Czas:
4 kwietnia 2013 r.

Miejsce:
Warszawa

Temat:
Przedstawienie i omówienie wyników finansowych za 2012 r. oraz perspektyw
spółki i branży na kolejne okresy

Goście:
10 analityków, 6 dziennikarzy

Rekordowe
wyniki Sonela z widokiem na dynamiczny wzrost

Sonel strategicznie stawia na
Azję, szczególnie na rynek indyjski i chiński. Bardzo dobrze rozwija się
sprzedaż w Rosji. Akcjonarisze mogą liczyć na duże kontrakty, jak również na
sporą dywidendę i kolejne dofinansowanie UE dla wydatków R[&]D.

Sonel wygenerował w 2012 roku 6,4
mln zł zysku netto i 12,3 mln zł wyniku EBITDA. To wzrost odpowiednio o 5 i 6
proc. względem roku poprzedniego. Przychody zwiększyły się o 6 proc.,
przekraczając pierwszy raz w historii spółki 50 mln zł. Operacyjny cash flow
wzrósł z 6,3 mln zł do ponad 13 mln zł. Rentowność na sprzedaży brutto
mienrików utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie – 40 proc.

Spodziewam się, że dynamika
wzrostu w tym roku może być jeszcze wyższa przy porównywalnej rentowności

powiedział zebranym Krzysztof Wieczorkowski, Prezes Zarządu Sonel S.A.

Zasygnalizował przy tym, że pierwszy kwartał został
obciążony przez przedłużającą się zimę, co wstrzymało wiele inwestycji. A Sonel
będzie skupiał się na produkcji własnej, nie na usługowej dla podmiotów trzecich.

W zeszłym roku zanotowaliśmy
około 11 mln zł przychodów z działalności usługowej, w tym roku nie powinno być
to więcej niż 9 mln zł. Skończyliśmy jeden duży kontrakt, a poza tym interesują
nas wyższe marże niż te, osiągane na usługach
– wyjaśnił Prezes
Wieczorkowski.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Sonel/Sonel 04.04.13 (3).JPG

Spółka aktywnie korzysta z
funduszy unijnych (w tym roku wpłynie do jej kasy 1,8 mln zł, CAPEX rzędu 7 mln
zł), przygotowując się na kolejny – dwuletni – program inwestycyjny, w którym
dofinansowanie UE ma wynieść 50 proc. nakładów, szacowanych na 8 mln zł. Sonel
nie ma zadłużenia, a w jego kasie było na koniec 2012 roku 7 mln zł. To pozwala
na wypłatę co najmniej 0,4 zł dywidendy na akcję (stopa dywidendy około 7
proc.) i skuteczne realizowanie strategii rozwoju.

Tym bardziej, że wszystkie
należności mamy ubezpieczone, co przy niskim koszcie ubezpieczenia ze względu
na bezszkodowość, zapewnia nam wysoki komfort działania. Nie musimy myśleć o
ściągalności należności w czasach powszechnych w gospodarce zatorów płatniczych

– dodał Krzysztof Wieczorkowski.

Inwestorzy mogą oczekiwać
pozytywnych impulsów dla rozwoju spółki, szczególnie z obszaru Azji czy
Australii.

Bierzemy udział w kilku
obiecujących przetargach. Są to duże przetargi. Pierwsze rozstrzygnięcie
powinno nastąpić w maju
– poinformował Prezes Sonela.

Jednocześnie spółka buduje sieć
dystrybucyjną w Azji, na najbardziej perspektywicznych rynkach.

Obecnie nasze główne rynki to
Polska, Rosja, Białoruś czy Ukraina. Warto podkreślić, że sprzedaż w Rosji
rozwija się bardzo dobrze. Strategicznie stawiamy w naszym dalszym rozwoju na
Azję, gdzie rynki są bardzo chłonne, a nasza marka buduje lokalnie prestiż na
takich samych warunkach jak pozostali światowi gracze. Nie ma tam jeszcze
zabetonowanej struktury rynku jak w Europie Zachodniej, jesteśmy równym
partnerem
– wyjaśnił Krzysztof Wieczorkowski.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/Sonel/Sonel 04.04.13 (4).JPG

W lutym Sonel utworzył spółkę dystrybucyjną w Indiach, w
której posiada 90 proc. udziału. 10 proc., należące do lokalnego partnera, jest
swoistą gwarancją

Spółka ta powinna być rentowna
już w przyszłym roku. Natomiast jeszcze w tym roku uruchomimy własną spółkę
dystrybucyjną w Chinach. Nie wykluczamy, że w ramach współpracy z Chińczykami
powstanie również spółka produkcyjna. To nie koniec naszej ekspansji poza UE

– zapowiedział Prezes Wieczorkowski.

Ekspansja dokonuje się również na
polu produktowym. Po wprowadzeniu do oferty w minionych okresach m.in. gamy
urządzeń do oceny jakości energii elektrycznej i kamer termowizyjnych, teraz
Sonel wejdzie na rynek fotowoltaiki, czyli paneli słonecznych, produkujących
energię elektryczną.

Będzie to kompleksowa oferta dla klientów indywidualnych, np. właścicieli
domów jednorodzinnych czy wspólnot mieszkaniowych. Prezentacja naszej oferty to
kwestia kilku tygodni. Najpierw sprzedaż ruszy w Polsce. Widzimy jednak również
spore zainteresowanie ze strony zagranicznych partnerów, głównie z Bułgarii i
Rumunii. Dlatego możliwe, że większość produkcji będzie kierowana na eksport.
Marże powinny być tu podobne do osiąganych w ramach oferty urządzeniach
pomiarowych
– powiedział Krzysztof Wieczorkowski.

Szczegółowa
prezentacja z konferencji [link]

Raport roczny Sonel SA za 2012 rok [link]