Data:
14.05.2013

Miejsce:
Warszawa

Temat:
Prezentacja wyników za 1Q2013 oraz perspektyw spółki i rynku na kolejne okresy

TIM stawia na sprzedaż internetową

Największy giełdowy dystrybutor
materiałów elektrotechnicznych odczuł w I kwartale 2013 roku mocny spadek rynku
budowlanego. Jednostkowe przychody TIM SA spadły rok do roku o 14,4 proc., do
66,5 mln zł. Wprawdzie koszty działalności operacyjnej spadły o 11,8 proc., do
69,5 mln zł, ale nie pozwoliło to spółce wyjść na plus. Strata operacyjna
pogłębiła się rok do roku z 1 do 2,6 mln zł, a strata brutto zwiększyła się z
0,6 do 2,4 mln zł. Największy spadek sprzedaży nastąpił w zakresie kabli i
przewodów (-22,3 proc., -7,9 mln zł), natomiast aż 94 proc. wzrostu sprzedaży
rok do roku, do 1,1 mln zł, TIM zanotował w zakresie energetyki i osprzętu
siłowego.

Ogólnie nastąpił zarówno
spadek sprzedaży, jak również spadek marży procentowej. To podwójnie uderzyło w
nasze wyniki. Wartość rynku budowlanego może spaść w tym roku o 10 proc., przy
czym spadki w drugim półroczu powinny już wyhamować. Dlatego tniemy też koszty,
choć nie mamy już dużego pola manewru w ramach tradycyjnego dostosowywania
kosztów do rozmiaru działalnośc
i powiedział
zebranym Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM SA.

Prezes Folta podkreślił, że łatwym posunięciem byłoby
zwiększanie sprzedaży i księgowanie zysków. Taki proces prowadziłby jednak do
poważnych trudności ze ściągalnością należności, a na to tak doświadczony
podmiot jak TIM sobie nie pozwoli. Spółka wnikliwie bada wiarygodność klientów,
jednocześnie ubezpieczając w pełni należności.

W wynikach Grupy TIM widać pozytywny wpływ spółki zależnej
Rotopino.pl, zajmującej się handlem B2C w internecie. Skonsolidowane przychody
ze sprzedaży wyniosły w pierwszym kwartale 2013 roku 72,6 mln zł (-13,2 proc.
rdr). W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku strata operacyjna
zwiększyła się z 1 do 2,5 mln zł, a strata brutto – z 0,6 do niecałych 2,3 mln
zł.

Rotopino.pl rośnie bardzo dynamicznie. Także za
granicą. To zdecydowanie pomoże nam w realizacji strategii uniezależnienia się
od koniunktury w budownictwie. Dużym sukcesem okazała się na przykład linia
sprzętu ogrodniczego marki własnej Rotopino. Know-how tej spółki jest doceniany
już w skali międzynarodowej i cieszymy się z jej rozwoju
powiedział
Krzysztof Folta
.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/14.05 TIM (1).JPG /wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/14.05 TIM (3).JPG

W pierwszym kwartale tego roku liczba zamówień Rotopino.pl
wzrosła rok do roku o 230 proc., do blisko 9 tys. Istotnie, zgodnie z
założeniami strategii, zmienia się również struktura klientów Rotopino. Podczas
gdy przed rokiem 66 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży hurtowej, to
obecnie 66 proc. sprzedaży trafiło już do odbiorców detalicznych,
zapewniających lepsze marże. Przed rokiem eksport Rotopino miał wartość 24
proc. całkowitej sprzedaży, podczas gdy w minionym kwartale – już 50 proc. Tak
dynamiczny wzrost Rotopino.pl pozwala spółce na skup akcji własnych w celu
umorzenia. Spółka umożliwiła sobie buy-back do 2 mln akcji (20 proc. kapitału)
w cenie 1-2,9 zł za akcję w czasie do końca czerwca 2016 roku.

To między innymi dzięki Rotopino.pl udział przychodów Grupy
TIM powiązanych z sektorem budowlanym ma spaść z około 90 proc. w 2012 r. do
około 80-85 proc. w tym roku i do około
60 proc. w roku 2015. Pomimo kryzysu w budownictwie i wysokiego udziału tej
branży w strukturze przychodów, Grupa TIM będzie walczyła o brak straty za cały
2013 rok.

Naszą odpowiedzią na spadek rynku jest zwiększanie
liczby klientów. Nie sądzę, aby marża procentowa się zwiększyła. Rozwiązaniem,
na które będziemy stawiać, jest sprzedaż internetowa
zakomunikował
Prezes Folta
.

TIM
właśnie ruszył z własnym sklepem internetowym pod łatwym do zapamiętania
adresem www.sklep.tim.pl. Oferta sklepu jest widoczna bez konieczności logowania się, a

co ważne – całość oferty e-sklepu (niemal 13 tys. produktów)
dostępna jest od ręki (stałe pozycje Magazynu Centralnego TIM SA).
Jednocześnie wśród funkcjonalności sklepu jest podgląd aktualnych stanów
magazynowych w czasie rzeczywistym. Dla klientów niezwykle cenne jest to, że
realizacja zamówień następuje w 24 godziny
(w dni robocze) poprzez

wysyłkę w miejsce wskazane przez klienta lub odbiór osobisty

w jednym z 20 oddziałów TIM SA. Jednocześnie TIM umacnia się na pozycji
wiodącego podmiotu w dystrybucji materiałów elektrotechnicznych w Polsce, będąc
strategicznym partnerem majowych Międzynarodowych Targów Energetyki EXPOPOWER
2013 w Poznaniu.

Prezentacja z konferencji [plikc]

Raport okresowy skonsolidowany TIM S.A. za 1Q2013
[link]

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/14.05 TIM (4).JPG /wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/14.05 TIM (5).JPG