I
półrocze 2019 r. w Grupie TIM: najwyższe w historii obroty i EBITDA

W I połowie 2019 r. przychody ze
sprzedaży Grupy Kapitałowej TIM wyniosły 417,7 mln zł, tj. o 6,5% więcej niż w
analogicznym okresie 2018 r. To najlepsze pod względem przychodów I półrocze w historii Grupy. Temu rekordowi towarzyszy równie imponujący wynik EBITDA (niemal
24,8 mln zł, tj. aż +78,1% rdr.) oraz prawie 8,5 mln zł zysku netto (+27,2%
rdr.). Już 1/3 przychodów 3LP SA z usług logistycznych pochodziła w I półroczu
2019 r. od podmiotów spoza Grupy TIM.

Dynamika
wzrostu obrotów TIM-u, odpowiadającego za 90% przychodów Grupy, była zbliżona
do dynamiki całej Grupy (+6,1% rdr.), co zaowocowało także najwyższymi w
historii spółki przychodami ze sprzedaży za I półrocze – ponad 376,1 mln zł, z czego 70,1% wygenerował kanał e-commerce.
Jednostkowa EBITDA wzrosła o 179%, do 18,5 mln zł.

Coraz
więcej klientów, stały rozwój asortymentu

Zysk
na sprzedaży TIM SA wzrósł aż o 265% rdr., osiągając 15,3 mln zł i to pomimo
wysokiej konkurencji na rynku.

To
efekt przede wszystkim procentowej marży brutto, wyższej o 2,35 punktu
procentowego niż przed rokiem
– wyjaśnia Krzysztof Folta, prezes zarządu TIM
SA. – Cieszy nas także stale rosnąca (na koniec czerwca 2019 r. wyższa o 10,2% od
stanu na koniec czerwca 2018 r.) liczba klientów kluczowych, a więc realizujących
sprzedaż wyższą niż 1500 zł miesięcznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Niemal
równie szybko (o 9,5%, porównując koniec czerwca 2019 r. i czerwca 2018 r.)
wzrosła także liczba
lojalnych klientów, a więc takich, którzy w ostatnich 12 miesiącach dokonali
zakupów w co najmniej sześciu z nich. Grono regularnie korzystających z naszej
platformy TIM.pl jest zatem coraz większe
– dodaje Krzysztof Folta.

Zjawiskiem
pozytywnym jest również zmiana procentowego udziału poszczególnych grup
klientów w przychodach ze sprzedaży TIM SA. W I półroczu 2019 r. aż o 3,4 pkt.
proc. wzrósł udział przychodów od instalatorów, a o 2,5 pkt. proc. spadł udział
resellerów, a więc pośredników – przede wszystkim sklepów i hurtowni elektrycznych.

W
celu utrzymania przewagi konkurencyjnej TIM stale analizuje i wzbogaca swoją
ofertą produktową. Na koniec czerwca 2019 r. platforma TIM.pl miała w ofercie
207 750 unikalnych indeksów (z czego blisko 60 tys. dostępnych w 24 h) wobec
198 300 na koniec czerwca 2018 roku.


Jeśli dodać do tego wzrost liczby unikalnych użytkowników do 1,08 mln (+6,01%
rdr.), transakcji (+2,72% rdr.) oraz 433. miejsce wśród ponad 7000 polskich
platform handlu online, mamy powody do zadowolenia
– komentuje Piotr Nosal,
członek zarządu i dyrektor handlowy TIM SA. – Nieustannie pracujemy nad nowymi
rozwiązaniami, które uczynią TIM.pl jeszcze atrakcyjniejszym i przyjaźniejszym
dla klientów miejscem
– dodaje Piotr Nosal.

Współpraca
3LP i IKEA

Ponad
sześcioprocentowemu wzrostowi skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży towarzyszył
wolniejszy (+4,2% rdr.) wzrost kosztów operacyjnych. To w dużej mierze
efekt większego wykorzystania możliwości operacyjnych centrum logistycznego w
Siechnicach, którego operatorem jest 3LP SA, oraz efektywnego zarządzania
pozostałymi kosztami.

