Czas: 21 listopada 2012 r.
Miejsce: Warszawa
Temat: Omówienie wyników finansowych za III kwartał 2012 r. oraz
przedstawienie perspektyw Grupy na kolejne okresy
Spadający
rynek sprzyja Grupie TIM
Gorsza rynkowa
koniunktura ułatwia TIM-owi dokonanie najważniejszych zmian jakościowych w
25-letniej historii, a zależnej spółce Rotopino pomaga dynamicznie rosnąć w
segmencie e-commerce.
Grupa TIM wygenerowała w III kwartale br. 0,9 mln zł
zysku netto i 2,3 mln zł wyniku EBITDA przy 86,1 mln zł przychodów ze
sprzedaży. To odpowiednio 81, 64 i 22 proc. mniej niż przed rokiem. Po trzech
kwartałach zysk netto to 1,2 mln zł (minus 87 proc. rok do roku), wynik EBITDA
5,4 mln zł (minus 62 proc.), a przychody – 259,8 mln zł (minus 8 proc.). Trzeba
jednak pamiętać, że w pierwszych trzech kwartałach zeszłego roku TIM nie
konsolidował jeszcze wyników zależnego Rotopino, specjalizującego się w handlu
internetowym. TIM SA (jednostkowo), największa giełdowa sieć hurtowni
elektrotechnicznych, zanotował w III kwartale br. 79,9 mln zł przychodów (minus
28 proc. rok do roku), 2,3 mln zł wyniku EBITDA (minus 64 proc.) i niecałe 0,9
mln zł zysku netto (minus 81 proc.). Po trzech kwartałach br. przychody wynoszą
239,9 mln zł (minus 15 proc.), EBITDA 5,1 mln zł (minus 64 proc.), a zysk netto
– 1 mln zł (minus 89 proc.)
– Nasze wyniki w III
kwartale nominalnie były słabe. Jestem jednak z nich bardzo zadowolony,
ponieważ można było spodziewać się znacznie niższych rezultatów, mając na
uwadze fundamentalne zmiany, jakie przeprowadzamy w spółce. To zmiany
jakościowe największe w całej 25-letniej historii spółki – powiedział
Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM SA.
– Ogólnie można powiedzieć, że skupiamy się na tym, komu sprzedajemy
oraz na tym, co sprzedajemy. W praktyce oznacza to wielowymiarową weryfikację
klientów, aby sprzedawać towar, a nie go rozdawać. Jednocześnie nie zależy nam
na wolumenach nisko marżowych towarów. Trzymamy marże i skupiamy się na
towarach specjalistycznych, wysoko marżowych – wyjaśnił Prezes Folta.
Dodał, że wiąże się to
ze zmianami systemu premiowania, wynagradzania, ze zmianami organizacji pracy
niektórych działów, przeorganizowaniem bazy klientów.
– Musimy zmienić 25
lat nawyków i przyzwyczajeń. W hossie tego nie udałoby się efektywnie
zrobić, bo zmiana jest dla każdego pracownika dyskomfortem. Dlatego obecna
sytuacja nam bardzo mocno sprzyja – ocenił Krzysztof Folta.
Zdrowe finanse
Warto zwrócić uwagę, że księgowy rachunek zysków i strat nie
odzwierciedla dobrze sytuacji finansowej spółki, choć pokazuje oczywiście np.
cięcie kosztów i utrzymanie marż. Spójrzmy jednak na bilans oraz rachunek
przepływów pieniężnych. Od początku roku Grupa TIM zanotowała 31,9 mln zł
pozytywnych przepływów z działalności operacyjnej (plus 122 proc. rok do roku;
głównie dzięki umiejętnemu skróceniu pozycji należności) i 29,4 mln zł
pozytywnych przepływów ogółem (plus 1209 proc.). W efekcie na koniec września w
TIM SA było 29,4 mln zł wolnej gotówki, a w Grupie TIM – 35,7 mln zł. I to już
po wypłacie dywidendy za zeszły rok (13 mln zł) czy dokupieniu 2 mln akcji
Rotopino.
– W trudniejszych
czasach trzeba gromadzić gotówkę. Moją dewizą na obecne czasy jest „kasa przy
orderach” – skomentował Krzysztof Folta.
Co przyniesie
przyszłość?
Zgodnie z prawami cyklu koniunkturalnego, najmocniej spada sprzedaż
kabli i przewodów. Podczas boomu tego typu asortyment odpowiadał za aż 60 proc.
przychodów TIM-u. W zeszłym roku było to 48 proc.
– W Europie Zachodniej standardem jest 20-25 proc., do czego będziemy
też dążyć poprzez wspomniany rozpoczęty proces zmiany struktury sprzedaży.
Naszym celem jest znaczne zmniejszenie ponoszonego ryzyka zmian cen miedzi. Nie
chcemy być jak KGHM – zażartował Prezes Folta.
Oderwaniu wyników skonsolidowanych TIM-u od branży budowlanej służy
również przejęcie spółki obecnej na rynku e-commerce (Rotopino.pl, dawne Marketeo.com
z podstawowym sklepem Narzedzia.pl). Obecnie jej przychody stanowią około 10
proc. sprzedaży TIM-u, ale wpływ na wyniki całej grupy dynamicznie rośnie.
– Rotopino szybko
nabiera masy i jesteśmy mocno przekonani o słuszności naszej decyzji co do tej
akwizycji. Warto zauważyć, że nawet w sytuacji rozwijania sprzedaży krajowej,
rynki zagraniczne stanowią już 20% sprzedaży Rotopino, a w przyszłym roku
wartość sprzedaży zagranicznej powinna być razy trzy. Nowe sklepy we Włoszech,
Hiszpanii czy Grecji potwierdzają tezę, że w kryzysie ludzie chętniej sięgają
po zakupy w internecie. To sprzyja rozwojowi Rotopino – zauważył Prezes TIM
SA.
W Rotopino widać
również zmiany jakościowe. Asortyment będzie rozszerzany o kategorię „dom i
ogród”, aby spółka była jeszcze mocniej obecna w segmencie B2C.
– Spodziewam się bowiem, że rynek budowlany spadnie w przyszłym roku
o kolejne 10 proc. Będziemy chcieli jednak zakończyć rok również na plusie,
choćby niewielkim – powiedział Prezes Folta.
Przypomniał on również, że TIM ma jasną politykę dywidendową opartą na
funduszu dywidendowym. Wypłacana dywidenda nie zależy od zysku wypracowanego w
danym roku, a jedynie od średniej notowań akcji na GPWz 6 miesięcy i średniej
stopy WIBOR12M z 3 miesięcy poprzedzających dzień ustalenia wartości dywidendy
(31 marca). Obecnie oznaczałoby to około 0,25 zł na akcję (stopa dywidendy 5
proc.).
Raport okresowy Grupy TIM za 3Q2012 [tutaj]
Szczegółowa prezentacja z konferencji [tutaj]