Data: 15 listopada 2022
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie sytuacji Grupy Sanok Rubber po Q3 2022
Sanok Rubber po dobrym trzecim kwartale 2022 roku nadal widzi rozchwianie w branży motoryzacyjnej
Grupa Sanok Rubber może być zadowolona nie tylko z trzeciego kwartału, ale również z całego okresu dziewięciu miesięcy bieżącego roku, w którym pierwszy raz w historii przekroczony został próg 1 mld zł przychodów i 100 mln zł oczyszczonego zysku EBITDA [więcej tutaj].
– Uzyskaliśmy dobrą sprzedaż we wszystkich segmentach, pomógł słaby złoty i udawało nam się uzyskiwać podwyżki cen sprzedaży. Motoryzacja jest nadal w bardzo niestabilnym okresie, z wieloma nadziejami, ale według mnie na dzisiaj trudno ocenić, w którym kierunku rozwinie się tam sytuacja. To bardzo rozchwiany obecnie segment – powiedział Piotr Szamburski, Prezes Zarządu Sanok Rubber Company S.A.
W skonsolidowanej sprzedaży Grupy w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku motoryzacja miała 57,3 proc. udziału, przemysł i rolnictwo 12,4 proc., a udział budownictwo odpowiadało za 17,4 proc. sprzedaży skonsolidowanej.
– Martwi mnie budowlanka, gdzie w ostatnim czasie bardzo dobrze funkcjonowaliśmy. Kończą się stare inwestycje, a nowe zaczynają być wstrzymywane i pytanie, co będzie dalej. To może być ciężki okres. Obawiamy się, że dwa lata mogą być trudniejsze. Zobaczymy to w naszych przychodach pewnie w przyszłym roku, i to będzie potencjalnie trend w dół. Pewnie ciężko będzie nadrobić spadające przychody w budowlance przychodami w innych segmentach. Raczej wszyscy oczekują, że będzie źle, przynajmniej krótkoterminowo – dodał Prezes Szamburski.
Spółka wskazuje, że poza sadzami ceny surowców weszły w fazę stabilizacji.
– Stabilizacja ta jest jednak na niezwykle wysokich poziomach. Jeżeli popyt będzie miarę stabilny, to pewnie nie będzie przyczyn do spadków cen. Stabilizacja cieszy, ale lepszy byłby przekaz, że na horyzoncie widzimy spadki, ale na razie tego nie widać – powiedział Prezes Szamburski.
– Z kolei jeśli chodzi o energię elektryczną, to chcąc kupić ją na następny rok w kontrakcie terminowym musielibyśmy, przy naszym zużyciu, wydać 70-75 mln zł. To koszt mniej więcej 40 proc. wyższy niż w tym roku. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji co do zakupu energii na rynku terminowym lub bazowania na cenach spotowych, które są obecnie niższe – dodał Piotr Dołęga, Członek Zarządu ds. Finansowych w Sanok Rubber Company S.A.
Wskazał również, że Grupa utrzymuje dobre wskaźniki i ma ponad 60 mln zł gotówki pomimo 67 mln zł wydatków inwestycyjnych za okres trzech kwartałów i pomimo przeprowadzenia skupu akcji własnych za 11 mln zł.
W strategii rozwoju Grupy Sanok Rubber znajduje się aktywność M&A. Firma podtrzymuje zainteresowanie przejęciem podmiotów spoza sektora motoryzacyjnego, które są zdrowymi aktywami, niewymagającymi restrukturyzacji.
– Dyskutujemy z kilkoma potencjalnymi targetami, ale nie wiemy, czy ostatecznie dojdzie do tych transakcji. W tym roku będzie ciężko, żeby procesy te się wyjaśniły, ale tego nie wykluczam. To są rozmowy, które już trwają, pandemia trochę zastopowała te procesy, a kiedy wróciliśmy do rozmów, to wybuchła wojna. Timing więc się wydłuża – powiedział Prezes Szamburski.
Więcej informacji można znaleźć w materiałach dostępnych poniżej.
Linki: