1300000 000 zł
obrotów – TIM.pl ma cztery lata!

Ponad
1164000 zamówień online złożyli klienci od początku istnienia e-sklepu
TIM SA. Jego start w lipcu 2013 r. spowodował prawdziwą rewolucję na rynku
dystrybucji artykułów elektrotechnicznych w Polsce. TIM.pl nieustannie się
rozwija – w ostatnich tygodniach klientom udostępniono nowe narzędzia: konfigurator
styczników oraz możliwość oceniania i komentowania produktów.

Cztery lata temu TIM SA jako
pierwszy w Polsce hurtowy dystrybutor elektrotechniki uruchomił sklep
internetowy, którego oferta (wraz z informacją o cenach) była i jest dostępna
dla wszystkich klientów – zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców – bez
wymogu wcześniejszej rejestracji.

Tym samym firma rozpoczęła
proces zmiany modelu działania – z tradycyjnej sieci hurtowni elektrycznych do
nowoczesnego dystrybutora elektrotechniki, oferującego dostęp do swojej oferty
za pośrednictwem wielu kanałów (multichannel). Składanie zamówień możliwe jest
poprzez stronę www.TIM.pl i aplikację mobilną mTIM, ale również drogą telefoniczną,
e-mailowo, a także za pośrednictwem ogólnopolskiej sieci biur i przedstawicieli
handlowych.

Garść
statystyk

Nieustannie rośnie liczba
produktów dostępnych „od ręki”, a więc wysyłanych w miejsce wskazane przez
klienta w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia (w dni robocze). Tuż po
uruchomieniu sprzedaży było ich 11.000, zaś pod koniec czerwca 2017 r. – już
niemal 78.000. Jeśli doliczyć do tego towar dostępny na zamówienie (zazwyczaj w
ciągu kilku-kilkunastu dni), okaże się, że stali klienci TIM SA z sektora B2B
mają obecnie dostęp do ok. 165.000 unikalnych produktów.

Już pół roku po uruchomieniu
sprzedaży online obroty z tego kanału stanowiły 1/3 wszystkich przychodów ze
sprzedaży TIM SA. W kwietniu 2014 r. ich udział przekroczył 50%, a od grudnia
2016 r. nie spada poniżej 70%.

Przed wdrożeniem zmiany
modelu biznesowego założyliśmy, że docelowy udział e-commerce w obrotach TIM-u
będzie wahał się w przedziale 70-80%. Cel został zatem osiągnięty
– mówi Artur
Piekarczyk, członek Zarządu i dyrektor ds. handlowych TIM SA.

Przez cztery lata istnienia
działania e-sklepu TIM SA (od lipca 2013 r. do czerwca 2017 r.) łączne
przychody spółki z handlu online wyniosły ponad 1,3 mld zł. Najbardziej
wartościowe spośród niemal 1,165 mln zamówień opiewało na 1.543.631,43 zł. Z
kolei najdłuższe zamówienie składało się aż z 509 wierszy.

Pierwsze
takie narzędzie – nie tylko w polskim internecie

Serwis dostępny obecnie pod
adresem TIM.pl w bardzo niewielkim stopniu
przypomina e-sklep, który wystartował cztery lata temu. Przez ten czas zmieniło
się nie tylko logo TIM-u i wygląd samej strony, lecz przede wszystkim
narzędzia, z jakich może korzystać klient, dokonując zakupów.

Wśród nich sporą
popularnością cieszą się konfiguratory, umożliwiające skorzystanie online z
wysoce specjalistycznej wiedzy i porad, dostępnych wcześniej wyłącznie podczas
bezpośredniego, osobistego kontaktu z doświadczonym profesjonalistą pracującym
w TIM SA. Kilka tygodni temu klienci TIM.pl
uzyskali dostęp do bardzo innowacyjnego i unikalnego nie tylko na polskim rynku
konfiguratora styczników. Określając parametry elektryczne stycznika,
otrzymujemy listę urządzeń spełniających zadane parametry wraz z listą
pasujących do nich elementów, takich jak styki pomocnicze czy zabezpieczenia
termiczne.

Konfigurator styczników
dostępny jest dla wszystkich, bez konieczności wcześniejszego logowania się. To
proste w użyciu, lecz niezwykle złożone pod kątem analizowanych parametrów
narzędzie znacząco ułatwia dobór styczników wraz z akcesoriami. Klient nie musi
określać wszystkich niemal 50 dostępnych parametrów, jednak im więcej ich
wskaże, tym precyzyjniejszy będzie dobór produktu. Wybrane podzespoły
wyświetlają się na końcu konfiguratora, skąd można dodać je do koszyka, a
następnie złożyć zamówienie. Zasoby konfiguratora są systematycznie poszerzane
– obecnie obejmują ofertę dziewięciu producentów styczników.

„Technologia Innowacje
Mobilność” to nasze motto. I tego się trzymamy, to nasza recepta na sukces i
rozwój. Za sprawą takich narzędzi jak konfigurator styczników dajemy klientom
innowacyjny dostęp do informacji z dowolnego miejsca na świecie, z
wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii
– mówi Artur Piekarczyk.

Komentowanie
i rabatowanie

TIM.pl
oferuje coraz szerszy asortyment często wysoce specjalistycznych produktów. W
internecie niewiele jest miejsc, gdzie w profesjonalny sposób można wymieniać
się opiniami na ich temat. TIM SA postanowił wypełnić tę lukę, tworząc na TIM.pl specjalną przestrzeń dyskusyjną. Klienci mogą
wypowiadać się o stosunku jakości do ceny, wykonaniu, trwałości, bezawaryjności
oraz montażu produktów oferowanych w e-sklepie TIM SA. Za każdą opinię otrzymują
punkty, które mogą wymienić na kody rabatowe do wykorzystania podczas zakupów
na TIM.pl.

To jedno z nielicznych
miejsc w polskim internecie, gdzie można wymienić się tak szczegółowymi
opiniami na temat asortymentu z branży elektrotechnicznej. Co więcej, ich
autorzy mają szansę przyczynić się do udoskonalenia komentowanych produktów –
ich wypowiedzi są czytane także bezpośrednio przez samych producentów.
Stworzyliśmy zatem platformę wymiany opinii nie tylko wśród samych klientów,
lecz pomiędzy użytkownikami i producentami
– podkreśla Artur Piekarczyk.

Trwają prace na nową odsłoną
TIM.pl. Wersję 2.0 e-sklepu TIM SA ma
cechować jeszcze lepsze dopasowanie do preferencji i oczekiwań poszczególnych
klientów zarówno oferowanych produktów, jak i dostępnych narzędzi.

***

TIM SA jest największym dystrybutorem
materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu,
od 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM, telefonicznie
oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: notowana na New Connect Rotopino.pl S.A.,

EL-IT SA, Sun Electro Sp. z o.o. i 3LP SA. Ostatnia z tych spółek – w 100%
należąca do TIM SA – jest operatorem nowoczesnego centrum logistycznego w
podwrocławskich Siechnicach. Realizuje ono dostawy zamówień złożonych na TIM.pl bezpośrednio do klienta lub
pod wskazany przez niego adres.