Spółka Makarony Polskie wypłaci w lipcu 0,75 zł dywidendy na akcję
3 lipca br. przyznane zostaną prawa do dywidendy, a wypłata 75 gr na akcję (stopa dywidendy około 3,8%) nastąpi już 12 lipca br. Walne Zgromadzenie przychyliło się tym samym do rekomendacji Zarządu, wpisującej się w trend rosnących dywidend notowanego na GPW producenta makaronów i dań gotowych.
– Jesteśmy spółką dywidendową i mamy ambicję wypłacać co roku wyższą dywidendę. Potrafimy jednocześnie łączyć wzrost biznesu i związane z nim inwestycje z bezpośrednimi wypłatami dla akcjonariuszy. Co więcej, wyróżnia nas również to, że mamy nadwyżkę gotówkową i duży potencjał do przejmowania komplementarnych podmiotów. Analizujemy potencjalne możliwości akwizycyjne i jesteśmy gotowi do ich finalizowania–wskazuje Zenon Daniłowski, Prezes Zarządu Makarony Polskie S.A.
Spółka Makarony Polskie (GPW: MAKARONPL) w ostatnich latach – w ślad za istotnym wzrostem biznesu i wyników finansowych –prezentuje wzrostowy trend dywidend. W roku 2022 (za rok 2021) akcjonariusze otrzymali 0,3 zł na akcję, w roku 2023 (za rok 2022) było to dwa razy więcej – 0,6 zł, a w roku 2024 (za rok 2023) będzie to już 0,75 zł na akcję. Oznacza to wzrost dywidendy o 150% na przestrzeni zaledwie dwóch lat. Do akcjonariuszy w lipcu br. trafi łącznie 8,3 mln zł, co stanowi 25% skonsolidowanego zysku netto wypracowanego w roku 2023.
Na koniec marca 2024 roku (najnowsze opublikowane sprawozdanie finansowe) Grupa Makarony Polskie dysponowała 41,8 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów (+31,4 mln zł rdr) pomimo wypłaty w 2023 roku 6,6 mln zł dywidendy za rok 2022, prowadzenia bieżących inwestycji oraz zmniejszenia na koniec marca zadłużenia kredytowego o 8,4 mln zł (o 40% rdr), do 12,4 mln zł. W rezultacie spadający w ostatnich latach wskaźnik długu netto do EBITDA pogłębił ujemną wartość do -0,35, wskazując na posiadanie przez Grupę Makarony Polskie gotówki netto, a nie zadłużenia netto. Grupa prezentuje również bardzo wysokie wskaźniki płynności.
***
Makarony Polskie to wiodący producent makaronów i dań gotowych w Polsce z ponad 25-letnią historią działalności. Zakłady produkcyjne Grupy Kapitałowej zlokalizowane są w Rzeszowie, Częstochowie, Korpelach i Stoczku Łukowskim, a biuro handlowe w podwarszawskich Ząbkach.
Sprzedaż prowadzona jest pod markami Makarony Polskie, Novelle, SoFood, Męska Rzecz i Sorenti oraz pod markami własnymi sieci handlowych, w tym Biedronka, Lidl, Kaufland, Auchan, Carrefour, Stokrotka, Polo Market. Produkty Grupy Makarony Polskie dostępne są również w sieciach Rossmann czy Żabka.
Portfolio produktowe obejmuje makarony klasyczne, makarony jajeczne, makarony funkcjonalne (fit, diabetic, cardio), makarony warzywne, tortellini, a także dania gotowe i przetwory owocowo-warzywne.
W roku 2023 Grupa Makarony Polskie zanotowała blisko 355 mln zł przychodów, 58 mln zł EBITDA i 33 mln zł zysku netto.
Makarony Polskie S.A. to spółka notowana na rynku głównym GPW. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.makarony.pl.