Rok 2017 w Grupie TIM: rekordowe
719,2 mln zł obrotów, przybywa klientów spółki logistycznej

W
minionym roku przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej TIM wzrosły o 7,8% r/r,
przekraczając po raz pierwszy w historii 700 mln zł. Wzrost obrotów w TIM SA
był również istotny (o 6,6%) – wyniosły one ponad 655,7 mln zł. 71% tej kwoty
przyniósł kanał online. Dynamicznie rośnie sprzedaż usług logistycznych
świadczonych przez 3LP SA klientom spoza GK TIM.

Wyższe przychody ze
sprzedaży to w TIM SA efekt intensywnych działań prosprzedażowych, uatrakcyjniania
oferty asortymentowej, a także większej liczby klientów, w tym lojalnych i
dokonujących regularnie zakupów.

Stałym klientom TIM oferuje
atrakcyjne promocje i bardzo często najlepsze ceny w Polsce. Dodatkowo stale
analizujemy poziom sprzedaży poszczególnych produktów, by wzbogacać ofertę w
tych grupach asortymentowych, które cieszą się największym zainteresowaniem
oraz generują wyższą marżę, a ewentualnie rezygnować z najsłabiej rotujących
produktów. Celowość naszych działań potwierdza z jednej strony roczny wzrost
rentowności brutto na sprzedaży o jeden punkt procentowy, zaś z drugiej – ponad
ośmioprocentowy wzrost liczby klientów kluczowych
– mówi Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM SA. To klienci, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonali zakupów o wartości przekraczającej 1500 zł miesięcznie.

Warto zwrócić uwagę na
spadający z roku na rok udział kabli i przewodów w przychodach ze sprzedaży.

W 2017 r. ta grupa produktów przyniosła 215,7 mln zł, tj. o 2,7% mniej niż w
2016 roku. To efekt zamierzonych działań ze strony TIM SA. Kable i przewody wykazują
bowiem wrażliwość na koniunkturę na rynku budownictwa, od której TIM w
ostatnich latach stopniowo się uniezależnia, a dodatkowo charakteryzują się
niższymi marżami niż te, jakie są osiągane na innych grupach produktów. Jednocześnie
rośnie sprzedaż specjalistycznych kabli

i przewodów, wykorzystywanych w przemyśle, przede wszystkim w utrzymaniu ruchu.
Umożliwia ona wykorzystanie całodobowych zdolności do konfekcjonowania dla
pojedynczego klienta oraz generuje wyższy poziom marży.

Niższe
jednostkowe zyski

TIM SA osiągnął w 2017 r.
701 tys. wyniku na sprzedaży (wobec 3,07 mln zł w 2016 r.), 1,28 mln zł zysku

z działalności operacyjnej (8,2 mln zł w 2016 r.), niemal 1,1 mln zysku brutto
(7,94 mln zł w 2016 r.) i 732 tys. zł zysku netto (5,67 mln zł w 2016 r.).

Największy wpływ na
osiągnięty przez TIM wynik na sprzedaży miały wyższe o 2,8 mln zł odpisy aktualizujące
i likwidacja zapasów oraz wyższe o 7,5 mln zł koszty obsługi logistycznej,
wynikające
z dynamicznego wzrostu poziomu sprzedaży. Znacznie niższy niż w 2016 r. wynik
na pozostałej działalności operacyjnej (577 tys. zł vs 5,13 mln zł) wynika z
realizacji w 2016 r. jednorazowej transakcji sprzedaży należącej do spółki
nieruchomości we Wrocławiu
– wyjaśnia Piotr Tokarczuk, członek zarządu i
dyrektor finansowy TIM SA.

Niemal
100-procentowy wzrost sprzedaży usług

Grupa Kapitałowa TIM
zanotowała w 2017 r. 3,84 mln zł straty netto wobec 1,67 mln zł zysku netto

w 2016 r.

Najistotniejszy wpływ na
negatywny wynik finansowy miała strata netto wygenerowana przez 3LP SA, wynikająca
z jeszcze niepełnego wykorzystania w 2017 r. potencjału centrum logistycznego w
podwrocławskich Siechnicac
h – mówi Piotr Tokarczuk.

Miniony rok to jednak okres
bardzo dynamicznego rozwoju 3LP SA. Przychody spółki wzrosły do ponad

60 mln zł i zostały wygenerowane zarówno ze sprzedaży usług logistycznych do
Grupy Kapitałowej TIM, jak i dzięki pozyskaniu kolejnych zewnętrznych partnerów
biznesowych, reprezentujących i przemysł, i sektor usług. Są wśród nich m.in.
jeden z największych internetowych sprzedawców opon oraz akcesoriów
samochodowych w Polsce

i Europie czy międzynarodowy dystrybutor suplementów diety, który z Siechnic
wysyła zamówienia do 12 państw Unii Europejskiej. Udział klientów spoza Grupy
TIM w przychodach spółki wyniósł 12,06%.

Spodziewamy się, że 3LP SA
uzyska pełną zdolność operacyjną w połowie 2018 roku. W najbliższym czasie
udział przychodów z usług wykonywanych dla klientów spoza Grupy Kapitałowej TIM
wzrośnie do 25-30%. Naszym długofalowym celem jest osiąganie przez 3LP SA 50%
przychodów z usług wykonywanych na rzecz klientów spoza Grupy
– deklaruje
Krzysztof Folta.

Powody
do optymizmu

Przypomnijmy, że ze
wstępnych szacunków wynika, że pod względem przychodów ze sprzedaży netto
towarów i usług związanych bezpośrednio ze sprzedażą I kwartał 2018 r. był
drugim w całej ponad 30-letniej historii TIM SA.

Obroty spółki przekroczyły bowiem
176,7 mln zł i były o niemal 20% wyższe niż w analogicznym okresie 2017 r. Sprzedaż
online w całym I kw. 2018 r. przyniosła ponad 123,88 mln zł, co oznacza wzrost
o 16,6%

w stosunku do pierwszych trzech miesięcy 2017 r.

***

TIM SA jest największym dystrybutorem
materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu,
od 1998 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM, telefonicznie
oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: notowana na New Connect Rotopino.pl S.A.,

EL-IT SA, Sun Electro Sp. z o.o. i 3LP SA. Ostatnia z tych spółek – w 100%
należąca do TIM SA – jest operatorem nowoczesnego centrum logistycznego w
podwrocławskich Siechnicach. Realizuje ono dostawy zamówień złożonych na TIM.pl bezpośrednio do klienta lub
pod wskazany przez niego adres.

Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.