzedaży maszyn rolniczych, cechujących się jednak stosunkowo niską rentownością sprzedaży i dość dużą zmiennością. Budownictwo i przemysł zwiększyły przy tym skalę zysków zarówno w II kwartale, jak i w całym I półroczu.

Od sierpnia pracujemy w normalnym trybie, bez obniżonego wymiaru czasu pracy do 80%, jaki byliśmy zmuszeni wprowadzić dla większości pracowników Spółki od maja do lipca wobec zaistniałej sytuacji rynkowej. Poziom zamówień począwszy od lipca wydaje się stabilizować na poziomach pozwalających nam trochę bardziej pozytywnie patrzeć w przyszłość, co miejmy nadzieję odzwierciedla polepszającą się sytuację w naszym otoczeniu biznesowym, w tym przede wszystkim stabilizację u naszych klientów – wskazuje Prezes Szamburski.

Na koniec czerwca br. Grupa Sanok Rubber Company istotnie zredukowała wartość kapitału pracującego, generując przy tym w pierwszym półroczu 57,7 mln zł operacyjnego cash flow i bezpieczny poziom środków pieniężnych wynoszący na koniec czerwca 91,6 mln zł.

Kontynuujemy rozważną politykę wydatkową, zapewniając solidny poziom płynności i zasobów finansowych, w sposób szczególny weryfikując zarówno wszelkie bieżące wydatki operacyjne, jak i plany inwestycyjne na najbliższe okresy. W dalszym ciągu podtrzymujemy poziom CAPEX-u na poziomie 50-55 mln zł w całym roku 2020, z czego 32 mln zł wydaliśmy już w pierwszym półroczu. W dalszym ciągu utrzymujemy bezpieczny poziom wskaźnika długu netto do EBITDA, oscylujący w granicach 2, co jest jednym z naszych głównych priorytetów bezpieczeństwa finansowego w czasach dalszej możliwej niepewności otoczenia rynkowego – wskazuje Piotr Dołęga, Członek Zarządu ds. Finansowych w Sanok Rubber Company S.A.

Patrząc na poszczególne spółki Grupy Sanok Rubber Company, widać, że w największym podmiocie, czyli w polskiej spółce-matce, główny akcent położony jest na rozwój organiczny i inwestycje w moce wytwórcze (nowa hala produkcyjno-magazynowa o powierzchni 18 tys. mkw już funkcjonuje, zwiększając moce wytwórcze i elastyczność zakładu w Sanoku).

Warto zauważyć, że Grupa Sanok Rubber Company weszła w rok 2020 kontynuując optymalizację działalności , co było odpowiedzią na wysokie ceny surowców i rosnące koszty pracy, cykliczność koniunktury na rynku automotive oraz przejściowe obniżenie ogólnej rentowności poprzez „pokoleniową” zmianę kontraktów motoryzacyjnych. Grupa uruchomiła produkcję zaawansowanych wyrobów dla zupełnie nowych modeli samochodów, co należy postrzegać jako czynnik wzrostowy w perspektywie długoterminowej.

Grupa Sanok Rubber skupia się na działalności biznesowej, ale również wspiera lokalną społeczność – w tym w walce z pandemią koronawirusa. W minionym półroczu spółka Sanok Rubber Company – pomimo dużych wyzwań biznesowych – ufundowała respirator oraz inne urządzenia medyczne.

 

***
Sanok Rubber Company (do 2015 r. jako Stomil Sanok) to producent i dostawca wyrobów gumowych z blisko 90-letnią tradycją. Produkty ze względu na technologie wytwarzania można podzielić na artykuły formowe, artykuły wytłaczane, pasy klinowe i mieszanki gumowe. Wyroby wykorzystywane są w motoryzacji (systemy uszczelnień karoserii, systemy antywibracyjne), budownictwie (uszczelki stolarkowe, uszczelki samoprzylepne), a także w przemyśle (pasy klinowe, wyroby dla
farmacji, wyroby dla AGD). Grupa Sanok Rubber posiada zakłady produkcyjne w Polsce, Niemczech, Chinach, Meksyku i na Białorusi, a sprzedaż realizowana jest globalnie.
Od 1997 roku Sanok RC jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Więcej informacji na temat Grupy Sanok RC można znaleźć pod adresem www.sanokrubber.pl.