Rok
2018 w Grupie TIM: rekordowe obroty, wzrost zysku netto o 1295%,
najwyższa w historii skonsolidowana EBITDA

Ponad 830,2 mln zł przychodów ze
sprzedaży (+15,4% r/r) i niemal 15,1 mln zł zysku netto (wobec 3,8 mln zł straty) odnotowała w 2018 roku Grupa Kapitałowa TIM. TIM SA,
odpowiedzialny za 90,5% przychodów Grupy, również zakończył rok z najwyższymi w
historii obrotami (751,5 mln zł, +14,6% r/r). Przychody Grupy ze sprzedaży
usług logistycznych świadczonych przez 3LP SA wzrosły aż o 251% r/r, do 14,4
mln zł.

Intensywne
działania prosprzedażowe w połączeniu z atutami stanowiącymi przewagę
konkurencyjną TIM-u przyniosły kolejny rekord poziomu obrotów zarówno spółki, jak i całej
Grupy.

– Z
innymi graczami na rynku wygrywamy przede wszystkim szerokością oferty
asortymentowej, stale dostosowywanej do oczekiwań klientów, oraz jej
dostępnością. Pod koniec 2018 r. naszą ofertę magazynową, a więc stale dostępną
w centrum logistycznym i wysyłaną do klienta w 24 godziny od złożenia
zamówienia, stanowiło ponad 68 tysięcy unikalnych produktów
– podkreśla
Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA.

Są powody do zadowolenia

Rosnącym
obrotom towarzyszy wzrost liczby klientów TIM-u. W 2018 r. zakupów w TIM-ie
dokonało ponad 30tysięcy klientów, o 10,5% więcej niż rok wcześniej. O 9,8%
r/r, do prawie 11,2 tys., wzrosła liczba klientów kluczowych TIM-u, a więc
realizujących w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupy o wartości ponad 1500 zł
miesięcznie.

Niemal
71% przychodów TIM-u (i ponad 70% całej Grupy) przyniosła sprzedaż online.

– Z
danych Google Analytics wynika, że w 2018 roku TIM.pl znalazł się w czołowej pięćsetce
polskich platform online. Liczba sesji w naszym e-sklepie przekroczyła 8 milionów,
a średni czas sesji wyniósł 8 minut
i 10 sekund. Oba te wskaźniki wzrosły o 7% w stosunku do 2017 roku – wylicza
Piotr Nosal, dyrektor handlowy, a od 1 kwietnia 2019 r. także członek Zarządu
TIM SA. – Jeśli dodać do tego, że sprzedaż przez TIM.pl na dzień roboczy była w
2018 roku wyższa o niemal 17% od poziomu z roku 2017, mamy powody do
zadowolenia. Dziękujemy naszym klientom za zaufanie
– dodaje Piotr Nosal.

Zyskowny rok

TIM
SA zanotował w 2018 r. 10,2 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost aż o niemal
1295% w porównaniu z rokiem 2017 (732 tys. zł). To przede wszystkim zasługa rekordowych
przychodów ze sprzedaży. Warto jednak zwrócić uwagę także na wzrost kosztów
operacyjnych (do 736,7 mln zł, +12,5% r/r), który był jednak o 2,1 p. proc.
niższy od wzrostu przychodów.

Grupa
Kapitałowa TIM zakończyła rok 2018 zyskiem netto w wysokości niemal 15,1 mln zł
wobec 3,8 mln zł straty rok wcześniej. Zysk z działalności operacyjnej osiągnął
niemal 19,9 mln zł (vs 3,2 mln straty zł w 2017 r.). Na poziomie EBITDA (zysk z
działalności operacyjnej, powiększony o koszty amortyzacji) Grupa osiągnęła najwyższy
w historii wynik – ponad 31 mln zł, o 328% więcej niż w 2017 roku.


Tak duża poprawa w zakresie zysku na działalności operacyjnej to przede
wszystkim efekt poprawy rentowności działalności podstawowej TIM SA oraz
logistycznej spółki 3LP SA. Na wynik netto Grupy wpłynął także dodatni wyniki
na pozostałej działalności operacyjnej, związany ze sprzedażą nieruchomości
przez 3LP
– wyjaśnia Piotr Tokarczuk, członek Zarządu i dyrektor finansowy TIM
SA.