– Pierwsze półrocze 2019 roku przyniosło w 3LP
między innymi rozpoczęcie operacyjnej realizacji kontraktu z IKEA. To właśnie z
Siechnic trafia do polskich klientów tej szwedzkiej marki ponad 6000 produktów,
które uprzednio zamówili online, przede wszystkim akcesoria wyposażenia wnętrz
i małe meble
– mówi Piotr Tokarczuk, członek zarządu i dyrektor finansowy TIM
SA. – To między innymi w efekcie tej współpracy w I półroczu 2019 r. udział
przychodów 3LP z usług logistycznych od klientów spoza Grupy TIM wzrósł do 32%.
Krótkoterminowym celem jest zwiększenie tego wskaźnika do około 40%, a w
dłuższej perspektywie – do 50%
– dodaje Piotr Tokarczuk.

W trzeciej ze spółek wchodzących w skład Grupy
Kapitałowej TIM, czyli bydgoskiej Rotopino.pl SA, trwają zawansowane prace
związane z wykorzystaniem synergii wewnątrzgrupowych w zakresie handlu,
logistyki i zakupów. W I półroczu 2019 r. spółka zanotowała pozytywne wyniki na
wszystkich poziomach rachunku zysków i strat. Sfinalizowano także wycofanie jej akcji z obrotu na rynku NewConnect.

1% zysku brutto na działania
prospołeczne

O ile I kwartał 2019 r. upłynął w TIM-ie na pracach
dotyczących strategii średnioterminowej spółki na lata 2019-2021, o tyle II
kwartał poświęcono na finalne wyznaczenie kierunków odpowiedzialnego biznesu
TIM SA, również na najbliższe trzy lata. Po publikacji pierwszego w historii
Grupy TIM raportu zintegrowanego (za rok 2018) stworzenie strategii „TIM pro”
było kolejnym, naturalnym krokiem rozwoju całej organizacji w obszarze
zrównoważonego biznesu.

Zmieniając model biznesowy i zdecydowanie
stawiając na kanał online, byliśmy pionierem wśród dystrybutorów
elektrotechniki w Polsce, który wyznaczyły nowy kierunek rozwoju tego segmentu
rynku. Nasze ambicje są większe – chcemy wyznaczać trendy w branży, przynosząc
dodatkowe korzyści otoczeniu, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju
– wyjaśnia Krzysztof Folta, prezes zarządu
TIM SA.

Trzy kierunki wyznaczone w strategii „TIM pro” dotyczą
działań: profesjonalnych (transparentność i etyka biznesu, niezawodna jakość
usług, rozwój pracowników, monitoring wpływu na środowisko), proaktywnych (upowszechnianie
nowoczesnych i proekologicznych rozwiązań, dialog z otoczeniem, rozwój wspólnie
z klientami) i prospołecznych (akcje wolontariatu pracowniczego, promowanie aktywnego trybu
życia i wspierania lokalnych społeczności).

Przez najbliższe trzy lata na działania
prospołeczne będziemy przeznaczać co najmniej 1% zakładanego na dany rok zysku
brutto TIM SA
– deklaruje Krzysztof Folta.

***

TIM SA jest największym hurtowym
dystrybutorem artykułów elektrotechnicznych w Polsce (według miesięcznika
„Elektrosystemy”, nr 5/2019). Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. TIM stawia na omnichannel –
sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM,
telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Przez ćwierć wieku TIM sprzedawał wyłącznie
za pośrednictwem ogólnopolskiej sieć hurtowni elektrycznych. W 2013 r. firma
zmieniła model biznesowy, stawiając na e-commerce i sprzedaż poprzez TIM.pl. To najprawdopodobniej
największa taka transformacja cyfrowa w polskim handlu B2B.Strategia TIM-u jest
oparta na połączeniu wieloletniej wiedzy o rynku, którą posiadają przedstawiciele
handlowi, z technologiami e-commerce (tzw. hybrydowy model sprzedaży). W 2018
r. niemal 71% obrotów spółki (tj. 532,8 z 751,5 mln zł) pochodziło ze sprzedaży
online.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z
elektronarzędziami w Polsce i Europie Zachodniej) i 3LP SA. Druga z tych spółek
jest operatorem centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt
specjalizuje się w obsłudze podmiotów (także spoza Grupy TIM) działających w
sektorze e-commerce.

Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.