Data: 11 kwietnia 2019 roku

Miejsce: Warszawa

Temat: Omówienie sytuacji biznesowej i finansowej Grupy TIM
po 2018 roku oraz prezentacja strategii na lata 2019-2021

TIM znalazł
drogę do przebicia miliarda złotych obrotów

TIM, największy w Polsce
dystrybutor materiałów elektrotechnicznych, ma za sobą bardzo udany okres. W
2018 roku spółka zanotowała najwyższe w historii skonsolidowane przychody,
przekraczające 830 mln zł (+15% rdr) oraz rekordową wartość skonsolidowanego wyniku
EBITDA, który wzrósł z 7,3 do 31,1 mln zł. W zeszłym roku miał również miejsce
przegląd opcji strategicznych i ich realizacja wobec niektórych spółek
zależnych – w rezultacie w ramach Grupy z pięciu spółek zależnych pozostały
dwie: logistyczna 3LP (bez zmian) oraz zajmująca się e-commerce B2C Rotopino.pl
(dokupienie akcji do 100%). Zmiany w pionie handlu i polityce handlowej samego
TIM-u (jednostkowo) przyczyniły się nie tylko to wzrostu obrotów o 15% (o 96
mln zł, +15% rdr), ale również do wzrostu generowanych marż (marża brutto na
sprzedaży +1,3 pkt. proc., zysk brutto na sprzedaży +24% rdr).

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/11.04.2019_TIM_2.jpgWypłaciliśmy także 22 mln zł dywidendy, czyli aż złotówkę na akcję, rekompensując
akcjonariuszom cierpliwość i wiarę w nasz sukces po zmianie modelu biznesowego.
Widzimy, że model działa
– podkreślił Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM
S.A.

Skąd wynika sukces handlowy
TIM-u?

Należy wyróżnić kilka elementów tego sukcesu. To wzrost liczby stałych,
lojalnych klientów, wzrost całej bazy klientów, wzrost segmentu instalatorów i
przemysłu, a także silny e-commerce
– powiedział Piotr Nosal, nowo powołany
Członek Zarządu ds. Handlowych w TIM S.A.

W tym ostatnim obszarze warto
zauważyć silnie pozytywne trendy i bardzo dobre wartości bezwzględne na tle
średnich rynkowych w takich głównych obszarach, jak współczynniki odrzuceń
(21%) i konwersji (ponad 4,5%) czy średni czas trwania sesji (ponad 8 minut).

Z kolei analizując finanse TIM-u
– zarówno w ujęciu jednostkowym, jak i skonsolidowanym – należy zwrócić uwagę
na skokowy wzrost wygenerowanych zysków oraz marż.

I to pomimo konkurencyjnego rynku – podkreślił Piotr Tokarczuk, Członek
Zarządu ds. Finansowych w TIM S.A.

Na wynik EBITDA TIM-u pozytywnie wpłynęła także stabilizacja polityki
magazynowej. Wśród czynników negatywnych są wynagrodzenia, koszty logistyki czy
IT. Natomiast trzeba zauważyć, że jest to również efekt sukcesu, gdyż w 2018
roku zostały uruchomione wszystkie premie dla pracowników
– dodał CFO Piotr
Tokarczuk.

Wskazał również, że TIM odpisał 2,3
mln zł wartości niematerialnych – tych utworzonych do 2015 roku włącznie.
Jednocześnie podkreślił dużą efektywność zarządzania kapitałem obrotowym
(niewielki przyrost przy znacznej dynamice obrotów), a także silne przepływy
operacyjne, zdrową strukturę bilansu, bezpieczne wskaźniki płynności i
zadłużenia całej Grupy.

TIM dba przy tym o wszystkich
interesariuszy.

/wp-content/uploads/tl_files/klienci/nowy/TIM/11.04.2019_TIM_3.jpgNie podlegamy jeszcze raportowaniu niefinansowemu, ale właśnie z
szacunku dla interesariuszy zdecydowaliśmy się na pierwszą publikację raportu zintegrowanego
i aktywnie komunikujemy się z interesariuszami
– wskazała Barbara
Matkowska-Włosek, Dyrektor Marketingu w TIM S.A.

Najważniejsze aspekty
raportowania niefinansowego to jakość obsługi klientów i ich satysfakcja,
przyjazne miejsce pracy, zatrudnienie, rozwój i edukacja pracowników, zdrowie i
bezpieczeństwo pracowników, wpływ na środowisko oraz zaangażowanie społeczne. W
tym aspekcie warto zauważyć, że trzy działania realizowane przez TIM zostały
docenione i zauważone przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w 17. edycji
największego w Polsce przeglądu aktywności CSR.

Natomiast w ramach aktywności
czysto biznesowych TIM przedstawił strategię na lata 2019-2021. Ze względu na
trwający przegląd opcji strategicznych dla spółek zależnych – na razie w zakresie
jednostkowym.

Ta trzyletnia strategia zakłada przekroczenie miliarda złotych obrotów
przy istotnym wzroście rentowności na poziomie EBITDA do 3,6%. Rynek e-commerce
B2B rozwija się cztery razy szybciej niż B2C, co również będzie naszą siłą
napędową. Do 2020 roku światowa wartość e-commerce B2B dojdzie do 6,7 bln USD,
z czego w Polsce można oczekiwać 344 mld zł
– wskazał Prezes Krzysztof
Folta.

TIM rozwija też innowacyjne modele sprzedażowe, jak dropshipping, model
B2B2C i marketplace, które łącznie powinny odpowiadać za 10% obrotów. Stawiamy
na efektywność, zwinność i bezpieczeństwo
– dodał Prezes Folta.

Więcej informacji można znaleźć w
materiałach prasowych, prezentacji oraz raporcie okresowym. Linki dostępne są
poniżej.

Linki:

Prezentacja z konferencji – link

Informacja prasowa nt. strategii 2019-2021 – link

Informacja prasowa nt. wyników 2018 – link

Raport okresowy Grupy TIM za 2018 rok – link

Zapis wideo konferencji prasowej – link