Historyczny rok 3LP

Sprzedaż
3LP SA do klientów spoza Grupy TIM (bez najmów) wzrosła do niemal 15,6 mln zł,
co oznacza wzrost aż o 317%. W obszarze usług logistycznych udział klientów
spoza GK TIM wyniósł 27,5%. Ten wskaźnik oznacza, że jeden z głównych celów
strategicznych, który zakładał osiągnięcie w 2018 r. udziału przychodów z klientów zewnętrznych na poziomie 25-30%, został zrealizowany. Całkowite
przychody 3LP SA wyniosły w 2018 r. 74,2 mln zł, o ponad 23% więcej niż w roku
2017.

Dla
logistycznej spółki z Grupy TIM rok 2018 był przełomowy. 3LP po raz pierwszy
zanotowało bowiem dodatnie wyniki finansowe na wszystkich poziomach rachunku
zysków i strat. Wygenerowało również dodatnie przepływy z działalności
operacyjnej w kwocie ponad 6 mln zł.

Miniony
rok był czasem zmian w pozostałych spółkach zależnych TIM-u. W stan likwidacji postawiona
została spółka Sun Electro Sp. z o.o. W grudniu 2018 r. TIM całkowicie wycofał
się z Elit SA, zwiększając jednocześnie do 100% zaangażowanie w bydgoskiej
spółce Rotopino.pl SA (w Grupie TIM od 2011 r.), która zanotowała rekordowe
przychody ze sprzedaży (61,3 mln zł) i 123 tys. zł zysku netto wobec 664 tys.
zł straty w 2017 r.

Pierwszy raport zintegrowany

Sprawozdanie
Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej TIM za 2018 rok ma – po raz pierwszy w
historii – formę raportu zintegrowanego, co oznacza, że Grupa TIM po raz pierwszy
na tak szeroką skalę raportuje dane niefinansowe.


Zdecydowaliśmy się na ten krok, mimo że Grupa nie podlega jeszcze prawnemu
obowiązkowi publikacji informacji niefinansowych
– podkreśla Barbara
Matkowska-Włosek, dyrektor marketingu TIM SA. – To w dużej mierze efekt również
pierwszego w historii TIM-u spotkania konsultacyjnego z interesariuszami,
przeprowadzonego w formule sesji dialogowej, zgodnie z zasadami standardu
AA1000SES. Jego przebieg potwierdził, że interesariusze są głęboko zainteresowani
naszym podejściem do zasad odpowiedzialnego biznesu. W trakcie spotkania nasi
partnerzy biznesowi i społeczni przekazali nam swoje rekomendacje dotyczące
między innymi zakresu raportowanych informacji niefinansowych. Równolegle
przeprowadziliśmy ankietę na temat naszego zaangażowania społecznego wśród
ogółu pracowników
– dodaje Barbara Matkowska-Włosek.

Raport
zintegrowany Grupy TIM został przygotowany według wytycznych międzynarodowego
standardu raportowania niefinansowego Global Reporting Initiative (GRI
Standards).

***

TIM SA jest największym hurtowym
dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce (według miesięcznika
„Elektrosystemy”, nr 11/2018). Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. TIM stawia na omnichannel –
sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM,
telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Przez ćwierć wieku TIM sprzedawał wyłącznie
za pośrednictwem ogólnopolskiej sieć hurtowni elektrycznych. W 2013 r. firma
zmieniła model biznesowy, stawiając na e-commerce i sprzedaż poprzez TIM.pl. To najprawdopodobniej
największa taka transformacja cyfrowa w polskim handlu B2B.

Strategia TIM-u jest oparta na połączeniu
wieloletniej wiedzy o rynku, którą posiadają przedstawiciele handlowi, z
technologiami e-commerce (tzw. hybrydowy model sprzedaży). W 2018 r. niemal 71% obrotów
spółki (tj. 532,8 z 751,5 mln zł) pochodziło ze sprzedaży online.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z
elektronarzędziami w Polsce i Europie Zachodniej) i 3LP SA. Druga z tych spółek jest operatorem
centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt specjalizuje się w
obsłudze podmiotów (także spoza Grupy TIM) działających w sektorze e-commerce.

Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.