Grupa
Kapitałowa TIM: po raz pierwszy ponad 200 mln zł obrotów po I kwartale,
historyczny poziom EBITDA

Niemal 207,6 mln zł (+7,0% r/r) wyniosły
przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej TIM w I kw. 2019 r. Towarzyszy im 7,1 mln zł zysku na sprzedaży (+132,6% r/r) i
najwyższy w historii dla I kwartału poziom EBITDA (11,9 mln zł, +110,7% r/r).

Obroty
TIM SA wzrosły o 7,2%, do 188,1 mln zł, z czego niemal 72% przyniosła sprzedaż
online. Jednostkowy wynik na sprzedaży był wyższy o 188,9% od osiągniętego w I
kw. 2018 r. i wyniósł 7,3 mln zł.

– Za
nami najlepszy styczeń, luty i marzec w historii. W dwóch z trzech miesięcy
nasze miesięczne obroty przekroczyły 60 mln zł, a w marcu niemal przekroczyły
70 mln zł i był to trzeci najlepszy miesiąc w historii TIM-u. Potwierdzeniem
skuteczności naszego modelu działania są nie tylko rosnące przychody ze sprzedaży,
ale niemal 190-procentowy wzrost wyniku na sprzedaży i to mimo wysokiej
konkurencji na rynku. To przede wszystkim efekt wzrostu procentowej marży
brutto o 2,9 punktu procentowego
– przekonuje Krzysztof Folta, prezes zarządu
TIM SA.

W
strukturze przychodów TIM SA zmniejszył się – zgodnie z zamierzeniami spółki –
udział pośredników (resellerów) na korzyść klientów z sektora instalatorów.
Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na strukturę asortymentową sprzedaży
TIM-u. Chociaż była ona zbliżona do zanotowanej w I kw. 2018 r., to po raz
pierwszy największy udział w obrotach miała grupa „aparatura i rozdzielnice”
(31,1%).

– To
skutek prowadzonych przez nas systematycznie działań na rzecz zwiększenia
sprzedaży najbardziej rentownych grup produktów. W efekcie aparatura wraz z oświetleniem
(10,9%) oraz osprzętem elektroinstalacyjnym (9,7%) odpowiadają już za ponad
połowę przychodów ze sprzedaży TIM-u
– zauważa Piotr Nosal, członek zarządu i
dyrektor handlowy TIM SA.

Wynik
netto Grupy Kapitałowej TIM wyniósł w I kw. 2019 r. niemal 3,9 mln zł wobec 2,4
mln zł rok wcześniej (+62,5% r/r). Skonsolidowana EBITDA była najwyższa w
historii grupy – 11,9 mln zł, a więc o ponad 110% więcej niż w I kw. 2018 r.

– Głównym
czynnikiem, który miał na to wpływ, był oczywiście dynamiczny wzrost przychodów
ze sprzedaży. Warto zauważyć, że towarzyszył mu wolniejszy niż przyrost
przychodów wzrost kosztów operacyjnych (o 4,9% r/r), co wynikało między innymi
z rosnącej efektywności wykorzystania możliwości operacyjnych Centrum
Logistycznego w Siechnicach zarządzanego przez naszą spółkę zależną 3LP SA

podkreśla Piotr Tokarczuk, członek zarządu

i dyrektor finansowy TIM SA.

***

TIM SA jest największym hurtowym dystrybutorem
artykułów elektrotechnicznych w Polsce (według miesięcznika „Elektrosystemy”, nr 5/2019). Spółka powstała w 1987 roku we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana
na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. TIM stawia na omnichannel –
sprzedaż prowadzona jest na TIM.pl, w
aplikacji mobilnej mTIM,
telefonicznie oraz poprzez ogólnopolską sieć biur i przedstawicieli handlowych.

Przez ćwierć wieku TIM sprzedawał wyłącznie
za pośrednictwem ogólnopolskiej sieć hurtowni elektrycznych. W 2013 r. firma
zmieniła model biznesowy, stawiając na e-commerce i sprzedaż poprzez TIM.pl. To najprawdopodobniej
największa taka transformacja cyfrowa w polskim handlu B2B.

Strategia TIM-u jest oparta na połączeniu
wieloletniej wiedzy o rynku, którą posiadają przedstawiciele handlowi, z
technologiami e-commerce (tzw. hybrydowy model sprzedaży). W 2018 r. niemal 71% obrotów
spółki (tj. 532,8 z 751,5 mln zł) pochodziło ze sprzedaży online.

Centrala TIM SA znajduje się we Wrocławiu.
Grupę Kapitałową TIM tworzą również: Rotopino.pl S.A. (e-sklepy z
elektronarzędziami w Polsce i Europie Zachodniej) i 3LP SA. Druga z tych spółek jest operatorem
centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach. Obiekt specjalizuje się w
obsłudze podmiotów (także spoza Grupy TIM) działających w sektorze e-commerce.

Więcej o TIM SA i Grupie Kapitałowej TIM na www.timsa.pl.

LINKI:

Raport okresowy kwartalny skonsolidowany 1/2019 QSr – link

Prezentacja wyników finansowych – link