Rok 2013 w Grupie Kapitałowej TIM: Wzrost obrotów i pionierska zmiana przyzwyczajeń klientów

Ponad 382,5 mln zł wyniosły
przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej TIM w 2013 r., co oznacza wzrost o
4,5% w stosunku do roku 2012. To przede wszystkim efekt nowej polityki cenowej,
wprowadzonej przez TIM SA w III kw. 2013 r.

Obroty TIM SA wyniosły w minionym roku niemal 352,7 mln zł i były wyższe
o 3,1% od osiągniętych w 2012 r. Nowa polityka cenowa oznaczała włączenie się
TIM SA do trwającej na rynku od 2012 r. wojny cenowej, co zaowocowało znacznymi
wzrostami przychodów ze sprzedaży w II półroczu 2013 r.

EBITDA – połowiczny sukces

W III kw. 2013 r. wzrost obrotów wyniósł 24%, a w IV kw. sięgnął niemal
11%. Niestety, uzyskane wzrosty sprzedaży przy obniżonej marży procentowej nie
spowodowały znacznego wzrostu marży kwartalnej, co zaowocowało całoroczną
stratą netto TIM SA w wysokości 6,2 mln zł (w Grupie Kapitałowej TIM – 5,9 mln
zł) i 8 mln zł straty z działalności operacyjnej (w GK TIM – 7,7 mln zł).

Sygnalizowany po wynikach za III kw. 2013 r. zamiar osiągnięcia w skali
roku dodatniego wskaźnika EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację)
udało się osiągnąć w przypadku całej Grupy (48 tys. zł). W samym TIM SA EBITDA
wyniósł -274 tys. zł.

Bezpieczeństwo sprzedaży

Polityka cenowa zapoczątkowana w
III kwartale 2013 r. będzie kontynuowana w 2014 r., jednak – co już kilkukrotnie
zaznaczaliśmy – z zachowaniem bezpieczeństwa – zapowiada Krzysztof Folta,
prezes Zarządu TIM SA.

– Wzrost sprzedaży nie jest
dla nas celem samym w sobie, do osiągnięcia za wszelką cenę. Nasza oferta
będzie konkurencyjna względem innych rynkowych graczy, jednak jest i będzie
dostępna tylko dla klientów terminowo regulujących swoje zobowiązania

– wyjaśnia Krzysztof Folta.

W grudniu 2013 r. należności przeterminowane powyżej 30 dni stanowiły 3,3%
należności całkowitych TIM SA, osiągając najniższy poziom w skali roku. – Ten
wynik nas zadowala, ale nie oznacza końca problemów naszych klientów. Wiele
firm z sektora budowlanego wciąż zmaga się z dużymi kłopotami płatniczymi.
Widzimy to codziennie po kondycji firm, które ubiegają się u nas o limit
kredytowy, jednak z powodu złej sytuacji finansowej spotykają się z odmową –
mówi Krzysztof Folta.

Rozwój e-commerce – w
Polsce i za granicą

Rok 2013 był historyczny dla TIM SA z powodu uruchomienia internetowego
Sklepu TIM (sklep.tim.pl), którego obroty
dynamicznie rosną. Stale poszerzana jest oferta magazynowa (dostarczana do
klienta w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia – w dni robocze) – obecnie
liczy niemal 30.000 produktów. Dodatkowo pod koniec 2013 r. zintegrowano stany
magazynowe TIM SA i ROTOPINO.PL SA, dzięki czemu klienci TIM SA zyskali dostęp
do kilku tysięcy nowych produktów, głównie narzędzi ręcznych, elektronarzędzi
oraz asortymentu „dom i ogród”.

Rozwój Sklepu TIM i zauważenie
tego przedsięwzięcia przez całą branżę e-commerce w postaci wyróżnienia na
Webstarfestival bardzo nas cieszą. Zdajemy sobie jednak sprawę, że wdrożenie e-sklepu
wiąże się nie tylko z aspektami technicznymi, lecz również – a może przede
wszystkim – ze zmianami przyzwyczajeń naszych klientów. W naszej branży jesteśmy
pionierami. Na taką skalę robimy to jako pierwsi na rynku
– zauważa
Krzysztof Folta.

Dlatego Zarząd TIM SA pierwszych efektów uruchomienia Sklepu TIM,
zauważalnych w wynikach spółki, spodziewa się najwcześniej w III kw. 2014 r., a
naprawdę wyraźnego wpływu – najszybciej w II połowie 2015 r., a więc dwa lata
po uruchomieniu e-sklepu.

W 2013 r. Grupa Kapitałowa TIM powiększyła się o spółki zależne ROTOPINO.PL
SA, zawiązane w Niemczech, Włoszech i Francji. Ich celem jest prowadzenie i
rozwój sprzedaży internetowej na każdym z trzech wymienionych rynków. Zmiany w
Centrum Logistycznym TIM SA w podwrocławskich Siechnicach, obsługującym także
ROTOPINO.PL SA, umożliwiają bowiem realizowanie dostaw zamówień na następny
dzień roboczy nie tylko w Polsce, ale i na pozostałe rynki europejskie.

TIM SA jest
liderem wśród sieci dystrybucji materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka
powstała w 1987 r. we Wrocławiu, od 1998 roku jest notowana na Giełdzie
Papierów Wartościowych w Warszawie. Sieć dystrybucji składa się z 30 oddziałów i
biur sprzedaży na terenie całej Polski. Sprzedaż prowadzona jest także przez
telefon oraz w internetowym Sklepie TIM.

Centrala
TIM SA znajduje się w Siechnicach k. Wrocławia, gdzie spółka posiada nowoczesne
centrum logistyczne.

1 października 2011 r. powstała Grupa Kapitałowa TIM, którą w Polsce wraz z TIM
SA tworzy notowana na New Connect ROTOPINO.PL S.A. z Bydgoszczy.