Rok 2016 w Grupie TIM:
rekordowe obroty, pierwszy od 2014 r. zysk na sprzedaży w TIM SA

W
minionym roku po raz pierwszy w historii TIM SA i Grupy Kapitałowej TIM
przychody ze sprzedaży przekroczyły 600 mln zł (odpowiednio 614,8 i 666,2 mln
zł). TIM – na przekór spadkom produkcji budowlano-montażowej – wypracował 8,2
mln zł zysku operacyjnego i 5,7 mln zł zysku netto.

Wzrosty obrotów w TIM SA i
Grupie wyniosły odpowiednio 14,9% i 15,7%. Niemal 70% przychodów ze sprzedaży
osiągniętych przez TIM w 2016 r. pochodziło z kanału online.

Przełomowy
rok

Wyniki po 2016 roku to
niewątpliwie olbrzymi sukces wdrożonego w 2013 r. unikalnego, hybrydowego
modelu sprzedaży TIM SA. Wyjątkowe połączenie kompetencji doświadczonych
handlowców z nieustannie udoskonalaną platformą internetową TIM.pl pozwoliło
osiągnąć nam ponadprzeciętne wzrosty, podczas gdy produkcja budowlano-montażowa
spadła w minionym roku o ponad 14%
– komentuje Krzysztof Folta, prezes zarządu
TIM SA.

Chociaż pozytywne efekty
zmiany modelu biznesowego było widać już wcześniej, to miniony rok przyniósł
prawdziwy przełom. TIM SA po raz pierwszy od 2014 r. osiągnął bowiem zysk na
sprzedaży (blisko 3,1 mln zł). Zysk operacyjny spółki wzrósł w minionym roku do
8,2 mln zł (o 16,4% w porównaniu z 2015 r.), zaś zysk netto – do 5,7 mln zł
(+8,2% r/r).

Rozruch
nowej spółki

Niższe niż rok temu wyniki
operacyjne i netto GK TIM (spadek odpowiednio o 47,5% oraz 66,1% – do 3,6 mln i
1,7 mln zł) to efekt uruchomienia od 1 lipca 2016 r. nowego podmiotu w ramach
Grupy – 3LP SA. Spółka świadczy usługi logistyczne zarówno na rzecz całej GK
TIM, jak i dla podmiotów zewnętrznych. Jak każde nowe przedsięwzięcie
biznesowe, na początku swojej działalności przyniosła straty – 4,6 mln zł na
poziomie EBIT i 2,3 mln zł na poziomie EBITDA. – Celem Zarządu 3LP SA jest
osiągnięcie w 2017 roku wyniku dodatniego na poziomie EBITDA
– mówi Krzysztof
Folta, będący także przewodniczącym rady nadzorczej 3LP SA.

Solidni
klienci

Wraz ze wzrostem obrotów,
przybywa nowych klientów TIM.pl. Taka sytuacja niesie ryzyko pozyskania
klientów o niższej solidności płatniczej. Tymczasem prowadzona przez TIM SA od
lat restrykcyjna i bezpieczna polityka w zakresie przyznawania limitów
kredytowych zaowocowała najniższym w niemal 30-letniej historii spółki poziomem
wartości należności przeterminowanych powyżej 30 dni w stosunku do należności
całkowitych (zaledwie 0,89% w grudniu 2016 r.).

To także zasługa zmiany
modelu biznesowego. Sprzedaż w kanale e-commerce charakteryzują zarówno większa
liczba transakcji płatnych online, tuż po złożeniu zamówienia, jak i mniejsze
salda oraz częstsze zakupy w porównaniu ze sprzedażą tradycyjną. A to przekłada
się na regularniejsze płatności ze strony klientów i wzrost bezpieczeństwa w
zakresie terminowego spływu należności
– wyjaśnia Krzysztof Folta.

***

TIM SA jest jednym z największych dystrybutorów
materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu,
od 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM, telefonicznie
oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: notowana na New Connect Rotopino.pl S.A.,

EL-IT SA, Sun Electro Sp. z o.o. i 3LP SA. Ostatnia z tych spółek – w 100%
należąca do TIM SA – jest operatorem nowoczesnego centrum logistycznego w
podwrocławskich Siechnicach. Realizuje ono dostawy zamówień złożonych na TIM.pl bezpośrednio do klienta lub
pod wskazany przez niego adres.