TIM rozpędza się dzięki e-commerce

Wiodący dystrybutor artykułów elektrotechnicznych w naszym
kraju, spółka TIM S.A. zamierza rozwijać sprzedaż poprzez sklep internetowy.
Przeprowadzona w firmie reorganizacja polegała na likwidacji terenowych
oddziałów handlowych i przekształceniu ich w biura handlowe. Teraz cała
sprzedaż realizowana jest z magazynu centralnego. Jednak przy znacznie
zwiększających się obrotach, dotychczasowy magazyn okazuje się być za mały;
przy obecnym modelu funkcjonowania firma potrzebuje co najmniej czterokrotnie
większej powierzchni składowania. 13 stycznia 2015 roku Walne Zgromadzenie
Akcjonariuszy podejmie decyzję o sprzedaży dotychczasowego centrum
logistycznego spółki. Nabywca, firma developerska, specjalizująca się w tego
typu inwestycjach, zobowiąże się do rozbudowy magazynu pod potrzeby TIM-u
(dodatkowe 30 tys. m2) i wynajęcia go spółce. Uzyskane ze sprzedaży środki
zostaną wykorzystane na wyposażenie i zautomatyzowanie „nowego” magazynu.
Szacuje się, że inwestycja pochłonie około 7,5 mln euro i będzie realizowana w
latach 2016-2017.

Na chwilę obecną ponad połowa sprzedaży realizowana jest
przez internet. Plany przewidują zwiększenie tej wartości w nadchodzącym roku o
kolejne 10 proc. Równocześnie zwiększany jest asortyment oferowanych produktów.
Obniżone koszty działalności pozwalają stosować konkurencyjne ceny. Atrakcyjne
ceny i zwiększona dostępność (24 h/dobę, z każdego miejsca, gdzie dociera sieć
internetowa) przyciągają do e-sklepu nowych klientów.

Efekty wprowadzanych zmian widać już było w wynikach III
kwartału – koszty spadły poniżej 15 proc. wartości obrotu. Cel na przyszły rok
to dalsze obniżenie kosztów do poziomu 13-14 proc. Jest sprawą oczywistą, że
podczas przeprowadzania zmiany modelu biznesowego i restrukturyzacji, wyniki
finansowe spółki się pogorszyły; to nieuniknione koszty wprowadzanych zmian.
Jednak ostatnio przedstawione wyniki pozwalają przypuszczać, że spółka już
wkrótce wyjdzie na plus. Przychody ze sprzedaży w III kwartale br. przekroczyły
147 mln zł i były wyższe o ponad 48 proc. niż w roku ubiegłym. Strata operacyjna
spadła z poziomu niemal 2 mln zł w zeszłym roku do 350 tys. zł w tym roku.