Rotopino.pl idzie jak burza

Gościem w studiach TVN CNBC i Polsat Biznes był Krzysztof
Folta, prezes TIM SA, największego krajowego hurtownika elektrotechnicznego na
GPW. Rozmowy dotyczyły głównie publikowanych ostatnio wyników kwartalnych.
Spółka w pierwszych 3 miesiącach 2013 roku zanotowała stratę na poziomie wyniku
netto w wysokości 1,75 mln zł, spadły również przychody. Prezes zapowiada
ciężki okres, spowodowany osłabieniem koniunktury w budownictwie. Zupełnie inna
sytuacja panuje na rynku e-commerce, który staje się coraz ważniejszy w
strukturze sprzedaży grupy.

Na antenie Polsat Biznes prezes TIM-u wytłumaczył, dlaczego
przychody spadły o 14% względem analogicznego okresu roku ubiegłego, a wartość
pierwszej marży spadła o przeszło 20%. Takie wyniki są efektem osłabienia
sektora budowlanego, od którego mocno uzależniona jest spółka. Zima w tym roku
opóźniła wznawianie prac, więc siłą rzeczy TIM sprzedał mniej towarów. Jak
natomiast zaznacza prezes, spółka była przygotowana na cięższy okres i prowadziła
restrukturyzację kosztową, między innymi redukując zatrudnienie o 10%. Była to
maksymalna redukcja, nie ograniczająca możliwości handlowych spółki,
pozwalająca jednocześnie zaoszczędzić 19% wynagrodzeń. Byłby to wystarczający
krok do utrzymania zysku netto na plusie, gdyby nie wojna cenowa na rynku,
ograniczająca marże o 2 punkty proc. W pierwszym kwartale przełożyło się na
spadek rozpoznanej marży o 1,3 mln zł. Prezes zapowiedział również, że trend
spadkowy sektora budowlanego będzie się utrzymywał w przyszłych kwartałach, ale
TIM zamierza zakończyć cały rok w okolicy zera.

Prezes opowiadał również o spółce córce Rotopino.pl, będącej
platformą do sprzedaży w internecie, dzięki której TIM coraz bardziej
uniezależnia się od sektora budowlanego. Na razie jest to niespełna 10%
przychodów grupy, natomiast biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju portalu (230%
wzrost zamówień r/r) w przyszłości ten udział będzie się zwiększał. Tym
bardziej, że wspaniale rozwija się sprzedaż eksportowa Rotopino.