Czas:
4 kwietnia 2013 r.
Miejsce:
Warszawa
Temat:
Przedstawienie i omówienie wyników finansowych za 2012 r. oraz perspektyw
spółki i branży na kolejne okresy
Goście:
10 analityków, 6 dziennikarzy
Rekordowe
wyniki Sonela z widokiem na dynamiczny wzrost
Sonel strategicznie stawia na
Azję, szczególnie na rynek indyjski i chiński. Bardzo dobrze rozwija się
sprzedaż w Rosji. Akcjonarisze mogą liczyć na duże kontrakty, jak również na
sporą dywidendę i kolejne dofinansowanie UE dla wydatków R[&]D.
Sonel wygenerował w 2012 roku 6,4
mln zł zysku netto i 12,3 mln zł wyniku EBITDA. To wzrost odpowiednio o 5 i 6
proc. względem roku poprzedniego. Przychody zwiększyły się o 6 proc.,
przekraczając pierwszy raz w historii spółki 50 mln zł. Operacyjny cash flow
wzrósł z 6,3 mln zł do ponad 13 mln zł. Rentowność na sprzedaży brutto
mienrików utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie – 40 proc.
– Spodziewam się, że dynamika
wzrostu w tym roku może być jeszcze wyższa przy porównywalnej rentowności –
powiedział zebranym Krzysztof Wieczorkowski, Prezes Zarządu Sonel S.A.
Zasygnalizował przy tym, że pierwszy kwartał został
obciążony przez przedłużającą się zimę, co wstrzymało wiele inwestycji. A Sonel
będzie skupiał się na produkcji własnej, nie na usługowej dla podmiotów trzecich.
– W zeszłym roku zanotowaliśmy
około 11 mln zł przychodów z działalności usługowej, w tym roku nie powinno być
to więcej niż 9 mln zł. Skończyliśmy jeden duży kontrakt, a poza tym interesują
nas wyższe marże niż te, osiągane na usługach – wyjaśnił Prezes
Wieczorkowski.
Spółka aktywnie korzysta z
funduszy unijnych (w tym roku wpłynie do jej kasy 1,8 mln zł, CAPEX rzędu 7 mln
zł), przygotowując się na kolejny – dwuletni – program inwestycyjny, w którym
dofinansowanie UE ma wynieść 50 proc. nakładów, szacowanych na 8 mln zł. Sonel
nie ma zadłużenia, a w jego kasie było na koniec 2012 roku 7 mln zł. To pozwala
na wypłatę co najmniej 0,4 zł dywidendy na akcję (stopa dywidendy około 7
proc.) i skuteczne realizowanie strategii rozwoju.
– Tym bardziej, że wszystkie
należności mamy ubezpieczone, co przy niskim koszcie ubezpieczenia ze względu
na bezszkodowość, zapewnia nam wysoki komfort działania. Nie musimy myśleć o
ściągalności należności w czasach powszechnych w gospodarce zatorów płatniczych
– dodał Krzysztof Wieczorkowski.
Inwestorzy mogą oczekiwać
pozytywnych impulsów dla rozwoju spółki, szczególnie z obszaru Azji czy
Australii.
– Bierzemy udział w kilku
obiecujących przetargach. Są to duże przetargi. Pierwsze rozstrzygnięcie
powinno nastąpić w maju – poinformował Prezes Sonela.
Jednocześnie spółka buduje sieć
dystrybucyjną w Azji, na najbardziej perspektywicznych rynkach.
– Obecnie nasze główne rynki to
Polska, Rosja, Białoruś czy Ukraina. Warto podkreślić, że sprzedaż w Rosji
rozwija się bardzo dobrze. Strategicznie stawiamy w naszym dalszym rozwoju na
Azję, gdzie rynki są bardzo chłonne, a nasza marka buduje lokalnie prestiż na
takich samych warunkach jak pozostali światowi gracze. Nie ma tam jeszcze
zabetonowanej struktury rynku jak w Europie Zachodniej, jesteśmy równym
partnerem – wyjaśnił Krzysztof Wieczorkowski.
W lutym Sonel utworzył spółkę dystrybucyjną w Indiach, w
której posiada 90 proc. udziału. 10 proc., należące do lokalnego partnera, jest
swoistą gwarancją
– Spółka ta powinna być rentowna
już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku uruchomimy własną spółkę
dystrybucyjną w Chinach. Nie wykluczamy, że w ramach współpracy z Chińczykami
powstanie również spółka produkcyjna. To nie koniec naszej ekspansji poza UE
– zapowiedział Prezes Wieczorkowski.
Ekspansja dokonuje się również na
polu produktowym. Po wprowadzeniu do oferty w minionych okresach m.in. gamy
urządzeń do oceny jakości energii elektrycznej i kamer termowizyjnych, teraz
Sonel wejdzie na rynek fotowoltaiki, czyli paneli słonecznych, produkujących
energię elektryczną.
– Będzie to kompleksowa oferta dla klientów indywidualnych, np. właścicieli
domów jednorodzinnych czy wspólnot mieszkaniowych. Prezentacja naszej oferty to
kwestia kilku tygodni. Najpierw sprzedaż ruszy w Polsce. Widzimy jednak również
spore zainteresowanie ze strony zagranicznych partnerów, głównie z Bułgarii i
Rumunii. Dlatego możliwe, że większość produkcji będzie kierowana na eksport.
Marże powinny być tu podobne do osiąganych w ramach oferty urządzeniach
pomiarowych – powiedział Krzysztof Wieczorkowski.
Szczegółowa
prezentacja z konferencji [link]
Raport roczny Sonel SA za 2012 rok [link]