Data: 23 kwietnia 2020 roku
Temat: Omówienie sytuacji Grupy TIM po roku 2019 oraz perspektyw na kolejne okresy
TIM wyjdzie wzmocniony z koronazawirowań
– Rok 2019 to w obecnych uwarunkowaniach prehistoria, pierwszy kwartał to historia, a staramy się żyć dniem dzisiejszym. Jesteśmy spółką giełdową, więc oczywiście interesuje Państwa też rok 2019. Najciekawsze zapewne będą komentarze i spostrzeżenia – w ten sposób rozpoczął wideokonferencję Krzysztof Folta, Prezes Zarządu TIM S.A.
Warto zauważyć, że w roku 2019 Grupa TIM wypracowała rekordowe wyniki (EBITDA +71% rdr, do 53 mln zł) przy najwyższych w historii przychodach (+7%, 890 mln zł). Co więcej, porównanie dynamik sprzedaży dla branży oraz TIM-u pokazuje mocne nożyce na korzyść TIM-u. I to jeszcze przed pandemią, kiedy to na znaczeniu zyskała domena TIM-u: e-commerce.
– Rynek e-commerce B2B mocno nam sprzyja. Jego wartość
dynamicznie rośnie i już zaraz Polska będzie czwarta w Europie po Wlk. Brytanii, Niemczech i Francji. Badania wskazują przy tym, że o ile niska cena pozostaje wysoko w rankingu ważności, o tyle kupujący wyżej cenią jakość produktu i wiarygodność dostawcy. A TIM ma przy tym najszerszą ofertę na rynku realnie dostępną z magazynu i stale ją poszerza w ślad za rosnącą liczbą SKU w koszykach klientów – wskazał Piotr Nosal, Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy TIM S.A.
– Realizowaliśmy szereg działań optymalizacyjnych wewnątrz organizacji, na styku z klientami i z dostawcami, ciągle się zmieniamy, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby rynku. Decyzje podejmujemy na bazie rozbudowanej analiW efekcie pomimo wysokiej konkurencyjności potrafimy podnosić marże – dodał Piotr Nosal.
To właśnie umiejętne sterowanie sprzedażą, w której systematycznie rośnie udział produktów z wyższą marżą, w głównej mierze odpowiada za olbrzymi wzrost zysków TIM-u.
– W samym TIM-ie 10 mln zł wzrostu EBITDA wynikało właśnie z wyższej marży procentowej, a kolejne 8 mln zł ze wzrostu skali działania. Utrzymaliśmy jednocześnie dyscyplinę kosztową. Możemy pochwalić się również mocnym generowaniem gotówki. Pomimo wypłaty 17,7 mln zł dywidendy zwiększyliśmy stan środków pieniężnych w grupie z 2,2 mln zł do 17,4 mln zł – podkreślił Piotr Tokarczuk, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy TIM S.A.
Poza szczegółowym wyjaśnieniem poszczególnych pozycji kreacji EBITDA i cash flow na poziomie jednostkowym i skonsolidowanym, uczestnicy spotkania mieli możliwość posłuchania również m.in. o wpływie MSSF16 na raportowane wyniki i pozycje bilansowe (wzrost m.in. EBITDA, długu netto i aktywów trwałych, spadek zysku netto).
Przedstawiciele spółki omówili również najważniejsze wydarzenia
i procesy minionego roku w Grupie TIM oraz działalność CSR, wśród której w szczególności należy wymienić wolontariat pracowniczy oraz udział w zbiórce środków dla szpitala zakaźnego we Wrocławiu (inicjatorem Rawlplug, zebrane łącznie 900 tys. PLN). TIM, będąc liderem cyfrowych zmian, w łatwy sposób wdrożył system pracy zdalnej. Jednocześnie zastosował stosowne środki w centrum logistycznym w Siechnicach (3LP), aby minimalizować możliwości rozprzestrzeniania się koronawirusa wśród pracowników.
– Z tarczy antykryzysowej nie korzystamy, bo się nie kwalifikujemy. I nie chcemy się kwalifikować. Jesteśmy jako grupa sfokusowani na e-commerce i obecna sytuacja wydaje się nam sprzyjać. Nie będziemy jednak zieloną wyspą, a rolą zarządu jest podejmować takie działania, abyśmy jak najmniej odczuli skutki kryzysu na bazie obecnej pandemii. Nikt nie ma szklanej
kuli, w której widać byłoby przyszłość. Ale u nas standardem jest permanentna zmiana, więc jestem dobrej myśli – powiedział Prezes Folta.
– Przeżyłem już kilka recesji, w tym rok 1990 z -17% PKB. Jako organizacja po tych wszystkich załamaniach wychodziliśmy wzmocnieni. Jestem przekonany, że obecna sytuacja wzmacnia naszą firmę. Najważniejsza jest komunikacja i klarowny kierunek działania. Pokazujemy, że jesteśmy organizacją antykruchą, odnosząc się do pojęcia ukutego przez Nassima Taleba – dodał Krzysztof Folta.
Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w materiałach zamieszczonych poniżej.
Linki:
Prezentacja z konferencji – link
Informacja prasowa – link
Raport okresowy Grupy TIM za rok 2019 – link
Zapis wideo konferencji