Data: 22 sierpnia 2025 roku
Tematyka: Omówienie sytuacji Grupy Sanok Rubber Company po Q2 2025 oraz perspektyw na kolejne okresy
Sanok Rubber korzysta na dywersyfikacji i zamierza nadal w nią inwestować
Grupa Sanok Rubber ma za sobą relatywnie bardzo dobry drugi kwartał 2025 roku po słabszym pierwszym kwartale. Skonsolidowane przychody nieznacznie zmniejszyły się rok do roku do 389,4 mln zł, ale jednocześnie wynik EBITDA i zysk operacyjny wzrosły o ponad 6% rdr, odpowiednio do 43,0 mln zł i 22,1 mln zł (wzrost marż) przy utrzymaniu poziomu zysku netto powyżej 13 mln zł. W całym półroczu Grupa Sanok zwiększyła wolumeny sprzedaży, dzięki czemu pomimo dalszego umocnienia złotego zwiększyła przychody o 9,3 mln zł, do 746,8 mln zł. Pomimo niekorzystnego otoczenia, zarówno popytowo, jak i po stronie kosztowej i kursów walutowych, Grupa Sanok Rubber wygenerowała wzrost wyniku EBITDA do blisko 72 mln zł oraz wypracowała blisko 31 mln zł zysku operacyjnego oraz prawie 21 mln zł zysku netto.
– Drugi kwartał był okresem niepewności, gdzie geopolityka, wojna, cła – te wszystkie kwestie nie sprzyjały szczególnie funkcjonowaniu w sektorze automotive. Ale jeśli byśmy abstrahowali od wszystkich tych kwestii, o których pisze się na co dzień w prasie, to z naszej perspektywy dość umiejętnie potrafimy działać w tych nieprzewidywalnych warunkach i pokazaliśmy to też w drugim kwartale, gdzie zanotowaliśmy dobrą sprzedaż, udało się poprawić rok do roku marże i wynik EBITDA – skomentował Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A.
– O poziomach marżowych można powiedzieć, że są stabilne, więc w sytuacji bez porównania co do stabilności otoczenia z wcześniejszych lat, to obecne rezultaty można uznać za bardzo dobre. Tak samo możemy mówić o bardzo dobrym generowaniu gotówki z działalności operacyjnej. Patrząc z kolei na całe półrocze, to nie udało się nadrobić niezbyt udanego pierwszego kwartału, ale przynajmniej częściowo skompensowaliśmy to i pokazujemy dość pozytywny trend – dodał Prezes Szamburski.
Patrząc na poszczególne segmenty, to w segmencie motoryzacyjnym widać wyraźne spadki, choć biorąc pod uwagę działania optymalizacji marż i koniec współpracy z klientami bez potencjału na przyszłość, to przychody z motoryzacji można uznać za bardzo dobre, szczególnie odnosząc się do rynku. Mimo trudnego rynku w segmencie budownictwa Grupa Sanok również dobrze daje sobie radę i uzyskuje lepsze wyniki niż wskazywałby rynek. Z kolei w segmencie przemysłowym nastąpił skok wyników ze względu na dołączenie do grupy fińskiej spółki Teknikum, przejętej w zeszłym roku. Jednak nawet w tradycyjnych dla Sanoka obszarach przemysłu widać było stabilizację, a nawet poprawę. W segmencie mieszanek, po trudniejszym okresie, widać już wychodzenie w kierunku wzrostów, jednak należy mieć na uwadze, że jest to segment powiązany z ogólną koniunkturą.
– Generujemy dużo gotówki z działalności operacyjnej, dzięki czemu zwiększyliśmy środki finansowe wobec początku roku o ponad 60 mln zł, mieliśmy w bilansie na koniec czerwca ponad 107 mln zł środków pieniężnych. Czujemy się komfortowo przed wypłaceniem we wrześniu ponad 37 mln zł dywidendy. Mamy stabilną i bezpieczną sytuację finansową, wskaźnik długu netto do EBITDA obniżyliśmy do 1,4 – podkreślił Piotr Dołęga, CFO Grupy Sanok Rubber.
Problemy europejskiego sektora motoryzacyjnego oraz stabilność segmentu budownictwa i wzrost skali działania w segmencie przemysłowym sprawiły, że struktura przychodowa Grupy Sanok Rubber zmierza do zapowiadanej równowagi. Podczas gdy jeszcze przed dwoma laty motoryzacja odpowiadała za blisko 60% sprzedaży, to obecnie jest to już tylko 45%. Ten trend może być kontynuowany.
– Nasz rozwój to cały czas dywersyfikacja produktowa, rozwijanie segmentów non-automotive, również rozwój geograficzny. Koncentrujemy się na integracji nowych obszarów po zakupieTeknikum, rozglądamy się też za nowymi celami akwizycyjnymi, głównie w Europie. Chodzi nam o podmioty, które mogą wnieść do grupy coś nowego, w czym nie funkcjonowaliśmy dotychczas. Interesuje nas różna wielkość akwizycji, zarówno takich jak BSP, jak i Teknikum. Współpraca z PFR czy z bankami zwiększa nasze możliwości – wskazał Prezes Szamburski.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki: