Pandemia sprzyja branży IT,
a za Grupą Unima 2000 udany już poprzedni rok
Notowany na GPW dostawca
rozwiązań IT, contact center i komunikacji zdalnej zanotował mocny wzrost
wygenerowanej wartości dla akcjonariuszy. Przy przychodach wyższych o 6%
(46.115 tys. zł) wynik EBITDA wzrósł o 113% w ujęciu rok do roku, do 3.445 tys.
zł, a zysk netto – o 166%, do 2.082 tys. zł.
– Zmieniamy się, unowocześniamy, jesteśmy w czołówce firm oferujących
najnowocześniejsze rozwiązania dla biznesu. W minionym roku zwiększyliśmy swoje
zaangażowanie w obszarach związanych z analityką i predykcją biznesową oraz
automatyką procesów biznesowych (BPA). Mamy dobrą i stabilną pozycję wśród
odbiorców naszych rozwiązań. To zdywersyfikowane, ale również bezpieczne
obszary rynku: naszymi odbiorcami są przemysł (23%), banki (18%) i centra usług
(55%), jeżeli chodzi o segment IT, a także centra biurowo-komercyjne (67%) i
elektrownie (22%) w segmencie wykonawstwa projektów „niskoprądowych” –
wskazuje Krzysztof Kniszner, Prezes Zarządu Unima 2000 Systemy
Teleinformatyczne S.A.
– Pomimo pandemii funkcjonujemy obecnie w normalnym trybie –
przeorganizowaliśmy pracę w stosowny sposób, wprowadziliśmy środki
bezpieczeństwa, a technologia pozwala na efektywną pracę zdalną. Można
powiedzieć, że jeśli chodzi o popyt na boty tekstowe i głosowe, rozwiązania
komunikacyjne – w tym systemy profesjonalnych wideokonferencji, a także na
chmurową transformację contact center, to zmiany biznesowe związane z
koronawirusem sprzyjają branży IT. Widzimy również duże zainteresowanie
systemami do analityki danych, które pozwalają zwiększać przychody, wyprzedzać
konkurencję i podejmować lepsze decyzje. We wszystkich obszarach jesteśmy
aktywni i pozyskujemy nowych klientów. Na rok 2020 patrzę z realnym optymizmem. Zobaczymy, jak czas pandemii
odbije się na całej gospodarce, to będzie również determinować efekty działania
naszej spółki – dodaje Prezes Krzysztof Kniszner.
Unima 2000 zbudowała w minionym
roku dedykowane polskiemu rynkowi rozwiązania chatbotowe i voicebotowe,
wykorzystujące komponenty najlepszych technologii, które stanowią
ojakości tego typu rozwiązań: silnik sztucznej inteligencji IBM oraz najlepszą
technologię transformacji mowy w języku polskim. To unikalne połączenie
najlepszych rozwiązań globalnych i lokalnych zaowocowało szerokim
zainteresowaniem rynkowym. Dzięki wykorzystaniu chmury obliczeniowej (cloud
computing) bariera wejścia w tak zaawansowane technologie została obniżona do
poziomu dostępnego dla klientów o różnej skali – również tych niewielkich,
którzy nie mogli sobie dotychczas pozwolić na zakup zaawansowanego sprzętu czy
licencji IBM. Spółka prowadzi rozmowy lub projekty pilotażowe z firmami z
różnych branż, m.in. ubezpieczeniowej, bankowej, FMCG, transportowej czy
kurierskiej.
Podsumowując rok 2019, w segmencie
IT warto wskazać na wdrożenie systemu chat / chatbot / cobrowsing / wideoweryfikacja
dla Getin Noble Bank, dostarczenie systemu analitycznego do Akademii Sztuki
Wojennej, systemu klasy SIEM do firmy NGK Ceramics oraz platformę integracji
danych do firmy Synexus Polska. W ramach umowy ramowej z firmą Ultimo realizowane
są już raporty analityczne na platformie IBM Cognos. Z sukcesem Unima 2000
wdrożyła również platformę IBM API Connect dla firmy Inter Cars (bezpieczeństwo
i provisioning danych dla firm działających w tzw. API Economy).
W ramach prowadzonych projektów
PoC należy wskazać na m.in. wykorzystanie analityki predykcyjnej do
przewidywania wybuchów (Tauron Wytwarzanie, Elektrownia Łaziska) czy
przewidywanie awarii linii produkcyjnych (Grupa Kęty). W tej gałęzi działalności
firma osiągnęła znaczące sukcesy docenione przez klientów, co zaowocowało
koncepcją ambitnego projektu badawczo-rozwojowego, rozpisanego na trzy lata. W
celu realizacji tego przedsięwzięcia firma złożyła wniosek o dotację do Narodowego
Centrum Badań i Rozwoju pod nazwą: „Opracowanie zintegrowanego Systemu
AI–Elektrownia 4.0 wspierającego gromadzenie, udostępnianie wiedzy technicznej
i utrzymanie ruchu w elektrowni, opartego o mechanizmy sztucznej inteligencji
oraz analityki predykcyjnej”. W ramach systemów zunifikowanej komunikacji Grupa
Unima 2000 świadczy usługi wsparcia technicznego lub rozbudowy dla
kilkudziesięciu klientów wykorzystujących systemy UC, a także kontynuuje świadczenie
(w modelu SaaS) usług dostępu i wsparcia do Platformy Obsługi Mieszkańca dla
Urzędu Miasta Gdańska. Projekt ten uzyskał w 2019 roku nagrodę „Skrzydła IT w
administracji”. Sytuacja wywołana przez pandemię koronawirusa podniosła popyt
na tego typu rozwiązania wobec powszechnej konieczności przestawienia się firm i
administracji publicznej na pracę zdalną, jak również na rozwiązania chmurowe
(m.in. Contact Centers świadczone z chmury publicznej), z uwagi na szybkość ich
wdrażania, stabilność i praktycznie nieograniczoną skalowalność.
W segmencie „niskoprądowym”
(systemy zarządzania budynkiem, instalacje sygnalizacji pożarowej, instalacje
elektryczne, teletechniczne, CCTV) w ramach Grupy Kapitałowej Unima 2000 w roku
2019 spółki Unima 2000 i IQnet prowadziły projekty m.in. w Elektrowni Opole, w biurowcu
High5ive w Krakowie (Skanska) oraz innych budynkach tego typu (Piasta Towers,
Face2Face, AFI Park, CU Office), w centrum logistycznym firmy Asclepios w
Sieradzu, dokonała przebudowy budynku w VIGO System, wykonała instalacje w Muzeum
Żup Krakowskich – Kopalnia Soli, Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, Arsenał
– Muzeum Narodowe w Krakowie, Radisson Blu Hotel [&] Residences Zakopane.
Wśród podpisanych nowych kontaktów warto zwrócić uwagę na te, które dotyczą
warszawskiego Muzeum Wojska Polskiego (etap I), wrocławskiego kompleksu
biurowego West 4 Business Hub czy krakowskiego Tertium Business Park. Bardzo
istotnym projektem realizowanym przez Grupę Unima 2000 jest również Unity
Centre, czyli dawny krakowski „szkieletor”. Spółka instaluje w tym obiekcie
rozwiązania z zakresu automatyki budynkowej.
W roku 2019 Grupa Unima 2000 była
bardzo aktywna w ramach działalności edukacyjnej i szkoleniowej, prowadząc liczne
projekty w tym zakresie – zarówno dotyczące rozwiązań IT i zunifikowanej
komunikacji z klientami, jak także np. instalacji niskoprądowych i BMS
(zarządzanie budynkami). W roku 2020, w ślad za koniecznością przejścia w tryb
zdalnej pracy, zaplanowane są cykle webinarów. Aktualności dostępne są na
stronie unima2000.pl.
***
Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A. jest
doświadczonym dostawcą innowacyjnych rozwiązań IT oraz systemów
komunikacyjnych. Jest jedną z najdłużej działających w Polsce spółek z branży
nowoczesnych technologii. Od 25 lat projektuje, wdraża i integruje wysokozaawansowane
systemy dla biznesu oraz świadczy usługi konsultingowe i audytorskie.
Spółka wdraża i integruje systemy
teleinformatyczne Contact
Center i Call Center, Unified Communications, Unified
Messaging oraz systemy pracy grupowej (Web Collaboration). Dostarcza rozwiązania informatyczne
służące do analizy dużych ilości informacji, systemy zabezpieczenia danych oraz
systemy zarządzania procesami. Oferuje rozwiązania Big Data umożliwiające m.in.
analizę zachowań i preferencji klientów.
Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A. jest
certyfikowanym partnerem IBM w zakresie systemów analizy danych oraz systemów
ochrony danych osobowych (posiada status IBM Silver Partner). Spółka oferuje również
technologie innych uznanych dostawców, jak np.: Avaya, Genesys, Vocalcom, HP,
Axxerion czy, z którymi ma umowy partnerskie. W zakresie systemów
bezpieczeństwa i automatyki Unima2000 jest miedzy innymi partnerem firm: Bosch,
Siemens, Delta Controls, Honeywell, Schrack Seconet, HPE, Fortinet.
Od 2006 roku Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A.
jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Tworzy grupę
kapitałową w skład której wchodzą: IQnet Sp. z o.o. oraz Lockus Sp. z o.o.
(właściciel Teleinvention Contact Center).
Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.unima2000.pl.